Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
RoadKiller skrev:Här var det någon som tog illa upp ser jag. :D Men det är bara att inse att det är så för detta händer ju varje år och dom blir lika förvånade varje gång, som att vintern var något nytt.
Sen vet jag inte om du försökte vara rolig eller nått men om du har en 15 meter lång snödriva på vägen så är den knappast nyplogad.
På dina uttalanden att dömma så har du aldrig varit i skåne vintertid, så jag anser att du ska lugna ner dig och dina kommentarer en smula...
Användarvisningsbild
av nitraM
Så här står de ang vinter däck på Vägverkets sida.

Vinterdäck
Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars

När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.

Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

* Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
* Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
* Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
* Om fordonet är registrerat i utlandet.
* Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
* Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
* Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre
av S.t.r.a.n.D
Hilmer skrev:
RoadKiller skrev:Här var det någon som tog illa upp ser jag. :D Men det är bara att inse att det är så för detta händer ju varje år och dom blir lika förvånade varje gång, som att vintern var något nytt.
Sen vet jag inte om du försökte vara rolig eller nått men om du har en 15 meter lång snödriva på vägen så är den knappast nyplogad.
På dina uttalanden att dömma så har du aldrig varit i skåne vintertid, så jag anser att du ska lugna ner dig och dina kommentarer en smula...
Lugna mig? Jag är rätt så lugn av mig. Men du har rätt, jag har inte varit i skåne vintertid.

Men vad är så speciellt med det då?? Vi har också fruktansvärt halt ibland. Händer även här att det blåser riktigt mycket så man har problem att gå raklång. Toksnöar också rätt ofta så det kommer flera dm snö på få timmar. Ock så vidare...
Varför står det i tidningarna varje vinter om snökaos i södra sverige? Visst händer det olyckor här också pga av snöoväder men enligt media så står det betydligt oftare att det är hos er??
Användarvisningsbild
av frilins
Nja så illa var det inte men man bör veta vad man pratar om innan man "vet så mycket", här i Skåne finns det puckon precis som i resten av landet som kör både utan vinterdäck och tror att det går att hålla 120 trots det är underkylt och glashalt. Ibland blir en del "överraskade" emedan vi andra inte alls är förvånade när dom ligger i diket...

Men jag tyckte bara att ni i norr borde veta vad det handlar om, din kommentar att jag försökte vara rolig visar det.
Exakt så som jag beskrev är det nämligen, varför tror du annars vi får sådana problem.
Hur otroligt den än låter så plogar man vägarna här flera gånger samma dag, vissa utsatta vägar så ofta som 1 gång i timmen.

Sen kan man ju inte komma ifrån att trafiken här nere är nog en "aning" livligare, minst sagt.
Chansen för avåkningar blir större med fler bilar på vägarna.
Med tanke på hur många som är ute och kör så är det inte procentiellt särskilt många som åker av och en hel del av dom är utlänska lastbilschafförer som definitivt inte är vana vid vinterväglag.

Om jag kör 5 mil hinner jag möta en 8 - 10 utlänska långtradare, hur många ser du i Luleå på samma sträcka...?
Nu är det inte för att vara kaxig utan för att jag vill att du ska förstå skillnaden.

Sen varför dom gör så stor sak av det i media, ja det är en bra fråga...

Många ifrån söder åker norrut på vintern för att vintersporta men ni ifrån norr är hjärtligt välkomna till södern även på vintern, dock inte för att vintersporta...
Södra Sverige är också vackert!

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?