Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Mitt tips blir absolut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138623
Någon tusenlapp dyrare än du tänkt kanske, men fruktansvärt välljudande och välpresterande för pengarna. Läs hemmabiotidningen, den berättar samma sak :wink:

Om du skall ha 5,1 så finns samma system med fler kanaler: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293285
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Saab kör väl med Harman Kardon högtalare i sina värsta stereopaket, det måste du väl gilla Brainded? :wink: :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag handlat och det blev inga golvstående högtalare.

Stod länge och velade på att köpa HK-högtalare tillsammans med den 7.1 Yamahaförstärkare som jag fått tipsat om här i tråden.

Men så fick jag syn på cantonhögtalare som jag tidigare missat. Provlyssnade lite och kom skapligt snabbt fram till att för mitt bruk så behöver jag inte dubbla mellanregister i diskanterna och jag var mycket nöjd med ljudet i samtliga canontpaket som jag provlyssnade.

Det som till sist föll avgörandet var att ljudet på det paket jag tyckte lät bäst hade stor paketrabatt sett till mediamarkts styckepris på grejjerna. Så då borde inte priset vara allt för mycket sämre mot internetpriser och ljudet och funktionerna på förstärkaren räckte gott och väl så jag köpte.
Han slängde dessutom med 20m högtalarkabel när jag bad om bra pris på sådana.

Så det blev:

Canton Movie 80 CX http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=248219
samt
Onkyo TX-SR506 7.1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291754

Nu när jag kom hem så blev jag ju tvungen att kolla om priset jag fick var bra eller ej.
Adderar jag priserna på prisjakt så blir det 6485kr + ev. frakt. Jag fick ge 4990kr och då slängde han som sagt med den högtalarkabel som jag behöver.

So far är jag riktigt nöjd! :)

Tack för all hjälp och tips som jag har fått här!

mvh
Anders
av metalHJ
Härligt Anders :wink: Nu blev jag nästan lite stolt :lol:

Du tog beslut delvis efter örat, och delvis efter prisvärdhet! Luta dig tillbaka i soffan och avnjut Sagan om de två tornen, så hoppas jag på en liten upplevelse med nya ljudet :) Sagan om ringen filmerna är så grymt välgjorda, och testar de flesta anläggningar till sin spets! När Orcherna står utanför Helms klyfta, och precis ska till anfall får subbasen visa sin "riktiga" prestation. 8)

Grattis till nya köpet, och hoppas du blir riktigt nöjd framöver!
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu kom vi ju till det här med monteringen.
Verkar ju finnas lika många olika sätt att montera högtalare på en vägg som volvoägare som inte gillar saab!

Men men, efter mycket läsande så kom jag fram till att öronhöjd när jag står upp var den höjd jag skulle testa med högtalarna. Så de är nu monterade i den höjden. Jag hoppas att jag inte fått det bättre med någon annan höjd ;)

Men främsta anledningen till att jag inte valde att sätta dom i öronhöjd när jag sitter i soffan som en skola förespråkar var att jag vill uppleva det här sorlet, t.ex. när en helikopter flyger omkring så ska det höras att den är överallt, den ska inte vara skarpt till vänster öra som råkar vara precis vid vänster bakhögtalare. Då är det bättre om ljudet kommer högre uppifrån och blir mer obestämbart.
Detta skulle tydligen istället vara till nackdel vid t.ex. pistolskott...

Vi får se helt enkelt, i värsta fall så får jag borra nya hål i väggen.

mvh
Anders
av metalHJ
Annars exprimenterar du, innan du du slutmonterar!

Att placera högtalare rätt, kan vara riktigt knepigt då det varierar från rum till rum och möblemang till möblemang. Höjdmässigt skulle jag personligen rekomendera centern placerad i direkt öronhöjd när du sitter då denna i stort sett bara spelar talfrekvenser. En mindre bas gör sig ofta bättre i ett hörn, då du utnyttjar rummets egna akustik bättre. Nackdelen med denna placering är att du ofta får peakar i frekvensgången, och kan uppleva vissa frekvenser i basåtergivning som överdriven. Men i många fall, jämnar det ut sig och helhetsintrycket blir bäst! I denna prisklass har du väl heller inget separat basfilter som avhjälper toppar och dalar i frekvensen. Just basen är överkänslig, så där får ditt vardagsrum besluta vart bästa återgivning ges (Placeringen) Regeln för de övriga satteliterna är att de alla placeras i samma höjd, och i samma avstånd från varandra. Så du inte får fasförskjutning/tidsfördröjning i surroundet!

Slutligen handlar det mycket om kompromisser :roll: Och några timmars exprimenterande brukar löna sig för att bli nöjd!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]