Tack "Brainded" för att Du skapat denna tråd! Och tack ~Kalle~ för att Du upplyst mig om denna tråd!
Har irriterat mig något frukstansvärt på detta senaste året...med dieselpriser på upp mot 15 kronor litern får man ju lägga en jäkla massa onödigga resurser på att få tanken full. Och särskilt om man tillhör kategorin som tankar när det börjar närma sig tomt (inbillar mig att det är bättre för att räkna ut snittförbrukning etc).
Varför är summan inte lika på olika mackar? Och att det fungerar utan limit beroende på vilket kort Du har är ju också konstigt..dock inget som jag själv provat, så vet inte om det stämmer?
Min hypotes angående detta är helt enkelt (eftersom jag inte märkt av problemet förrän senaste åren) att soppan blivit så sjukt dyr att pumparnas gamla limit-spärrar inte längre hänger mer.
Man programmerade dem kanske någon gång på 80- 90-talet när bränslet nästan var gratis och då var en limit på 600 kr eller 800 kr fullt försvarbar, då väldigt få bilar på den tiden hade tankar som rymde mer än så, och dessutom gjorde det låga literpriset att det var nästan omöjligt att nå upp till summan för en normal bilist.
Att det är en spärr är ju helt klart, men varför den är satt så lågt kan man verkligen fråga sig? Borde rimligtvis limiten inte vara satt till snarare 1000 kronor eller 1200 kronor för att passa?
Fruktansvärt irriterande att man måste tanka två gånger för att få i se sista litrarna i tanken!
Det är så irriterande att jag numer försöker undvika de obemannade stationerna...så långt det är möjligt. Men vissa tider på dygnet har man ju inget val, och är det fel på kvittoutskriften, eller om kvittot är slut, så kan Du inte heller tanka två gånger...automaterna jag råkade ut för förra vecka var nämligen kodade att skriva ut kvitto när man stoppade in kortet andra gången. Och eftersom kvittorullen var slut, så fick man bara meddelandet "Kvitto finns ej". Varje gång man stoppadein kortet. Även om jag väntade 10 minuter och sen stoppade in kortet igen, fick jag samma meddelande "Kvitto finns ej!". Ja..ja vet! Låt mig tanka klart nu, snälla