Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: tor 20 jan 2022, 17:34 Bergvärme kommer man väl inte under en kvarts miljon kronor.
Låter mycket, värmepump 60-70, borrning 50? Nu är det rätt många år sen jag gjorde detta.
Antar att det kan kosta att dra rörsystem och sätta upp radiatorer om man inte har vattenburet, men sånt borde man väl kunna lägga ut på lågprisfirmor?
Bergvärme är ett värmesystem. Luft/luft är ett tillskottsystem. Har haft båda. :-)
Hursomhelst, det viktiga är att kapa bort 3/4 av elförbrukningen. Elprischocker vintertid kommer vi att se mer av, det är upp till var och en att välja om man vill göra något åt det.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag tecknade ett fastprisavtal på tre år i slutet av sommaren, då jag såg och anade vart det eventuellt skulle ta vägen med priserna. Hade tidigare ett avtal där totalpriset (elpris, överföringsavgifter, skatter, moms och allt vad det nu är) var 1.25/kWh. Tecknade nu ett nytt där totalkostnaden är 1,50/kWh. Jag har mesta förbrukningen på vintern så för mig har det inte blivit mycket dyrare än om jag skulle haft rörligt pris.
Jag räknade inte med att få något tillbaka eftersom jag har fast pris. Nu verkar det som om jag också är berättigad till stödet.

Min förbrukning brukar hamna runt 11000 kWh/år. December blev förbrukningen 1870 kWh vilket då skall ge mig 1700kr tillbaka! Januari kom tantens helelbil så då kommer vi att hamna lite högre. Blir kanske max stöd på 2000 kr?

Måste säga att jag inte vet om det egentligen är rätt att jag får detta stödet, men visst blir jag glad! Som om man fått en lotterivinst!
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:
lennarte skrev:En som har gjort av med under 1000kW lär knappast bo i egen modern (någotsånär) villa med direktverkande elvärme utan "tillsats värme".
Villa, ja. Elvärme, nej. Ta in en offert på bergvärme! Dyker det dessutom upp statliga bidrag skulle jag inte tvekat :-D
Problemet för oss är bergvärme kräver vattenburen värme. Bergvärme är ju "bara" en förbättrad variant av luft/vatten värme pump. Eller egentligen tvärt om. Att luft/vatten värme pump är en enklare (billigare) variant. Flera grannar har bra fungerande bergvärme, men deras hus är 5 - 7 år äldre och hade från början oljepanna och vattenburen värme. Fick för 2 år sedan en offert på c:a 180 m² solceller på taket. Tanken var då att sälja (eller lägga på "lager") el på sommaren för att använda vintertid. Skulle "halvera" elförbrukningen, men det "rann ut i sanden". Vi hade behov att renovera tvättstugan också så det blev en ny tvättstuga med ny tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedare. Och elvärme i golvet istället för ett 50 år gammalt 1000W 380V direktverkande elelement. Kanske skulle valt solceller istället, nu med facit i hand
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: tor 20 jan 2022, 20:59
VolvoB20 skrev: tor 20 jan 2022, 17:34 Bergvärme kommer man väl inte under en kvarts miljon kronor.
Låter mycket, värmepump 60-70, borrning 50? Nu är det rätt många år sen jag gjorde detta.
Antar att det kan kosta att dra rörsystem och sätta upp radiatorer om man inte har vattenburet, men sånt borde man väl kunna lägga ut på lågprisfirmor?
Bergvärme är ett värmesystem. Luft/luft är ett tillskottsystem. Har haft båda. :-)
Hursomhelst, det viktiga är att kapa bort 3/4 av elförbrukningen. Elprischocker vintertid kommer vi att se mer av, det är upp till var och en att välja om man vill göra något åt det.
Borrning, grävning, bergvärmepump, installation= 150 idag.

Installera vattenburen värme med ledningar, radiatorer och arbete MINST 100.

Så under en kvarts mille är omöjligt att komma om du inte gör allt jobb själv. Då kan du komma lite lägre.

Uppvärmningen drar väl som mest runt 800 kWh nu med luft-luft. Med bergvärme kan man kanske pressa ned det 100 kWh till 700 kWh. Med det skulle ju ta oändligt lång tid att hämta hem den investeringen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: fre 21 jan 2022, 08:45 Med det skulle ju ta oändligt lång tid att hämta hem den investeringen.
Då ska du absolut låta bli. Och statliga bidrag ska man förstås inte utnyttja :-D
Jag räknar med att bergvärmen går med plus sen några år tillbaka (det är 10 sen jag installerade)
Plus att den har höjt värdet på huset med minst lika mycket som den kostade (100k) :P
Visst, luft/luft är billigt i jämförelse men jag står inte ut med nackdelarna. Centralvärme är faktiskt ingen dum uppfinning!

Det är rätt många här som köper en bil som kostar 500k och som tappar halva sitt värde på 4 år. Men det är ju en helt annan sak, mycket roligare :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: fre 21 jan 2022, 09:10
VolvoB20 skrev: fre 21 jan 2022, 08:45 Med det skulle ju ta oändligt lång tid att hämta hem den investeringen.
Då ska du absolut låta bli. Och statliga bidrag ska man förstås inte utnyttja :-D
Åh... detta bidragsland... menar du att jag betalar andra människors bergvärmeinstallationer på min skattsedel?
av William85
VolvoB20 skrev:
Erik Å skrev: tor 20 jan 2022, 20:59
Borrning, grävning, bergvärmepump, installation= 150 idag.

Installera vattenburen värme med ledningar, radiatorer och arbete MINST 100.

Så under en kvarts mille är omöjligt att komma om du inte gör allt jobb själv. Då kan du komma lite lägre.

Uppvärmningen drar väl som mest runt 800 kWh nu med luft-luft. Med bergvärme kan man kanske pressa ned det 100 kWh till 700 kWh. Med det skulle ju ta oändligt lång tid att hämta hem den investeringen.
Allt beror ju på förutsättningar, bergvärme är verkligen toppen i ett inneffektivt gamm-hus som vårat, som dessutom står i norrland. Med ett värmebehov på ca 20 000kWh/år får bergvärmen ned det till 7000kWh inkl elspets (CTC från 2003, idag får man säkert ner det nån tusing till) Däremot min kollega som bor i ett nybyggt hus ett kvarter bort har så litet värmebehov att bergvärme var mer svårmotiverat. Han kopplade på sig på fjärrvärmen istället och har ungefär samma årskostnad som mig (men slipper installationen) Så allt beror ju på förutsättningar.

PS Har själv en Jula luft/luft pump i garaget och den imponerar verkligen. Jäklar vad den är snål kontra inköpspris. Det är en sån man kunde koppla in själv, tror tyvärr inte den sorten finns längre :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: fre 21 jan 2022, 10:55 ..menar du att jag betalar andra människors bergvärmeinstallationer på min skattsedel?
Snart möjligen, har inte MP lagt ett förslag om detta? :-D :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Va fan är inte miljömuppara av planen de avgick väl nyss?.
av Bannad
Svedalas befolkning är tamigFN aldrig nöjda, riktiga förb gnällspikar...
Elfakturan slår i taket- Svensken lider pin och Staten dvs vi skattebetalare bekostar en del av höjningen och du/ni är ändå INTE nöjda!!.. Så bortskämda.. usch och tvi- Vi har under 40 års tid accepterat skattereduktioner på allt vilket vi i slutändan får betala för... Men, vem FN bryr sig om det bara i slutänden handlar om, att bara jag klarar mig.

Så tröstlöst....
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 279

Har försökt hitta mer info om detta. Mul[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus