Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Bannad
VolvoB20 skrev:
EPSON skrev: mån 15 aug 2022, 16:58 Ok- Om ryssen kommer då?

Vad skall ni göra då?

Ingen har ju svarat på trådens rubrik.
Ryssland förstår endast vapenmakt och övervåld. Därför måste strategin vara att rusta upp och gå med i Nato så vi inte behöver gå i fösvarskrig mot ett Ryssland som anfaller oss. Det enda som kan avhålla Ryssland är att de har en motståndare som är stark nog att respektera. Då anfaller de inte oss.
Tydligen också nu Sverige med medlemskap i NATO.
Så varför hade vi inte en folkomröstning om NATO inträde?
Ledande politiker och sk kallade amatörexperter på högerkanten ansåg att Svenska folket är alldeles för dumma i huvudet att ta ett sådant beslut. Det är den bittra sanningen. Det innebär att du och jag är helt novisa på att lära oss något och att veta ngt- Och detta säjer väl en hel del om den regering som sitter idag.
Samtidigt vill jag säja att jag var inte ett dugg orolig innan NATOinträdet men nu kommer det finnas en anledning till oro- Och det är faktiskt det sista vi behöver i Sverige.

Här finns en intressant artikel om ngn nu överhuvudtaget bryr sig-
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/mrj ... -i-sverige
av Volvoold
Det finns ju ett hot på närmare håll än ryssen. Som likt termiter sakta äter upp och dränerar det svenska samhället och demokratin, medan media jagar mer eller mindre äkta rysspöken.

Det belystes med all icke önskvärd tydlighet under koranupploppen som hölls i samband med att en dansk politiker skulle elda upp en egenägd (!!!) koran.

Detta kostade ju polisen ca 43 miljoner för att en del inte respekterar yttrandefrihet och demonstrationsrätt. SVT hade ju inte oväntat sin egna vinkel på detta (något man inte haft om Miljöpartiet demonstrerat och tex nmr hade slagit sönder både poliser och deras polisbilar.

Allas lika värde i praktiken!?

Jag förvarar inte eldandet i sig, men det är allvarligt när det tas som en förevändning för att försöka döda poliser, stjäla polisbilar och kasta sten. Har folk inga jobb att gå till på dagarna?

Hade detta accepterats i msm om det hade varit andra som gått bärsärk på samma sätt?
av Bannad
Om ryssen NU kommer efter det svenska inträdet i NATO- är du är förmodligen villig att betala först och främst skulle Natoländernas överenskommelse att spendera minst 2 procent av (idag 1,2 % av BNP) BNP på försvar kunna sätta press på nya medlemmar att göra detsamma,
2: En sorts informell medlemsavgift. För svensk del skulle denna målsättning dock inte innebära någon merkostnad.
Redan den 10 mars 2022 tillkännagav regeringen att Sveriges försvarsutgifter ska öka till 2 procent av BNP så fort som praktiskt möjligt.
Denna nivå skulle, enligt Försvarsmakten, motsvara ungefär 127 miljarder SEK år 2028, det år då målsättningen om 2 procent förväntas infrias.

Läs hela här: https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20Memo%207864

Detta innebär alltså en kraftig skattehöjning för oss alla- Rimligt är då naturligtvis att Högerns NATOivrare står för merparten av de höjda försvarsanslagskostnaderna då dessa habituellt krävt medlemskap i NATO som en naturlig agens.
Användarvisningsbild
av lennarte
EPSON skrev:Så varför hade vi inte en folkomröstning om NATO inträde?
Ledande politiker och sk kallade amatörexperter på högerkanten ansåg att Svenska folket är alldeles för dumma i huvudet att ta ett sådant beslut
Om vi som väljare hade fått samma (hemligstämplad militär) information som regering och (vissa delar av) riksdag får ta del av så kanske jag kan tänka mig (är ju pensionär nu) att läsa igenom alla dessa 10000-tals sidor för att få mig en egen uppfattning. Demokrati i all ära, men lämna ut militära hemligheter, där går en gräns. I alla fall för mig. Jag tror i detta fall är det någon annan som är alldeles för dum i huvudet att ta ett sådant beslut
På -70-talet när kommunisterna var starka (i vissa kretsar) fans ett väl använt ordspråk Hellre röd än död. Idag är det nog många (i :-( Ukraina, Moldavien, Kazakstan, Georgien m. m) som säger Hellre död än röd
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Bannad
Volvoold skrev:Det finns ju ett hot på närmare håll än ryssen. Som likt termiter sakta äter upp och dränerar det svenska samhället och demokratin, medan media jagar mer eller mindre äkta rysspöken.

Det belystes med all icke önskvärd tydlighet under koranupploppen som hölls i samband med att en dansk politiker skulle elda upp en egenägd (!!!) koran.

Detta kostade ju polisen ca 43 miljoner för att en del inte respekterar yttrandefrihet och demonstrationsrätt. SVT hade ju inte oväntat sin egna vinkel på detta (något man inte haft om Miljöpartiet demonstrerat och tex nmr hade slagit sönder både poliser och deras polisbilar.

Allas lika värde i praktiken!?

Jag förvarar inte eldandet i sig, men det är allvarligt när det tas som en förevändning för att försöka döda poliser, stjäla polisbilar och kasta sten.

Hade detta accepterats i msm om det hade varit andra som gått bärsärk på samma sätt?
Alla former av våld skall bekämpas vare sig det är i hemmet eller i krig så långt är ju ( hoppas jag) alla överens. "Har folk inga jobb att gå till på dagarna?"
Det ligger ngt i det du säjer här men vad önskan skulle och skall vara är att vi tar om vår framtid på ett bättre sätt dvs våra barn.....Ge dom framtidstro, förhoppningar, morötter, beröm eller vad vi kan- som det ser ut idag gör vi dessvärre inte detta- Det är stress och krav från samhället att dom skall vara bäst. Dom behöver inte vara bäst, utan göra det bästa dom kan. Och gällande trådens rubrik vet jag att många barn från Ryssland eller med ryska föräldrar känner sig utsatta i skolan, det är djupt beklagligt men varför- JO för att MSM och politiker håller i agendan och skapar oro. Jag fördömer å´det bestämdaste att ge ngn sådan makt att barnen inte känner framtidstro.

Att bränna en koran hör till att provokativt medföra störningar i den demokratiska ordningen (om den ens finns numera). Hur många bränner inte bibeln utan att det blir rubriker i tidningarna?
av Bannad
lennarte skrev:
EPSON skrev:Så varför hade vi inte en folkomröstning om NATO inträde?
Ledande politiker och sk kallade amatörexperter på högerkanten ansåg att Svenska folket är alldeles för dumma i huvudet att ta ett sådant beslut
Om vi som väljare hade fått samma (hemligstämplad militär) information som regering och (vissa delar av) riksdag får ta del av så kanske jag kan tänka mig (är ju pensionär nu) att läsa igenom alla dessa 10000-tals sidor för att få mig en egen uppfattning. Demokrati i all ära, men lämna ut militära hemligheter, där går en gräns. I alla fall för mig. Jag tror i detta fall är det någon annan som är alldeles för dum i huvudet att ta ett sådant beslut
Måste nog medge att ta ett fåtal utdrag ur en text hamnar på sandlådebeteende. Vi hade en folkomröstning om EU inträde- där lika många affärs/försvarshemligheter hamnar på listan, som det nu blir en debatt som är svår att parera om vi föga håller oss till logiken i diskussionen. Sorry
av Bannad
Svenskar är INTE dumma i huvudet oavsett vilken åsikt dom än har- Bara det att kunskapen inom områden som Tex den fg NATO debatten måste öka ( självklart tycker alla även om det nu är för sent)- Och det är väl ett rimligt krav att ställa på politikerna?
.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EPSON skrev: ons 17 aug 2022, 18:58 Om ryssen NU kommer efter det svenska inträdet i NATO- är du är förmodligen villig att betala först och främst skulle Natoländernas överenskommelse att spendera minst 2 procent av (idag 1,2 % av BNP) BNP på försvar kunna sätta press på nya medlemmar att göra detsamma,
2: En sorts informell medlemsavgift. För svensk del skulle denna målsättning dock inte innebära någon merkostnad.
Redan den 10 mars 2022 tillkännagav regeringen att Sveriges försvarsutgifter ska öka till 2 procent av BNP så fort som praktiskt möjligt.
Denna nivå skulle, enligt Försvarsmakten, motsvara ungefär 127 miljarder SEK år 2028, det år då målsättningen om 2 procent förväntas infrias.

Läs hela här: https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20Memo%207864

Detta innebär alltså en kraftig skattehöjning för oss alla- Rimligt är då naturligtvis att Högerns NATOivrare står för merparten av de höjda försvarsanslagskostnaderna då dessa habituellt krävt medlemskap i NATO som en naturlig agens.
Det är sossarna som har lämnat in ansökan om medlemskap.

Jag betalar gärna, och ställer upp där jag kan,
demokratin och vår frihet är värd att försvara och det kostar både pengar och arbete. Det har tagit över 100 år bygga upp nuvarande Sverige och det är värt att försvara.

Den som inte tycker demokratin är värd att försvara kan ju flytta till Nordkorea och trivas där.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: ons 17 aug 2022, 19:59 Den som inte tycker demokratin är värd att försvara kan ju flytta till Nordkorea och trivas där.
Även Ryssland tar förmodligen med glädje emot immigranter.. förutsatt att de är lojala och i vapenför ålder vill säga.
De lär ha skriande brist på stridsvagnsbesättningar.

NATO har vi redan haft nytta av, örlogsfartygen som anlöpte Stockholm i början av juni gav en väldigt tydlig signal. Som nämnts ovan, det är styrkedemonstrationer som gäller..
Världen har fått en helt ny hotbild, det här kommer att kosta pengar men vad har vi för val?
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Cotag
EPSON skrev: ons 17 aug 2022, 17:58
Cotag skrev:Jag hade väl fått inställa mig för att försvara på samma sätt som ukrainarna gör idag.
Frågan är väl mer hur Du hade gjort?
Bra där- Är det inte ett rimligt krav som vi skall kunna ställa till våra politiker- Att vi överhuvudtaget föga skall hamna i den situationen i första skedet?
Så på din fråga om vad "jag hade gjort" är att som alltid engagera sig i politiken utifrån den kunskap och förmåga man har att delge. Svårare än så är det egentligen inte.
"engagera sig i politiken" :-D

I sceneriet att "ryssen kommer", kommer du att välkomna dom i din tänkta politiska gärning?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 147
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]