Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
llesrof skrev:Här har vi nya vrålåket. Det blev en Skoda Superb Alldrive 2013 som rullat drygt 2800 mil som firmabil hos Skoda. Motorn är den beprövade 140-hästars dieseln kopplad till en DSG6-låda.
Så då är vi två som har lämnat för VAG.... skall bli spännade att höra dina upplevelser om Skodan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det är nog en trevlig bil. Bjud gärna på lite inredningsbilder. ;)
av llesrof
Ja, inredningen är riktigt trevlig om än väldigt svart. Får väl ta lite mörkerbilder. Det är till och med belysning i hjulen man öppnar och stänger ventilationshallren med :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Superben är en riktigt fin bil, men det är fel koncern. Jag skyr VAG som pesten.
Jag tycker dock din observation av drivlinan är riktigt märklig. VW:s tvålitersdiesel är ju grymt tyst och mjuk, inte ens jämförbar med volvofemman komfortmässigt. Otroligt raffinerad. Men...! Bottenvridet är ju totalt icke existerande. De är som bensinmotorer i gången i mitt tycke. Men du kommer ju från en bensinare så allt vrid under 2000 rpm känns väl högt när du jämför skulle jag tro :)
Hoppas du blir nöjd med bilen, de är som sagt trevliga kärror. Superben är ett rejält steg upp från övriga Skoda och den höll på att stoppas av VW pga risken för kannibalisering på passat, men efter en rejäl inre strid vågade de till slut släppa den och det blev en succé.
Användarvisningsbild
av grillchips
Förstår vemodet att göra sig av med sin själsfrände.
Jag saknar fortfarande min första bil, trots att det var en riktig skitbil (Golf 3 GT 1.8). Men det var min första bil, som jag betalade rakt ur egen ficka, som jag tog mitt körkort i, som jag tog mitt premiäråk i osv. Många minnen och hade jag kunnat och haft plats hade jag gärna köpt tillbaka henne. Kikar några gånger om året på Transportstyrelsen för att se ifall hon blivit skrotad eller ej, något var svajjigt med motorn men min kunskap var för dåligt för att avgöra vad det var.
Men tänk.. Om man kunnat köpa tillbaka, lägga ner okristliga mängder pengar (dvs elda upp sedlarna) och få henne tjusig och välmående igen. Åh. :')

Hört mycket gott om nyare Skoda, en granne överväger att dumpa sin V50 för en Superb. Enda som tog emot var väl att det satt ett Skoda-märke på och att pedalerna var lite konstigt placerade/mittkonsol dumt placerad. Men man får nog mycket för pengarna, helt klart!
av llesrof
gubbstrutt skrev:så väldigt tårögd kan du väl inte vara över den fina bilen?.
Jag överlever nog. Fast nu när jag haft den ett tag så blir skillnaderna mer och mer påtagliga. Stolarna är inte alls lika bekväma som i Volvon. Det är i och för sig svårt eftersom den generationen av V70 hade stolar i världsklass. Jag hade gärna sett att stolarna var aningens längre. Däremot så uppskattar jag fastheten i stolarna mer och mer. Dieseln morrar rätt friskt vid pådrag och från att ha tyckt att det lät lite trevligt så har jag börjat tycka att det är lite irriterande. Men mycket är bättre också. Förbrukningen är nästan halverad. Allt känns mycket modernare och mer genomtänkt, inte minst när det gäller hur man hanterar last i bagaget. En motsvarande XC70 hade kostat 70.000 - 80.000 mer och det är den inte värd om man som jag får betala bilen med egna pengar.
av llesrof
En bild från dagens runda. Jag har ledigt ett par dagar och gör lite vad jag känner för, åker på picknick till exempel. Skodan fortsätter att leverera bra upplevelser. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, det finns skillnader mot XC70:n och vissa saker är sämre, men andra saker är minst lika bra eller bättre.
Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
Även fast det inte är en Volvo, så får man ju vara glad över att du är nöjd - för det är ju trots allt huvudsaken. :)
av jwiss
Efter 4 år med en octavia 1.6 (100 hp) bytte jag upp till en V40CCD3, skoda gör utmärkta lågpriskompromisser, som opel astra som jag körde innan dess. Om jag blev arbetslös och blev tvingad att köpa en billigare bil skulle skoda vara en av dom jag skulle titta på! Nu är jag bara hutlöst förälskad i min V40 :twisted:

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]