Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrEasywin
halmstaden skrev:
andreas_lofgren skrev:Nuvarande finanskris visar tydligt hur mycket Sverige förlorar på att stå utanför Euron. Någon som har koll på exakt hur mycket kronan sjunkit senaste tiden? 20-30%?

Förstöra svensk ekonomi bara för att man vill ha svenska mynt i plånboken - då har man inte fattat mycket! :evil:
Hur mycket beror givetvis på vilken valuta du jämför med. Gentemot SEK har dollarn iallafall stigit mer än vad den gjort gentemot €, dåligt för kronan dvs.
mrEasywin skrev: Fast en svag krona gynnar exporten, vilket är bra i dåliga tider. Import tjänar ett land inte så mycket på...
Vidare så kan Sverige styra över inflationen med styrräntan. Hur gör vi om vi har Euro?
Att man slipper växla när man ska utomlands tycker jag inte hör hemma i diskussionen.
Hehe ja hur tror du de 15 EMU-länderna styr över inflationen?
En stark krona är ju - som andra sidan av myntet - dåligt för exporten. Se bara på volvo och saab. Men att industrin får lägga ner kanske är ett lågt pris för EMU-motståndarna? Att vi förlorar 23 miljarder bara i turistnäringen är väl också ett väldigt lågt pris?
Precis, det gör dom inte. Dom är utelämnade till den europeiska centralbanken, och den tar inte hänsyn till om ett litet land som Sverige har överhettad ekonomi. Är det inte lite väl ambitiöst att tro att Volvo och SAABs välbefinnande styrs av kronan?
Användarvisningsbild
av gundj
Ingen är väl glader än vi som har lön i euro just nu.
När jag börade få lön i @ stod kronen i 9.20 mot €, nu får jag mellan 10,50 och 11,20.
Bara det är en rätt saftig löneökning utan att anstränga sig alls.

Mina kollegor reser hellre till Finland än till Sverige av den enkla anlednigen att dom slipper krångla med konstiga valutor.

Jag retar mig väldans på att jag reser Europa runt i jobbet med samma pengar i plånboken, men när jag ska hem till Sverige så måste jag byta ut sedlarna. OK Engelsmännen är lika korkade, men av dom hade jag inte väntat mig bättre.

Danskarna har insett läget och tar med glädje mot € när tyskarna invaderar igen, och erbjuder gynnsamma kurser (för de danske).

Så ni som röstade mot Euron, tack så jä..a mycket för lönepåslaget sedan i somras.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Brainy skrev:
mrEasywin skrev:
Brainy skrev:Tomas88: Så du anser att du är lika lämpad att avgöra eurons vara eller icke vara än ett gäng nationalekonomer plus övriga rådgivare som i år har fått betalt för att utreda hurvida euron är bra för sverige eller ej?
Vad som är bra för ett gäng nationalekonomer behöver inte vara bra för mig. På samma sätt som att det som är bra för en VD(i form av skyhög bonus) behöver inte alls vara bra för företaget och dess anställda.
Nu hade dom ju knappast i uppdrag att utreda om det var bra för han eller hon själv. Utan ur ett brett perspektiv för hela landet.
Jag kanske är cyniker men jag tror faktiskt att dom tänker mer på vad som är bra för ett fåtal storägare i ett antal viktiga företag än vad dom tänker på "Asta 76 - änkling med låg pension - reumatism och dålig hörsel - i ett hus utanför Arvidsplog"
Användarvisningsbild
av mrEasywin
gundj skrev:Ingen är väl glader än vi som har lön i euro just nu.
När jag börade få lön i @ stod kronen i 9.20 mot €, nu får jag mellan 10,50 och 11,20.

Mina kollegor reser hellre till Finland än till Sverige av den enkla anlednigen att dom slipper krångla med konstiga valutor.

Jag retar mig väldans på att jag reser Europa runt i jobbet med samma pengar i plånboken, men när jag ska hem till Sverige så måste jag byta ut sedlarna. OK Engelsmännen är lika korkade, men av dom hade jag inte väntat mig bättre.

Danskarna har insett läget och tar med glädje mot € när tyskarna invaderar igen, och erbjuder gynnsamma kurser (för de danske).

Så ni som röstade mot Euron, tack så jä..a mycket för lönepåslaget sedan i somras.
Kanon, låt oss alla flytta så kan vi komma hem och handla billigt...
Användarvisningsbild
av camaro69
Myntet har två sidor.

Bra med kronan: Just nu under rådande finanskris är våra varor som produceras i exportindustrin billiga. Vi säljer dåligt nu, men skulle sälja ännu sämre, eller inget alls om vi hade euro.

Dåligt med kronan: När vi importerar eller åker utomlands. Dyrt som f-n.

Men visst kan man bli less på våra svenska "pesetas" ibland.

Kommer ihåg när dollarn stod i 4,05 kr. Det är några år sedan, men då fick man något för svenska kronan när man växlade.
av *pettson*
Att säga att euro bara är vinstgivande är ju lite krasst. Var och en får ju faktiskt prissätta sina varor som man vill, det har man nyttjat med, särskilt vid införandet av euron.
Det som hittils hänt är ju att man HÖJT priserna vid anpassning till euro, allt har avrundats uppåt till närmaste halv eller hel euro för enkelhetens skull, det skulle ju inte få hända bedyrades det, men hände naturligtvis direkt. Det betyder att även om euro är värt mera i kronor i växlingsstatistik, så har man ändå fått mindre för pengarna när man ändå handlar för euro i eurovalutiserade länder..
Enda vinsten är ju faktiskt som andra också påstår, att handla med euro där länderna har egen valuta, där har ju inte varorna smyghöjts.
av matzen10
Mmm..delikat uttalande; "Bevara svenska kronan". SOm identitet är det väl gångbart. Men dyrt i rådande läge! Mest eftersom jag inte sysslar med export samt får min lön i Skr..
Dock så handlar jag, liksom de flesta, kapitalvaror mellan varven och det är i nuvarande tider det känns att vara "liten" valuta. Ex: Funderar på att "göra en Brainy" :-) d.v.s. köpa en platt-teve. För priserna har ju sjunkit rejält under hösten/vintern med tanke på recessionen i världsekonomin. MEN så inträder då problemet för den vanlige svensken, att prissänkningen äts upp av att svenska valutan mot Korea/Japan har sjunkit ännu mer..! Effekten blir att priserna på varor från dessa länder istället höjs... *om jag bara köpt tv:n kring jul så hade det varit bättre, dock*
Om jag hade bott i ett Euroland så hade det varit billigare alltså eftersom Euron inte drabbas i lika stor omfattning; en större valuta = större tilltro från omgivningen (generaliserat).
Vad jag vet så har inte svenska kronan stärkts mot någon valuta, sedan sensommaren när finanskrisen började sitt intåg? Möjligen mot Gabon & Nepal's valutor men det spelar ju mindre roll eftersom vi importerar så lite därifrån ;-).

Så min (t)röst går till Euron som valuta även för oss i Svea.

Såg förresten dokumentären "Superskulden" härom natten som handlar om USA:s ekonomi. Eller USA förresten; det är ju Kina som äger USA så det borde kanske kallas Kinas ekonomi ;-). Nåja, krisen har ju vevats fram och åter så alla har väl lite hum om hur det är fatt i USA. Tur då att Kina inte tagit ut sina pengar ur deras stadskassa för då hade vi kunnat tala om bankrutt för USA!

M V H
---> Matzen
Användarvisningsbild
av gundj
mrEasywin skrev:

Det är nog det ni kommer att bli tvungna att göra om ni envisas med att behålla en så svag och dessutom fritt flytande valuta som kronan.
Då tappar svenska företag ännu mer mark och ännu fler blir utan jobb hemma.
Och eftersom turistnäringen också sviktar till förmån för länder med Euro så kan ni nog inte räkna med att någon kommer och semestrar och spenderar pengar heller.
Och jag skulle kunna avstå den extra förtjänsten den gynnsamt låga kronkursen ger för att slippa krångla med olika valutor.
Men sitt ni och krama kronan, det är snart det enda den duger till.
Senast redigerad av 1 gundj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
gundj skrev:
mrEasywin skrev:

Det är nog det ni kommer att bli tvungna att göra omni envisas med att behålla en så svag och dessutom fritt flytande valuta som kronan.
Då tappar svenska företag ännu mer mark och ännu fler blir utan jobb hemma.
Och eftersom turisknärinegn också svikar till förmån för länder med Euro så kan ni nog inte räkna med att någon kommer och semestrar och spenderar pengar heller.
Och jag skulle kunna avstå den extra förtjänsten den gynnsammt låga kronkursen ger för att slippa krångla med olika valutor.
Men sitt ni och krama kronan, det är snart det enda den duger till.
*edit*
Jag suddar det jag skrev och väljer att inte kommentera mer. Tack för ordet
av air
Kontrollen över vår egna ekonomi är avgörande, särskilt i tider som dessa. De praktiska fördelarna med en egen, till de rådande förhållandena anpassad valuta, är av mycket större tyngd och validitet än de ytliga och kosmetiska fördelarna med Euron. Ja, vi behöver inte växla när vi åker utomlands, men ärligt talat hur många av er har kontanter på er här hemma i Sverige? Visakortet är kung.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]