Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Exakt så "Synthx" Håller med dej att ÅK BUSS för att som du komma hit och börja tjafsa om sånt skit efter 5 FEM inlägg och ändå inte ha nåt konstruktivt att komma med än LEKSAKSPOLISER men ge dej Hoppas att vi slipper sånt (S) i fortsättningen nu när det äntligen känns att det här forumet börjar att bli konstruktivt och seriöst INGEN vinner på att vissa leker polis som inte är det :evil: BASTA :!:
Användarvisningsbild
av Brainy
Tomas88 skrev:
Synthx skrev:Saken är den att mitt körkort är ett år gammalt, och i dagens läge är prövotiden 5 år. Jag har ingen lust att betala för ett nytt körkort för att enstaka fartdårar har brådis. Och eftersom jag kör prick 50 på 50 väg så blir en del iriterade på att man inte kör 60 eller 70, de kör om och visar finger eller gör annat som får mig att se rött. Jag skulle gärna preja av dessa dårar från vägen och göra vissa kirurgiska ingrepp på dem, men eftersom även detta är olagligt så vill jag alltså spela in dårarna och skicka bandet till snuten. Skrattar bäst som skrattar sist alltså ... :lol:
Men att det är prövotid betyder ju bara att om du kör mer än 30 km/h för fort där det är 50, 70, 90 eller 110 km/h (20 km/h för fort på 30 sträcka) så måste du automatiskt ta om körkortet. En som haft körkort längre blir troligtvis bara av med det en viss tid om det inte är mycket högre hastigheter. Om du ligger under "bli-av-med-körkortet-gränsen" så är det lika för alla.

Detta är som jag fattat det i alla fall.
Tomas: Det är korrekt.

Syntx: Detta är den senaste verisionen av körkortslagen.
Körkortslag (1998:488) skrev: 18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, skall prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
Så du får gärna fota baksidan av ditt körkort och lägga in i den här tråden så vi får skratta åt vv/länsstyrelsens misstag.

mvh
Anders
av Synthx
anp skrev:http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx
2 år står det där, jag tror hellre på de uppgifterna än dina.
Du verkar ha rätt i den frågan, prövotiden är slut 2008-06-19 för min del.
Att spana på, och ange andra medmänniskor för så simpla saker som fingerpekande och fortkörning, kommer inte att utveckla samhället.
Möjligt men har lust att ge igen på laglig väg.
Har du problem med andra trafikanter, tala med polisen upprepade gånger tills de tar dina samtal på allvar. För övrigt vet du aldrig vad för anledning någon har till att köra för fort.
Ingen anledning berättigar fortköning, möjligt att privatbilisters färd till sjukhus kan vara ett undantag, vad vet jag ?
Jag ogillar själv då mindre lämpade trafikanter skaver mot min bakstötfångare, men inget blir bättre av att jag börjar anmäla dem till Höger och Vänster. Sänk farten, kör åt sidan och släpp förbidem, och lugna ner dig.
Gör det oftast om inte höger fil är fullt av trafik med täta påfarter som i västerås. Åker alltid åt sidan när jag t.ex. drar husvagn. Anser mig vara schyst medtrafikant eftersom jag hjälper folk att komma förbi och får väldigt ofta en vänster/höger blink som tack för hjälpen.
Problemet med dagens trafikmoral ser jag som ett direkt resultat av dagens samhälle med all stress det innebär. Och den totala frånvaron av poliser. Angrip problemet från rätt håll istället för att ytterligare försämra trafikmiljön genom privatspanande mm.
Nja, jag sitter ju inte och spanar direkt. Reagerar bara kraftigt när folk viftar med händer och pekar finger. Då får man liksom lite lust att kunna jävlas tillbaka (På lagligt sätt). Om det inte finns annat sätt än att ringa snuten så får det väll bli så i fortsättningen.
Synthx skrev:Tja varför inte, har nästan råkat ut för nära döden upplevelser i trafiken pga idioter som sitter bakom ratten. Det bästa sättet att få folket att lyda lagarna är genom att alla skulle få rätten att spana på varandra och anmäla ofog till staten. Intigritet i all ära, men när man sätter dit hederligt folk för att ha stoppat eller fått fast förbrytare genom att t.ex. använda sig utav video inspelningsfunktioner i mobilen eller liknande då har landet verkligen en rutten lagstiftning.
Det där är verkligen en obehaglig inställning till rättssäkerhet och integritet.
Vet inte om du följde händelsen med mannen som hade sin hustru på kommunalt boende ? Mannen mistänkte misshandel av hustrun så han placerade en röststyrd diktafon i rummet. Mycket riktigt vårdpersonal beteede sig vidrigt mot mannens hustru. På bandet inspelades rösterna av två vårdare som utsatte damen för glop ord och grova övergrepp.

Rätt eller fel att spela in vårdarna ? vad tycker du ? Jag tycker det var helt rätt. Tyvärr blev vårdarna sparkade på fel sätt och de fick fortsätta inom vården.
Så då du kör i 90km/h, så kör du verkligen i 90km/h?
Bilar äldre än 1980 får ha en felvisning på 10% vid 70km/h, vilket innebär att 2 bilar som båda kör 70km/h kan ha en differans på 14km/h, och ändå köra i vad förarna tror är laglig hastighet.
I dagens stylingtider, kan hjulbyten ge liknande effekter. Varför du omöjligen kan kalla någon fartdåre eller liknande, i.o.m att du faktiskt inte vet ifall denne medvetet kör för fort eller inte. Likaså kan du också köra för sakta.
Har inte testat den vid högre hastighet än vid 50, när mätaren i min bil visar 50 kör jag typ 47~49. typ 0,041% fel visning alltså.
av Synthx
Så du får gärna fota baksidan av ditt körkort och lägga in i den här tråden så vi får skratta åt vv/länsstyrelsens misstag.
mvhAnders
När sa jag att det stod på mitt körkort ? Min bilskole lärare talade om ändringar ang prövotid, möjligt att det endast var ett förslag ?? Eller så ville han skrämmas kanske, så att man kör lagligt i 5 år ??
av Synthx
vetten skrev:Exakt så "Synthx" Håller med dej att ÅK BUSS för att som du komma hit och börja tjafsa om sånt skit efter 5 FEM inlägg och ändå inte ha nåt konstruktivt att komma med än LEKSAKSPOLISER men ge dej Hoppas att vi slipper sånt (S) i fortsättningen nu när det äntligen känns att det här forumet börjar att bli konstruktivt och seriöst INGEN vinner på att vissa leker polis som inte är det :evil: BASTA :!:
Håll dig till att åka flyg eller tåg om du vill åka snabbt.
av Synthx
Loner skrev:Vet inte vad man får lära sig i körskolan idag, men på min tid skulle man alltid ligga i det högra körfältet utom vid omkörning.

Om jag väljer att köra fortare än vad lagen föreskriver anser jag det vara en sak mellan mig och myndigheten, ingen skall leka privatpolis och lägga sig i "mitt" körfält bara för att blockera.
/L
Då tar vi det igen, en 90 väg har 90 som högsta tillåtna hastighet i både vänster och höger fil. Om höger kryper fram i 70 eller 80 får du köra om I 90 KM I TIMEN. Accellerade omkörningar är olagliga.

Ligger jag i vänstra filen och kör 90 så gör JAG rätt oavsett om du anser dig ha rätt att framföra ditt fordon i 110. Om du anser att jag blockerar dig i trafiken när jag kör lagliga 90 Km/t kan du ju försöka få dit mig. :lol: Vilket lag brott ska du få dit mig för ? Hehe
av Synthx
S60AWD2.5T skrev:Ja vi har ju högertrafik och man SKALL ligga i högerkörfält när det finns minnst 2.
Alla avfarterna i V-ås kan passeras i högerkörfält. Blir också trött på bilister som inte orkar gå in efter en omkörnig utan ligger kvar till vänster i flera hundra meter tills nästa bil. Detta innebär att en som kör 90 prick liger i höger körfält och den som kör i 95 ligger i vänster. Sedan kommer jag med min rallylicens och försöker vråla fram i 100 (90 GPS-fart) ;-)

Föreslår ett besök i vårt sydliga grannland tyskland för att där se hur man kör när det finns många körfält. Gör dock ej besöket på semestern för då är det fullt av turister som ligger stadigt i körfält 2 i 110.

Angående fingrar så anser jag att de skall hållas väldigt lågt i trafiken
På/avfarterna i V-ås är tämligen trafikerade vid 16-17:00 tiden likaså höger körfält. För att göra det lättare för trafik som vill in på vägen skall man hålla sig till vänster körfält. Varför skapas annars nya påkörnings fält så att om du kommer på vägen så hamnar du automatiskt på vänster körfält och den nya påkörnings fältet blir till ett nytt körfält, dvs blir det högra ?
Användarvisningsbild
av Brainy
Synthx skrev:
mvhAnders
När sa jag att det stod på mitt körkort ? Min bilskole lärare talade om ändringar ang prövotid, möjligt att det endast var ett förslag ?? Eller så ville han skrämmas kanske, så att man kör lagligt i 5 år ??
Står det 2år ditt körkort så visste du väl redan innan anp och jag skrev i tråden att 2år gäller att det är just 2år... står det 5år så står det ju helt uppenbarligen fel.

capish?

mvh
Anders
av anp
Synthx skrev:
Loner skrev:Vet inte vad man får lära sig i körskolan idag, men på min tid skulle man alltid ligga i det högra körfältet utom vid omkörning.

Om jag väljer att köra fortare än vad lagen föreskriver anser jag det vara en sak mellan mig och myndigheten, ingen skall leka privatpolis och lägga sig i "mitt" körfält bara för att blockera.
/L
Då tar vi det igen, en 90 väg har 90 som högsta tillåtna hastighet i både vänster och höger fil. Om höger kryper fram i 70 eller 80 får du köra om I 90 KM I TIMEN. Accellerade omkörningar är olagliga.

Ligger jag i vänstra filen och kör 90 så gör JAG rätt oavsett om du anser dig ha rätt att framföra ditt fordon i 110. Om du anser att jag blockerar dig i trafiken när jag kör lagliga 90 Km/t kan du ju försöka få dit mig. :lol: Vilket lag brott ska du få dit mig för ? Hehe
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
§16 är läsvärd...
av Synthx
V70BiFuel03 skrev:Synthx !

Nä, INGEN tycker om den som tjallar.....speciellt inte för en sådan trivial sak som fortkörning.
Att spela in en person som är påverkad av alkohol/droger hade jag ju kunnat gå med på.....men att någon kör 30-40 km/h för fort är absolut inte skäl nog.

Att man kan irritera sig på andra medtrafikanter händer ju var & varannan dag....MEN, man får ta & lugna ner sig lite om det är så att man sitter & får tuppjuck/frispel varenda gång någon kör om en. Att det sedan är så att man tittat & rättar sig slaviskt efter hastighets skyltarna om man har en prövotid kan väl förstås......å andra sidan, den dagen prövotiden kommer till en ände så kommer du förmodligen att göra som de flesta av oss....nämligen flyta med i trafiken....även om det innebär att tafikrytmen (& det egna fordonet) ligger lite ovanför hastighetsbegränsningen.
Det är ok att du inte tycker som jag, men jag tänker lite längre fram än att någon bara susar förbi mig i 110 fast det är 90.

Har råkat ut för följande:

Sitter bakom ett LGF fordon. det bildas kö bakom mig. Vägmarkeringen är heldragen dvs omkörningsförbud. Vi befinner oss på en väg som har en skarp högerkurva, nära vägen till höger växer tät skog så man ser inte igenom kurvan. Då bestämmer sig två förare bakom mig för omkörning, de ska inte bara passera mig och LGF fordonet utan också bilar som befinner sig direkt bakom mig, säg två eller tre stycken.
Vägen är en 90 väg mellan västerås och eskilstuna.

Det kan hända mycket innan bilarna som kör om mig kommer upp i fart och förbi, de ser inte vad som döljer sig bakom kurvan.

Som tur var hände inget just den här gången men när vägen blev lite rakare kommer mötande trafik. Om de hade väntat 10-15 sekunder och gjort samma sak hade det blivit total kaos.

Vad är det jag inte gillar i detta då ? Det är inte att de bryter mot trafikregler eller kör fort utan för att de riskerar mitt liv genom sitt dårskap. Föresten LGF fordonet hade även ett släp, vem vet vad kan hända om traktorn hade koliderat in i dessa två om de fått mötande.

Och jag kommer att fortsätta hata dessa idioter oavsett vad detta forum tycker. Ni kan helt enkelt aldrig ändra på det. så är det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor