Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
vjohnj skrev: lör 15 apr 2023, 20:17 Ja du @Camel.
Det kan helt omöjligt vara så, att dessa i bestämmande kan ha missat det som många andra ser.
Måste ligga en agenda bakom. Kan inte se hur det annars går ihop :crying:
Det är ju demokratins största inneboende svaghet. Om över 50% av befolkningen inte kan tänka logiskt.

Ja då kan du som politiker sätta ihop en totalt ologisk politik utan verklighetsankytning och få majoritet för den.

Citat från mina vänner i öst som var lite besvikna efter diktaturens fall och övergång till demokrati.
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20, det resonemanget fungerar även om du vänder på det och man går åt andra hållet… Kändes lite såna vibbar när ett gäng politiker ville lägga 500 miljoner på att ta bort plastpåseskatten. Hittade de inget viktigare de ville lägga 500 miljoner på? :-o

Hoppas nu Tyskland tänker lösa sina energiproblem långsiktigt på annat sätt än genom naturgas. För naturgas är ju egentligen bara ett förskönande namn på fossilgas.

På nyheterna sa det att detta nog kommer att påverka våra elpriser framöver.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
vjohnj skrev: lör 15 apr 2023, 20:17 Ja du @Camel.
Det kan helt omöjligt vara så, att dessa i bestämmande kan ha missat det som många andra ser.
Måste ligga en agenda bakom. Kan inte se hur det annars går ihop :crying:
Det är ju demokratins största inneboende svaghet. Om över 50% av befolkningen inte kan tänka logiskt.

Ja då kan du som politiker sätta ihop en totalt ologisk politik utan verklighetsankytning och få majoritet för den.

Citat från mina vänner i öst som var lite besvikna efter diktaturens fall och övergång till demokrati.
Instämmer. Men man kan tillägga att i komplexa frågor kan man inte kräva av den genomsnittliga medborgaren att besitta nödvändiga kunskaper, även om de är logiskt tänkande. Medborgarna blir beroende av att problemställningar presenteras på ett begripligt sätt och framförallt på ett objektivt sätt. Detta sker inte. I mitt fall blir jag inte lurad av varken politiker eller media på energiområdet, då jag har tillräckliga kunskaper för att själv få en logisk överblick. Det hjälper dock inte i det stora hela, politiken på energiområdet är brutalt ologisk, subjektiv samt styrd av egenintressen och vissa fall även rena fobier. Men för mig personligen har det inneburit att jag ifrågasätter även det som framställs av politiker och media inom andra områden där jag själv inte har tillräckliga kunskaper. Om det bevisligen framställs rena lögner inom ett område, varför skulle vi vara befriade från sådant inom övriga områden? Ett exempel på detta är energiomställningen i relation till klimathotet som det framställs. Budskapet är att vi måste minska CO2-utsläppen pga klimathotet, men i verkligheten pågår en energiomställning som innebär motsatsen. När det gäller klimathotet har jag inte tillräckliga kunskaper för att avgöra om det är sant eller inte. Men jag förhåller mig till klimathotet som det framställs. Men då blir energiomställningen till stor del ologisk. Det senare har jag själv tillräckliga kunskaper om för att inse.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:VolvoB20, det resonemanget fungerar även om du vänder på det och man går åt andra hållet… Kändes lite såna vibbar när ett gäng politiker ville lägga 500 miljoner på att ta bort plastpåseskatten. Hittade de inget viktigare de ville lägga 500 miljoner på? :-o
För mig är det stor skillnad på "felaktig" politik rörande plastpåsar jämfört med att ytterst medvetet föra en politik som havererar hela samhällens energiförsörjning. Den skada som de förra regeringarna i Sverige gjort på elenergiområdet kommer vi att få lida av under överskådlig framtid.

Allinug skrev:Hoppas nu Tyskland tänker lösa sina energiproblem långsiktigt på annat sätt än genom naturgas. För naturgas är ju egentligen bara ett förskönande namn på fossilgas.
Elenergipolitiken i Tyskland styrs av okunskap i kombination med stark ideologi och en fobisk rädsla för kärnkraft som leder till kraftigt ökade CO2 utsläpp. Det finns ingen som helst statistik eller vetenskap som stöder korrektheten denna politik oavsett om man betraktar människors hälsa eller klimatpåverkan.

Allinug skrev:På nyheterna sa det att detta nog kommer att påverka våra elpriser framöver.
Ja, sannolikheten för ökat eleffektunderskott samt kraftiga prisvariationer ökar i takt med att man ställer om från planerbar elproduktion till oplanerbar elproduktion. Det är så det fungerar i verkligheten. Oavsett vad man vill tro.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, det är haveriet i Fukushima 2011, som fortfarande pågår, som påverkat tyskarna. Man kan inte tala om fobisk rädsla i betydelsen att man vet att det skulle vara ofarligt egentligen. Haveriet är verklighet för många japaner än idag och kommer att vara så i överskådlig framtid.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Ja, det är haveriet i Fukushima 2011, som fortfarande pågår, som påverkat tyskarna. Man kan inte tala om fobisk rädsla i betydelsen att man vet att det skulle vara ofarligt egentligen. Haveriet är verklighet för många japaner än idag och kommer att vara så i överskådlig framtid.
Per producerad energienhet är kärnkraft näst säkrast av alla elenergislag statistiskt sett. Inklusive Chernobyl och Fukushima samt övriga mindre olyckor i kärnkraftsverksamheten som sådan. Det ar bara solenergi som är marginellt säkrare. Vindkraft är marginellt sämre än kärnkraft. Alla övriga elenergislag är betydligt farligare statistiskt sett. Fossila bränslen är i jämförelse rena dödsmaskiner. Tyskland anser tydligen att det är ok att byta kärnkraft mot fossilgas för att få en säkrare elenergiförsörjning. Det får stå för dem. På vilket sätt avser Tyskland att ta ansvar för den ökade klimatpåverkan detta innebär? På vilket sätt kommer Tyskland att ta ansvar för sin elenergiförsörjning? På vilket sätt tar Tyskland ansvar för den kostnadsökning som det sannolikt innebär, både i Tyskland samt omgivande länder? Jag antar att eftersom det handlar om att få bort kärnkraft, så behöver man inte ta ansvar. Målet helgar medlen...

Man kan jämföra med statistik för olika transportmedel. Per personkilometer är bil mycket farligare än flyg. Men många med fobi för flyg undviker flyg och det blir begränsande för dem. De åker med andra transportmedel istället och tar därigenom en ökad risk för att dö. Men fobi överskuggar logiskt tänkande.

Fobi är just detta, en ogrundad rädsla som blir begräsande. Det blir djupt tragiskt för en stor mängd människor när beslutsfattare grundar sina beslut på fobisk rädsla.

Inget tekniskt system är 100% säkert. Det är t.ex. en viss risk att åka hiss. Men risken att snubbla i trappan och skada sig allvarligt är sannolikt högre. Men ur hälsosynpunkt är trappan bättre än hissen, så länge man inte snubblar. Så är det med allt. För att göra en korrekt avvägning måste man erkänna alla parametrar. Inte välja bort parametrar för att få det som man vill ha att framstå som det objektivt riktiga.
av vjohnj
Ja om det skulle bli en tsunami i Tyskland, så tror jag nog att dom har andra värre saker att tänka på än eventuell farlig kärnkraft ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man bör ju också komma ihåg att Tjernobyl var en militär kärnreaktor med en instabil konstruktion för att maximera produktionen av klyvbart material för byggande av atombomber.

Sen tycker jag alltid att det är märkligt att man lägger all energi på att avveckla fredlig kärnenergi samtidigt som man har termonukleära kärnvapen riktade mot sig som kan blåsa bort Europa från kartan inom några minuter.

Sen är väl Tyskland i en unik position också. Man har ju så stark ekonomi att man inte behöver producera all el. Man kan enkelt köpa upp den från svagare länder runt omkring sig.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, elförsörjningen är inte längre en nationell angelägenhet när många länder tillsammans bidrar till att upprätthålla den. Det bidrar till en del funderingar kring var besluten borde tas: nationellt, EU (där inte alla är med) eller annat forum.
Användarvisningsbild
av lennarte
Såg på nyheterna att Tyskland stångt ner sina 3 sista kärnkraftverk som var i drift. Om nu Tyskland vill "dra sitt strå till stacken" måste vi i (framför allt) Sydsverige) betala notan för det. Finns det inga möjligheter att tvinga dom att betala "vad det kostar" att gå sin egen väg med (brun) kol och Rysk fossil gas?
Vi är ju inte bättre själv kom visst en båt med Rysk fossil gas till Nynäshamn igår där lastas den om till Svenska båtar som levererar Svensk naturgas till svenska kunder...... 🤮🤮
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 279

Hejsan. Väcker tråden till liv 🤘 n&arin[…]

Koppla inte bort batteriet, skaffa en smart laddar[…]

OK, då får jag ragga rätt på[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja sådan ska man ju ha 👍