Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Tecknade faktiskt ett fast pris hos Fortum nu på 120 öre/kwh. Har alltid kört rörligt då det brukar vara billigast över tid, men marknaden är ju kaos känns det som. Tog mina senaste 12 fakturor och slog ut kwh priset jag betalat och kom fram till 164 öre, så förhoppningsvis kan jag spara lite pengar. Den som lever får se!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av garinge
120öre, ja det är ett par ören, idag var högsta priset 38,95öre och lägsta 17,08öre, och imorgon 21,96öre samt 12,02öre.. men priserna lär stiga när det blir mörkare och kallare, men frågan är om det blir sådär sjuka som förra vintern eller hur det blir, december förra året gav en räkning på ~9k för december, helt sjukt...
av Lövet
EUs gaslager är fyllda till 90% redan nu så det "borde" inte bli samma problem i alla fall. Tidigare kom 50% av gasen från Ryssland och när den kranen stängde blev det panik. Nu har det gått att hitta andra vägar.
Användarvisningsbild
av garinge
Lövet skrev:EUs gaslager är fyllda till 90% redan nu så det "borde" inte bli samma problem i alla fall. Tidigare kom 50% av gasen från Ryssland och när den kranen stängde blev det panik. Nu har det gått att hitta andra vägar.
Jo och det är positivt, nackdelen är fortfarande att vara ihopkopplad så hårt med NP och få dyra priser den vägen, men man får hoppas att solpanelerna ger liiiiite åtminstonde i höst/vinter, och att gasen kan flöda, och kraftvärmen kan producera, samt att all kärnkraft funkar (inge mer strul) och sen får man väl hoppas att vinden blåser så snurrorna levererar lite, så vintern inte blir så blodig som förra året, är ändå sjukt att man numera "kollar" så mycket på ens förbrukning, och sånt, när man åren innan dess aldrig ens kollade hur mycket man förbrukat per månad, utan mer kollade en gång per år hur "totalen" blev liksom, när vi flyttade in i detta hus 2013 så hade vi en förbrukning inkl uppvärmning på 25oookwh, och nu är vi nere på 15000, trots barnet blivit större och inget är utbytt (vattenburen golvvärme, samma VVB, ingen luftvärmepump) :)
Användarvisningsbild
av joel80
Lövet skrev:EUs gaslager är fyllda till 90% redan nu så det "borde" inte bli samma problem i alla fall. Tidigare kom 50% av gasen från Ryssland och när den kranen stängde blev det panik. Nu har det gått att hitta andra vägar.
En annan stor skillnad är också att Frankrikes kärnkraft är tillbaka på normal drift. De låg ju nere med över hälften av alla kärnkraftverk förra året. Från att ha varit Europas största exportör behövde de import en stor del av vintern.

Sen stod flera reaktorer i Sverige stilla också p.g.a div problem.
Det tillsammans med gaskrisen samt förseningarna på Kärnkraftverket i Finland (samtidigt som Finland blev av med import från Ryssland) plus att det under de värsta veckorna var isbildning i de stora älvarna i Sverige som gjorde att vi inte kunde köra vattenkraften för fullt gjorde lite an en "perfect storm" för extremhöga elpriser.
Vi är inte i det läget i år där alla saker sammanfaller.
Användarvisningsbild
av Cotag
Så länge vi inte klipper kablarna till kontinenten så är det i stort deras priser som gäller i SE 3 och 4.
Då hjälper det inte att ett skadeskjutet svenskt energisystem kanske kan halta på med fullfart hela vintern för att hålla priset nere.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Glöm inte att vi har fullständigt kört Sveriges ekonomi i botten och har som enda land en krympande BMP. Kronan faller fritt och det närmar sig 12 kr för en Euro

Det gör ju att det blir väldigt billigt för övrigs EU att köpa upp vår svenska el med resultatet att vi själva får skenande priser när våra löner sänkts med 30-40% mot våra grannars löner i tex Tyskland
Användarvisningsbild
av joel80

Cotag skrev:Så länge vi inte klipper kablarna till kontinenten så är det i stort deras priser som gäller i SE 3 och 4.
Då hjälper det inte att ett skadeskjutet svenskt energisystem kanske kan halta på med fullfart hela vintern för att hålla priset nere.
Vårat energisystem är vad som håller ner priserna. Vårat energisystem är dessutom bland det bästa i världen. Det är en myt och ett politiskt spel inför valet som gjort att folk tror att det är "skadeskjutet".

En svag krona kan såklart påverka då det ju är i Euro som priset sätts, men inte ens med den skillnaden i år tror jag vi får ens i närheten av så höga priser som förra vintern.
Screenshot_20230604_205720_Drive.jpg
Screenshot_20230604_205720_Drive.jpg (92.68 KiB) Visad 143 gånger
Screenshot_20230604_205309_Drive.jpg
Screenshot_20230604_205309_Drive.jpg (114.55 KiB) Visad 143 gånger
Screenshot_20230604_205232_Drive.jpg
Screenshot_20230604_205232_Drive.jpg (39.1 KiB) Visad 143 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elpriset sätts i Euro, Euron står högt och då blir det dyrt för oss som betalar i kronor

Oljepriset sätts i dollar som står högt och då blir det dyrt för oss som betalar i kronor.

Jag har i alla fall min lön l sek och inte i dollar eller euro.
Användarvisningsbild
av Cotag
joel80 skrev:Vårat energisystem är vad som håller ner priserna.
Ja det är klart. Hade det varit ännu mer skadeskjutet så hade priserna varit ännu högre.

Du bemöter mig med bilder på säkerhet, hållbarhet och verkningsgrad för våra energisystem?
  • 1
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 280

Så spännande!! Räknar med att d bl[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Stort tack för ditt svar!

..kuddarna hjälpramen.. Du har väl […]

Tänk om de kunde gjort skärmen stör[…]