anp skrev:http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx
2 år står det där, jag tror hellre på de uppgifterna än dina.
Du verkar ha rätt i den frågan, prövotiden är slut 2008-06-19 för min del.
Att spana på, och ange andra medmänniskor för så simpla saker som fingerpekande och fortkörning, kommer inte att utveckla samhället.
Möjligt men har lust att ge igen på laglig väg.
Har du problem med andra trafikanter, tala med polisen upprepade gånger tills de tar dina samtal på allvar. För övrigt vet du aldrig vad för anledning någon har till att köra för fort.
Ingen anledning berättigar fortköning, möjligt att privatbilisters färd till sjukhus kan vara ett undantag, vad vet jag ?
Jag ogillar själv då mindre lämpade trafikanter skaver mot min bakstötfångare, men inget blir bättre av att jag börjar anmäla dem till Höger och Vänster. Sänk farten, kör åt sidan och släpp förbidem, och lugna ner dig.
Gör det oftast om inte höger fil är fullt av trafik med täta påfarter som i västerås. Åker alltid åt sidan när jag t.ex. drar husvagn. Anser mig vara schyst medtrafikant eftersom jag hjälper folk att komma förbi och får väldigt ofta en vänster/höger blink som tack för hjälpen.
Problemet med dagens trafikmoral ser jag som ett direkt resultat av dagens samhälle med all stress det innebär. Och den totala frånvaron av poliser. Angrip problemet från rätt håll istället för att ytterligare försämra trafikmiljön genom privatspanande mm.
Nja, jag sitter ju inte och spanar direkt. Reagerar bara kraftigt när folk viftar med händer och pekar finger. Då får man liksom lite lust att kunna jävlas tillbaka (På lagligt sätt). Om det inte finns annat sätt än att ringa snuten så får det väll bli så i fortsättningen.
Synthx skrev:Tja varför inte, har nästan råkat ut för nära döden upplevelser i trafiken pga idioter som sitter bakom ratten. Det bästa sättet att få folket att lyda lagarna är genom att alla skulle få rätten att spana på varandra och anmäla ofog till staten. Intigritet i all ära, men när man sätter dit hederligt folk för att ha stoppat eller fått fast förbrytare genom att t.ex. använda sig utav video inspelningsfunktioner i mobilen eller liknande då har landet verkligen en rutten lagstiftning.
Det där är verkligen en obehaglig inställning till rättssäkerhet och integritet.
Vet inte om du följde händelsen med mannen som hade sin hustru på kommunalt boende ? Mannen mistänkte misshandel av hustrun så han placerade en röststyrd diktafon i rummet. Mycket riktigt vårdpersonal beteede sig vidrigt mot mannens hustru. På bandet inspelades rösterna av två vårdare som utsatte damen för glop ord och grova övergrepp.
Rätt eller fel att spela in vårdarna ? vad tycker du ? Jag tycker det var helt rätt. Tyvärr blev vårdarna sparkade på fel sätt och de fick fortsätta inom vården.
Så då du kör i 90km/h, så kör du verkligen i 90km/h?
Bilar äldre än 1980 får ha en felvisning på 10% vid 70km/h, vilket innebär att 2 bilar som båda kör 70km/h kan ha en differans på 14km/h, och ändå köra i vad förarna tror är laglig hastighet.
I dagens stylingtider, kan hjulbyten ge liknande effekter. Varför du omöjligen kan kalla någon fartdåre eller liknande, i.o.m att du faktiskt inte vet ifall denne medvetet kör för fort eller inte. Likaså kan du också köra för sakta.
Har inte testat den vid högre hastighet än vid 50, när mätaren i min bil visar 50 kör jag typ 47~49. typ 0,041% fel visning alltså.