Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hilmer skrev:Det är ju knappast vägverkets fel att man inte håller sig vaken bakom ratten, kan man inte vara alert vid körningen oavsett hastighet så kanske man ska överväga att inte köra alls.
Det där håller inte.... visst ska man använda sunt förnuft & eget ansvar när det kommer till att framföra ett fordon...definitivt!
Men verkligheten ser annorlunda ut, jobbar själv skift & vet alltför väl hur mycket sämre förare man är då man jobbat natt...det ska villigt erkännas. Men, man är trots allt medveten om det & vad är alternativet? Sluta jobba?
Tänk hur många kroniskt genom trötta barnföräldrar (kolikbarn osv) som sitter bakom ratten.... vad ska de göra ? ställa bilen & sluta jobba?
De allra flestas vardag idag är stressad, för lite sömn, överarbetade osv osv.... då är det ännu viktigare att politikerna ger VV direktiv om att underlätta framkomligheten på vägarna, förbättra infrastrukturen istället för att hitta på en massa idiotiska genomskinliga ursäkter till att inkassera pengar från de totalt sett allt färre strävsamma arbetande produktiva medborgare som Sverige har.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Va då håller inte!?
Oavsett orsak till tröttheten (jobbar själv skift) så finns det ingen anledning till att hålla vägverket ansvariga för detta.
Man får se till att vara med på noterna då man kör oavsett hastighet och väglag, visst finns det sträckor som är fruktansvärt tråkiga att köra på, men likväl är det inte vägverkets fel om jag skulle somna.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hilmer skrev:Va då håller inte!?
Oavsett orsak till tröttheten (jobbar själv skift) så finns det ingen anledning till att hålla vägverket ansvariga för detta.
Man får se till att vara med på noterna då man kör oavsett hastighet och väglag, visst finns det sträckor som är fruktansvärt tråkiga att köra på, men likväl är det inte vägverkets fel om jag skulle somna.
Jag skrev ju att personligt ansvar gäller....är man FÖR trött så ska varje individ ta det ansvaret...dvs, köra åt sidan & ta en liten vilostund eller på annat sätt välja färdmedel. Men, att nicka till vid ratten inträffar oftast vid långkörningar då föraren överskattar sin förmåga. Vad jag belyste var den verklighet som gäller för de allra flesta & det är att man inte kör under optimala förhållanden. Visst finns det fog för att kritisera en myndighet som verkar göra det mesta i sin makt för att försvåra för bilförare istället för tvärtom. VV´s budget är inte blygsam men långt ifrån vad den skulle kunna vara om politikerna sköt till mer av alla de pengar som vi bilister betalar i olika skatter. VV´s huvuduppgift skall vara att jobba med & för de som använder sig av vägnätet...istället för att agera förlängd arm åt RSV.

Jag skulle aldrig lägga skulden för mitt handlade på någon annan men tänker inte bara hålla käft då tillgångarna finns för att vi skulle kunna köra omkring på världens mest moderna & effektiva vägar....problemet är att dessa pengar & resurser används till allt annat än just vägar & framkomlighet. Så, jag kritiserar inte bara VV utan naturligtvis de politiska beslut som varje år slösar bort miljarder av skatteintäkter som skall vara öronmärkta för vår infrastruktur.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vägverket sänker ju inte hastigheterna och monterar upp kameraskåp enbart för att jäklas, detta är ju för att få ner hastigheterna på våra vägar och på så vis minska omfattningen vid en olycka, för olyckor händer oavset.
Vad är då en "modern och effektiv väg" idag enligt dig, om nu en sänkning av hastigheten och montering av kameraskåp är ett sätt att motverka bilismen?
En "modern och effektiv" väg torde i så fall innebära en klart högre hastighet, kurvigt och med massor av gupp, chikaner osv för att hålla den mest trötte bilisten vaken och alert vid sin körning, och varför inte fixa lite pappfigurer av snygga damer och stora skyltar med roliga bilder/texter vid sidan av vägen, allt för att man ska hålla sig alert ;)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hilmer skrev:Vägverket sänker ju inte hastigheterna och monterar upp kameraskåp enbart för att jäklas, detta är ju för att få ner hastigheterna på våra vägar och på så vis minska omfattningen vid en olycka, för olyckor händer oavset.
Vad är då en "modern och effektiv väg" idag enligt dig, om nu en sänkning av hastigheten och montering av kameraskåp är ett sätt att motverka bilismen?
En "modern och effektiv" väg torde i så fall innebära en klart högre hastighet, kurvigt och med massor av gupp, chikaner osv för att hålla den mest trötte bilisten vaken och alert vid sin körning, och varför inte fixa lite pappfigurer av snygga damer och stora skyltar med roliga bilder/texter vid sidan av vägen, allt för att man ska hålla sig alert ;)
Vi kan nog vara överens om en sak...snygga damer är värt att pröva :wink: .

En modern & effektiv väg för mig är en väg där jag inte ägnar mer uppmärksamhet åt hastighetsmätaren & spanande efter kameror.. då min uppmärksamhet ska vara vigd åt att försäkra mig om vad som finns framför mig. Sedan ser jag gärna att VV ägnar mer energi åt att komma tillrätta med riskerna med att köra på vilt. exempelvis syntetiskt vargurin ska tydligen fungera mycket bra för att undvika att Helge springer över vägen...men det är för dyrt/ointressant för att slösas på oss skattebetalare....pengarna finns ju trots allt (fordons & drivmedels relaterade skatter). Bättre vägar UTAN en jävla massa potthål & skit som förstör både fälgar & bil & som oxå kan bidra till olyckor. Bredare vägar/fler filer & då i synnerhet de tungt trafikerade avsnitten.

Skillnaden är att jag inte för ett ögonblick går på VV´s argument att fart kamerorna är till för att spara liv.... samma ihåliga argument som att trängsel avgifterna/bil tullar skulle vara för miljöns skull... det handlar om INTÄKTER...inget annat. Det finns en anledning till varför det spenderats miljarder på kameror & biltullar...politikerna VET att de får igen dessa pengar mångfalt. Miljö argumentet faller ju platt då VV nu fått order om att om klassifisera vad som betecknas som miljöbil då fler & fler köper miljöbil....men....då minskar INTÄKTERNA via tullarna & helt plötsligt så erkänner ju politikerna indirekt att det trots allt bara handlar om intäkter....annars hade ju alla bara varit nöjda om större delen av befolkningen kör miljöbilar...inte sant?

Om politikerna hade månat & lyssnat på sina väljare så hade de sett till att trafikpolisernas primära uppgift varit att skydda oss skötsamma bilister & även fotgängare från alkoholister, pundare, pillerknaprare & alla andra idioter som använder bilen som ett synnerligen dödligt vapen....men, det blir inga intäkter på sådant!

Alla som har något innanför pannbenet inser att nollvisionen är en utopi då det ALLTID kommer att hända olyckor i trafiken (mänskliga faktorn) ...att tro annat är bara naivt (menar inte dig nu Hilmer utan generellt).
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag vet inte hur det är med dig, men i min bil har jag farthållare och denna kan jag spärra på vilken hastighet jag vill och kan sedan koncentrera mig på körningen, utan att behöva hålla stenkoll på vare sig hastighetsmätaren eller kameror :wink:
Nä men allvarligt, kan hålla med dig till viss del men faktum kvarstår att en lägre hastighet kräver faktiskt färre offer.
En lägre hastighet ger bilisterna en större chans att lindrigt komma undan en olycka, olyckor kommer alltid att inträffa oavsett hastighet, kameror och delade körfält men det är ju betydligt större risk att råka ut för en allvarlig personskada om hastigheten är hög. Den sk nollvisionen existerar ju tyvärr inte, men tanken är fin och visst vore det bra om färre kunde råka illa ut i trafiken.
Att fartkamerorna enbart skulle vara en kassa ko är inte sant, även om dessa nog drar in en hel del. Det finns fler och större vinster med dessa, dvs liv och det är inte att förakta.

Jag är personligen inte vän av varken fartkameror eller sänkta hastigheter, men med lite logiskt tänkande så förstår man att det finns fler skäl bakom dessa och alla sätt som kan få ner antalet döda i trafiken är bra.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Kan inte annat än att instämma med "V70BiFuel03". Bra inlägg. Vi (svenska folket) nyttjar vårt sunda förnuft så sällan att det snart är helt försvunnet. Med sunt förnuft och magskänsla kommer man långt, sen ska man givetvis försöka bygga sina argument och hypoteser på så mycket fakta som möjligt. Men det sunda förnuftet räcker faktiskt otroligt långt, bara man vågar använda sig av detta.

Visst klarar man säkert krock bättre i 50 km/h än 100 km/h. Men vilka är det som krockar? Vilka är det som förorsakar våra dödsolyckor på vägarna i Sverige? Kan inte någon ta fram den statistiken svart på vitt - borde ju gå att få genom att maila Vägverket? Hur många dör på våra vägar varje år, och hur ser fördelningen ut? Är det uteslutande svenssons bakom rattarna, eller är det något annat attribut än just "svensson" som för dem samman? Hur många är rattonyktra? Knarkpåverkade? Nyblivna chaufförer? Dementa? osv. Skulle vara jätteintressant att höra statistiken...därefter kan diskussionen ta vid på allvar :-)

Sen om kameravarnare hjälper folk att hålla ner hastighetsgränserna vid kameraskåp, vad är då problemet? Är inte syftet med kamerorna att folk ska hålla nere hastigheten där? Eller? Annars är det väl bara bra om farten sänks vid ett kameraskåp? Eller tycker man kanske att det bästa är att farten bibehålls - men att blixten går av och föraren bötfälls? Låter lite ologiskt tycker jag.

Man måste våga lite på folk. Det går inte att ta från folk det sunda förnuftet. När det är borta, då är ju läget helt förlorat. Då har vi en hel nation av icke-tänkande individer som kräver att någon annan tar hand om dem och fattar alla beslut åt dem. Hur skulle det se ut?

Våga lita på folk, ge folk ansvar, utbilda alla rejält och riktigt.

Istället för att behandla oss som en bunt dagisbarn eller mindre begåvade dumskallar.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Barkbiten skrev:Kan inte annat än att instämma med "V70BiFuel03". Bra inlägg. Vi (svenska folket) nyttjar vårt sunda förnuft så sällan att det snart är helt försvunnet. Med sunt förnuft och magskänsla kommer man långt, sen ska man givetvis försöka bygga sina argument och hypoteser på så mycket fakta som möjligt. Men det sunda förnuftet räcker faktiskt otroligt långt, bara man vågar använda sig av detta.

Visst klarar man säkert krock bättre i 50 km/h än 100 km/h. Men vilka är det som krockar? Vilka är det som förorsakar våra dödsolyckor på vägarna i Sverige? Kan inte någon ta fram den statistiken svart på vitt - borde ju gå att få genom att maila Vägverket? Hur många dör på våra vägar varje år, och hur ser fördelningen ut? Är det uteslutande svenssons bakom rattarna, eller är det något annat attribut än just "svensson" som för dem samman? Hur många är rattonyktra? Knarkpåverkade? Nyblivna chaufförer? Dementa? osv. Skulle vara jätteintressant att höra statistiken...därefter kan diskussionen ta vid på allvar :-)

Sen om kameravarnare hjälper folk att hålla ner hastighetsgränserna vid kameraskåp, vad är då problemet? Är inte syftet med kamerorna att folk ska hålla nere hastigheten där? Eller? Annars är det väl bara bra om farten sänks vid ett kameraskåp? Eller tycker man kanske att det bästa är att farten bibehålls - men att blixten går av och föraren bötfälls? Låter lite ologiskt tycker jag.

Man måste våga lite på folk. Det går inte att ta från folk det sunda förnuftet. När det är borta, då är ju läget helt förlorat. Då har vi en hel nation av icke-tänkande individer som kräver att någon annan tar hand om dem och fattar alla beslut åt dem. Hur skulle det se ut?

Våga lita på folk, ge folk ansvar, utbilda alla rejält och riktigt.

Istället för att behandla oss som en bunt dagisbarn eller mindre begåvade dumskallar.
He he...kunde inte sagt det bättre själv :) :wink:

Det är ju just detta jag menar..... att köra fort lagligt i Tyskland har de allra flesta inget emot men varför ska det inte gå att göra när svensken kommer hem till lilla Sverige?!?
Det där med dagis barn är så träffande!
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Igår läste jag en stor "skandal-artikel" i Dagens Nyheter ang. att 40 procent av landets trafikkameror nu var tillfälligt avstängda pga de nya hastighetsbegränsningarna. Tidningen var upprörd över detta, och hela "avslöjandet" försökte vinklas till lite av en mindre skandal.

Vidare kunde man läsa i artikeln att dödsolyckorna minskat med uppskattningsvis en femtedel (1/5) där kamrorna finns på plats. Och att man lyssnat på trafikanterna och infört bättre skyltning av hastighetsgränser samt bättre och tydligare skyltning av fartkameror. Den som intervjuades menade på att syftet var ju mer "att få folk att sänka farten, än att få folk bötfällda".

Men då frågar man sig ju om igen varför kameravarnar sägs vara olagliga? Eller är de inte det? Vad jag vet är alla mina kamrater med sådana apparater livrädda för att bli ertappade...varför om det är lagligt? Och varför skulle det vara olagligt, om det hjälper till att uppmärksamma trafikanterna om att det kommer kameror, så att man sänker hastigheten? För syftet var ju som sagt snarare att få folk att sänka hastigheten, än att bötfälla.

Och varför skulle det vara en stor skandal att kamerorna är tillfälligt avstängda? De står ju fortfarande där, och det är ju inte så att folk kan se om kameran är avstängd eller på. Så om det är så stor skandal, och så farligt att man stängt av 40 procent av kamrorna...varför går man då ut i media och informerar om detta?

Ibland förstår man sig inte riktigt på varken media eller Vägverkets och övriga inblandades pr-kampanjer och strategier...

Just det...i bildtexten stod det att kamrorna som räddar liv nu är avstängda, eller något liknande, fritt ur minnet.

Sen kommenterar man i mitten av texten att de räddar cirka 1/5 av dödsolyckorna....och sen ytterligare längre ner, så kan man läsa att det är "sannolikt" att de räddar liv...men att man "måste kolla några fler år" innan man kan säga något...

Så hela artikeln är i princip uppbyggd på ren luft och spekulationer och gissningar....ett tag undrade jag nästan om det kunde vara så att hela artikeln var ett smart pr-drag från Vägverkets pr-byrå?

Tidningarna gillar skandaler..det vet alla...så varför inte "plantera" en skandal liknande denna...och samtidigt passa på att få ut sitt "budskap" mellan raderna, dvs "fartkamrorna räddar liv"?

Skulle inte förvåna mig om det är så de har tänkt. Ungefär som när cirkusarna låter djuren "smita". Man ber om ursäkt, och drar nån story om hur det gått till..och plötsligt så vet alla att det är cirkus i stan...men man har inte betalat en krona för att få ut budskapet. Dessutom blir det mycket trovärdigare och starkare när läsaren förstått något själv, alltså läst mellan raderna.... "kamror är bra, kamror räddar liv" "elefanter har rymt, alltså en cirkus är i stan". I det tidigare fallet så kommer man bara ihåg just detta...att kamror är bra och att de räddar liv...hur många som de verkligen räddar, eller om ens statistiken är påvisbar...det glömmer man bort... precis samma knep som butiksägarna använder sig av när de sätter priser på 699 kronor... "Vad kostade varan" "eh..minns inte riktit, men det var något på 600 kronor".. När det egentligen ju var något på 700 kronor, om man ska dra det till sin spets :-)

Nedan bifogar jag artiklarna om trafikkamerorna som nu är avstängda...vad tror ni? Kan det vara Vägverket själva som ligger bakom denna publicering?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=842424

I ingressen/sammanfattningen kan man läsa följande:

" Nya siffror bekräftar tidigare forskningsresultat som visat att kamerorna gör vägarna säkrare." OK, fakta alltså, eller vad är man säger om statistik...lögn, förbannad lögn, sen kommer statistik.

Lite längre ner i artikeln kan man läsa detta citat, som ju helt uppenbarligen tar bort det mesta av kraften i påståendet ovan:

"Visserligen vill vi ha data från hela 2008 och 2009 också innan vi helt säkert vet kamerornas effekt. Men visst finns en klar indikation att de hjälper, säger Jörgen Larsson, statistiker på VTI."

Man vinklar som man vill vinkla...säger inte att de ljuger..men kanske däremot att artikeln är köpt eller planterad i syfte att öka kamrornas populäritet.

http://www.barometern.se/nyheter/fyra-a ... 924387).gm
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Fy fan vad jag tycker illa om myndigheter & fartkameror....så till den milda grad att jag nu bestämt mig för att jag SKA beställa en mask trots att de är dyra....osäker på vad det blir för mask då jag hittat lite olika coola alternativ...men, mask blir det i alla fall. Vad jag ska göra med masken kan ni ju lista ut :wink: :D
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]