Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Larzan skrev: Fel, utökad B-behörighet kostar 3000kr och utbildningen för BE kostar 3500kr.
Lägg till kostnaden för medlemsavgiften och körkortstillstånd samt böcker, körkort, teoriprov och uppkörning.
http://www.caravanclub.se/images/sektio ... %20221.pdf
Se sidan 22.

Medlemsnr cc71935.
Däremot får man massor av rabatter på bl.a bränsle, färjor och broavgifter och massor av andra saker.
Så medlemsavgiften är snabbt ihopsparad.
Verkar vara olika beroende på var i landet man bor... inte överraskande dyrast i Stockholm. Västmaland tar bara 300kr för utökat och 850kr för BE.
http://www.caravanclub.se/vaestmanlands ... be-korkort

Konstigt ändå med så olika priser i samma "klubb".
Användarvisningsbild
av joel80
Funderar på att köpa en gammal vagn.. lite som ett rullande tält men med lite "lyx" så som lysen och fungerande kyl. Hittat en gammal mysig +76a för runt 10 000kr. Det ska enligt säljaren inte vara några fuktskador, vilket jag egentligen ser som det enda stora kravet förutom de trafiksäkra funktionerna. Den är besiktigad i höstas och funktionsduglig.

Har ni tips på vad jag bör kolla när jag undersöker vagnen av säljaren? Hur upptäcker jag ev fukt som han missat och var brukar det först uppstå?

Något annat stort jag ska vara uppmärksam på när det gäller en gammal vagn? Som sagt så bryr jag mig inte om t.ex värme eller andra nymodigheter. Gasolen är tryckt-testad så det ska vara tätt och godkänt.
av rd350
Fukten brukar först "dyka upp" runt fönster, dörr och i golv. Känn efter svikt i golvet och särskilt vid dörren. Har själv haft ett par äldre vagnar eftersom ungarna kör cross och det flesta brukar vara ganska dåliga när de är så gammla men man kan även hitta "pärlor". Tänk på att det är lätt att missa fuktläckage om vagnen står innomhus.
Användarvisningsbild
av joel80
Men om det är fuktskadat borde det väl lukta lite unket också? Får ta med en supersniffare.. :)
Användarvisningsbild
av ketto
joel80 skrev:Men om det är fuktskadat borde det väl lukta lite unket också? Får ta med en supersniffare.. :)
Inte alltid! Vissa tapeter i husvagnar (som en gammal Kabe t ex) är väldigt täta och släpper inte igenom doft. Har en kompis som hade mycke fukt i sin Kabe, men kände ingen lukt, inte förräns när han började riva så kommer doften av ruttet trä fram!
av Larzan
Ställt frågan i CC-forumet angående utbildningskostnader.

Fukt och fuktskador finns nog tyvärr i de flesta äldre vagnar.
Får man tag på en torr äldre vagn som bott i en lada i nästan hela sitt liv lär den också läcka vid första regnet.

Men..
Det är bra mycket bekvämare med vagn än med tält.
av umekille
En vagn som stått och är för torr måste man låta få återfukta sig
torrt trä är ju sprött...
Användarvisningsbild
av joel80
En väldigt skillnad.. men du friserar det kanske lite när du räknar exklusive moms på det tyska priset. Med den tyska momsen på 19% hamnar du på drygt 190k i Tyskland.
Är ju fortfarande en extremt stor skillnad..

Jag handlar med lite mindre summor... Köpte min förstavagn igår och gav i julklapp till sambon (Nej jag slog inte in den i julpapper.) :) En gammal Cabby Nova 470 som jag fick ge 8000kr för. Ingen fukt av vad jag kunde hitta, och killen som sålde hade gått med fuktmätare förra året då han köpte den. (Han fick mersmak och köpte större vagn i år.)
Fungerande spis, kyl och värme inkl elpatron.

Måste köpa nya däck innan sommaren.. Dom hade inte ens årsmärkningen som infördes år 2000. Syns lite torrsprickor på sidorna så för att slippa en tråkig punktering på nått olämpligt ställe i sommar får den nya sulor. :)

Sen fuckade jag upp vagnens 7-poliga kontakt på väg hem från köparen. Jag hade svårt att få i den ordentligt när jag åkte då jag hade snö och is vid den. Trodde jag fick i den rätt, och alla lampos funkade, men när jag kom hem hade den legat i backen och slipat av halva sidan. Jag får byta kontakt.. 29kr på Clas Olsson, så för en gångs skulle inte så dyrt misstag. :)
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 31
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]