Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Brainded skrev: I annat fall så ska jag se till att ha 10kr på kontot för jämnan och tanka för 595kr! Låter ju som en affärsidé ;)
Fast i så fall övertrasserar du ditt konto och får straffavgift från banken... :shock:
Jag förstår varför spärren finns men jag tycker också att den är för låg i vissa fall. Värsta exemplet är Shells obemannade stationer - 400 kr! Helt galet, jag får inte ens halv tank för de pengarna.
Tack "Brainded" för att Du skapat denna tråd! Och tack ~Kalle~ för att Du upplyst mig om denna tråd!

Har irriterat mig något frukstansvärt på detta senaste året...med dieselpriser på upp mot 15 kronor litern får man ju lägga en jäkla massa onödigga resurser på att få tanken full. Och särskilt om man tillhör kategorin som tankar när det börjar närma sig tomt (inbillar mig att det är bättre för att räkna ut snittförbrukning etc).

Varför är summan inte lika på olika mackar? Och att det fungerar utan limit beroende på vilket kort Du har är ju också konstigt..dock inget som jag själv provat, så vet inte om det stämmer?

Min hypotes angående detta är helt enkelt (eftersom jag inte märkt av problemet förrän senaste åren) att soppan blivit så sjukt dyr att pumparnas gamla limit-spärrar inte längre hänger mer.

Man programmerade dem kanske någon gång på 80- 90-talet när bränslet nästan var gratis och då var en limit på 600 kr eller 800 kr fullt försvarbar, då väldigt få bilar på den tiden hade tankar som rymde mer än så, och dessutom gjorde det låga literpriset att det var nästan omöjligt att nå upp till summan för en normal bilist.

Att det är en spärr är ju helt klart, men varför den är satt så lågt kan man verkligen fråga sig? Borde rimligtvis limiten inte vara satt till snarare 1000 kronor eller 1200 kronor för att passa?

Fruktansvärt irriterande att man måste tanka två gånger för att få i se sista litrarna i tanken!

Det är så irriterande att jag numer försöker undvika de obemannade stationerna...så långt det är möjligt. Men vissa tider på dygnet har man ju inget val, och är det fel på kvittoutskriften, eller om kvittot är slut, så kan Du inte heller tanka två gånger...automaterna jag råkade ut för förra vecka var nämligen kodade att skriva ut kvitto när man stoppade in kortet andra gången. Och eftersom kvittorullen var slut, så fick man bara meddelandet "Kvitto finns ej". Varje gång man stoppadein kortet. Även om jag väntade 10 minuter och sen stoppade in kortet igen, fick jag samma meddelande "Kvitto finns ej!". Ja..ja vet! Låt mig tanka klart nu, snälla :-)
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
andreas_lofgren skrev:Pumparna är inte uppkopplade direkt mot banken = de vet inte hur mkt pengar du har på kontot.
Åjo!! Nog är de uppkopplade allt!! Annars skulle du ju inte kunna tanka med betalkort öht!! Har själv ett Maestro-kort som är helt elektroniskt och utan kredit som jag kan tanka på vilket inte skulle fungera om inte pumpen var uppkopplad mot bank/kortutgivare!

Måste faktiskt erkänna att jag aldrig stött på en köplimit när jag tankat!! Har väl som mest fyllt på 77 liter (förvisso etanol med lågt literpris)!!

//David
Vad är det nu man säger? Den som söker, han skall finna. Och här är kanske svaret då...

Var dock tvungen att söka mig ända till amerikat...men här kommer i alla fall det mest troliga svaret på trådskaparens frustrationstyngda rubrik.

Visa och Matercard (mfl) har i sitt avtal med bränslestationerna skrivit avtal om hur många kronor som ersätts vid eventuella bedrägerier (tex stulna kort, förfalskade kort etc).

Gränsen för hur mycket som ersätts skiljer sig beroende på olika faktorer hur själva betalningen går till (är det inomhus? övervakat? personal? visas id/körkort? etc).

Visa och Mastercard har gissningsvis valt att sätta en gräns på ca 600 kr eller 800 kr i Sverige när det gäller hur mycket de ersätter macken vid (om bedrägeri) tankning från obemannade (och därmed okontrollerade) stationer. Gissningsvis väljer därför bensinmackarna att spärra vissa kort vid just dessa nivåer, innan ekonomiskasäkerheten ej längre kan garanteras. Företagskort och andra kort kan ha andra gränser. Så det tycks kunna skilja mellan kort och kort. Beroende på vilka avtal som finns.

Dvs, bensinmacken får stå för kostnaden över detta gränsbelopp om det skulle bli en stöld eller bedrägeri. Därför sätter macken in en spärr på just detta belopp. Dock går det bra att tanka flera gånger. Även om det även också är vanligt med volymspärrar inom en viss tid (tex som att man inte kan ta ut hur mycket pengar som helst från en bankomat inom en viss tid). När man sätter i kortet så godkänns tydligen en "okänd" summa direkt. Sen kan man tanka, men automaten, eller kortföretaget vet ju inte i förväg hur mycket som kommer att tankas. Risken är att kortföretaget/macken blir lurad, eller att kunderna blir fly förbannade för att de inte får tanka fullt när de vill. Så här har man nog valt att ta risken att kunderna blir arga...säkert har problemet varit väldigt litet i omfattning tidigare pga lägre drivmedelspriser.

I USA är folk fly förbannade över detta och mackarna har satt en gräns på ca 75 dollar. Eftersom många bilar där drar mycket mer och har mycket större tankar än våra Europeiska bilar, så har problemet förmodlligen blivit mycket större där just därför.

Mackägarna uttrycker också stort missnöje över detta eftersom dels förlorar de pengar/intäkter på kunder som drar vidare utan att fylla upp hela tanken (trots allt tjänar man fortfarande åtminstone en liten slant på bränslet) och dels kostar det macken extra mycket när kunden väljer att dra kortet två gånger (eftersom macken då får betala två transaktionsavgifter för kortet).

I USA höjde man nyligen från $50 dollar till $75 dollar. Men det har alltså inte hjälpt kunderna särskilt mycket.

Kreditskortsföretagen hänvisar till mackarna och mackarna hänvisar till kreditkortsföretagen.

Läs mer i artiklarna här nedan (på engelska):

http://www.usatoday.com/money/industrie ... imit_N.htm

http://seattlepi.nwsource.com/business/ ... rds18.html

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 60_pf.html
Nybbe_gefle skrev:
andreas_lofgren skrev:Pumparna är inte uppkopplade direkt mot banken = de vet inte hur mkt pengar du har på kontot.
Åjo!! Nog är de uppkopplade allt!! Annars skulle du ju inte kunna tanka med betalkort öht!! Har själv ett Maestro-kort som är helt elektroniskt och utan kredit som jag kan tanka på vilket inte skulle fungera om inte pumpen var uppkopplad mot bank/kortutgivare.

//David
Nej, pumpen vet inte saldot på ditt kort. Det enda pumpen vet är att kortet inte är spärrat vilket är en annan typ av uppkoppling. Det går alldeles utmärkt att tanka fullt trots 100kr på kontot. Övertrasseringen står banken för tillfälligt och sedan krävs du på de pengarna (plus eventuell straffavgift). Det jag menar är att uppkopplingen mot banken är helt annorlunda än exempelvis in betalkortsterminal som har koll på hur mycket pengar som kan tas från kontot. Skillnaden är också att i en bensinsituation så betalar du först och tankar sedan och pumpen vet inte hur mycket du tänkt tanka när den kollar kortet. Alltså hade det inte heller hjälpt med kontroll av det faktiska saldot i förväg.

Annars har nog Barkbiten svarat på alla frågor i det här ämnet med sitt inlägg.
Var just och tankade bilen på Röde påle i jönköping (Hydro) och de har fått dit ny kortautomater, grejen med dessa var att när du satt in kortet så fick du välja ett maxbelopp som pumpen kunde hålla på ditt konto. nu kan jag tanka fullt igen.
dessa automater kommer nu att hålla det belopp som jag angav som maxbelopp tills det verkliga beloppet dras från kontot. grejen är ju då att pumpen får ett belopp att kolla mot banken så om du har 50 på kontot så säger pumpen nej om du väljer 200 som maxgräns.

Kanon heja hydro.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]