Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av Tomas88
llesrof vi har väl helt enkelt olika uppfattning.
Jag tror säkert det kan finnas bra alternativ inom den privata vården men jag håller fast vid att det finns för stora risker och att det i längden leder till fördelar för de som har råd att betala.
Jag tycker inte att man skall förstatliga allt men det finns saker som jag inte tycker skall privatiseras.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker ni verkar diskutera "privat" vård bara utifrån privata försäkringar. Här Sörmland har man från årsskiftet möjlighet att starta privata vårdcentraler i konkurrens med landstinget. Oj, vilken skillnad. Förut när man kom till den enda vårdcentralen mötte man nonchalanta personal och nya läkare varje gång. Men si, nu startades ett privat alternativ också. Och vips blev det helt plötsligt möjligt att anställa fasta läkare även på Landstingets vårdcentral. Jag har listat mig på den nya privata vårdcentralen. Nya frächa lokaler och världens trevligaste personal, och det kostar inte ett öre mer att gå dit och man träffar samma läkare varje gång De som går kvar på den "gamla" vårdcentralen har också fått det bättre. Så nog är konkurrens bättre för alla.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tomas88 skrev: För det är ju inte säkert att de extra pengarna man får används så att det gynnar Sverige så mycket. Kanske blir en extra utlandsresa i stället.
Konstgt resonemang. Skall vi beskattas så hårt att vi inte har mer än livets absoluta nödtorft. Ska vi återupprätta Sovjetmentaliteten? Jag är förvånad, med tanke på vissa inlägg, att ingen ännu har markerat att han/hon tänker rösta på Vänsterpartiet.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Tomas88 skrev:Men samtidigt så förlorar man de skattepengarna som man annars tex kunde använt för att anställa en undersköterska inom äldrevården.
För det är ju inte säkert att de extra pengarna man får används så att det gynnar Sverige så mycket. Kanske blir en extra utlandsresa i stället.
Du åker ju fortfarande från en svensk flygplats, har förmodligen bokat resan via en svensk resebyrå mm. Kanske är någon annan som får jobba lite extra (tjäna mer pengar = betala mer skatt) för att täcka upp för dig när du är på semester??

KKR skrev: Konstgt resonemang. Skall vi beskattas så hårt att vi inte har mer än livets absoluta nödtorft. Ska vi återupprätta Sovjetmentaliteten? Jag är förvånad, med tanke på vissa inlägg, att ingen ännu har markerat att han/hon tänker rösta på Vänsterpartiet.
Håller med KKR här.Varför ska inte en människa som tjänar/har mer pengar, alternativt prioriterar annorlunda, ha möjligheten att betala för att få det lite bekvämare när han/hon blir sjuk behöver vård. Är det fel att den personen bor i större hus, har nyare finare bil, kan åka på semester oftare eller har råd att sätta sina barn i privatskola också???
av llesrof
Tomas88 skrev:llesrof vi har väl helt enkelt olika uppfattning.
Jag tror säkert det kan finnas bra alternativ inom den privata vården men jag håller fast vid att det finns för stora risker och att det i längden leder till fördelar för de som har råd att betala.
Jag tycker inte att man skall förstatliga allt men det finns saker som jag inte tycker skall privatiseras.
Förmodligen, men det är sånt som gör det kul att diskutera :D

I grund och botten tycker att att staten borde sköta våra viktigaste och mest grundläggande funktioner som vårt samhälle vilar på. Staten borde ansvara för vård och omsorg, skola och energi. Detta kommer jag aldrig att ge mig på. Vi borde kunna vara självförsörjande på energi och sälja den till självkostnadspris, resten skulle vi kunna exportera. Nu är det inte så då vill jag att man gör det bästa av situationen. Vad som är bäst är just det folk har olika uppfattning om. Det är därför jag ser det privata som ett alternativ. Om man sammanfattar ståndpunkterna så verkar det se ut så här:

01: Privat vård
- Bara för rika
- Fusk och mygel för att maximera vinsten
- GOTO: 02
- ELSE:
________ LOOP UNTIL: 02 = 01

02: Allmän vård
- Omodern och sliten
- Långa vårdköer
- GOTO: 01
- ELSE:
________ LOOP UNTIL 01 = 02
av Lövet
Tomas88 skrev: Men varför sänker man då skatten mer för de som redan tjänar mest....Man bör ju också fundera över vad/vilka man skall beskatta mest.
Man sänker INTE skatten mer för de som tjänar mest. Det är ren lögn från vänsterhåll. Sista jobbskatteavdraget ger en skattesänkning på 6%* av betalad skatt för inkomster runt 20.000kr och 3% för de som tjänar 40.000kr. En "höginkomsttagare" får alltså hälften så mycket i skattesänkning.

Att det blir mer i kronor är naturligt eftersom de betalar så ofantligt mycket mer skatt. Få personer i Sverige idag fattar hur brutalt mycket skatt som betalas på en inkomst på mer än 30.000kr i månaden idag. En lön som i internationellt perspektivt inte på något sätt klassas som hög.

*Observera att detta är sänkning av betalade kronor, inte procentenheter.
Användarvisningsbild
av nolimits
Maud var igång igen hörde jag när hon ville att anställd personal på företag vid tvister inte skulle få lön utan A-kassa !!??.Hur fan tänkte hon nu.Ja inte på arbetaren i varje fall fast det på Alliansens reklamskyltar går att läsa,(Rösta på Alliansen.Ditt nya Arbetareparti).Samtidigt stod integrationsministern Nyamko Sabuni i ett invandrartätt område i Sverige där ungdomarna beklagade sig över dåligt med arbete.Nyamko Sabuni svarar, men brottsligheten har ju gått ner.De yngre säger då igen att det känns hopplöst att bo sämre än många andra och aldrig få någon förändring.Nyamko Sabuni svarar igen, men brottsligheten har ju gått ner.De yngre säger då att man kanske borde ge sig iväg och sluta vänta på insatser från regeringen som de betalt skatt till.Nyamko Sabuni svarar igen, men brottsligheten har ju gått ner.

Ha ha ha ha ..... inte undra på att skutan Sverige kantrat.Vid detta tillfälle satt Statsminister Reinfeldt i en studio och fick svara på frågor om valet skulle visa sig bli jämt och hur man skulle gör om man tvingades liera sig med Sverigedemokraterna.Då blir allt mycket eländigt i Sverige svarade Reinfeldt.Då blir ju genast frågan, Varför väljer man då att sammarbeta med Sverigedemokraterna om allt nu blir skit.Då väljer man väl att inte sammarbeta.Men i detta fallet tycks det inte spela någon roll över hur illa det enligt Reinfeldt kan bli bara man får sitta på regeringsposten ha ha ha .... Världens bästa underhållning med världens största lögnare garanterat. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
nolimits skrev:Vid detta tillfälle satt Statsminister Reinfeldt i en studio och fick svara på frågor om valet skulle visa sig bli jämt och hur man skulle gör om man tvingades liera sig med Sverigedemokraterna.Då blir allt mycket eländigt i Sverige svarade Reinfeldt.Då blir ju genast frågan, Varför väljer man då att sammarbeta med Sverigedemokraterna om allt nu blir skit.Då väljer man väl att inte sammarbeta.Men i detta fallet tycks det inte spela någon roll över hur illa det enligt Reinfeldt kan bli bara man får sitta på regeringsposten
Nu var det inte så han sade. Det blir eländigt om SD kommer in i riksdagen därför att oavsett vilket block som vinner och får under 50%. Detta eftersom inget block vill samarbeta med SD. Det går inte att lägga ett förslag eftersom det inte går att få majoritet i riksdagen för blockskiljande frågor. Det kommer inte att gå att få till en majoritetsregering. Det är det som är eländigt.
Användarvisningsbild
av sveax
Lyssnade på TV-utfrågningen av Lars Ohly. Hur i herrans namn kan Mona ta med honom i ett samarbete om en regering. Han verkar ju bara vara med om kompromisser för att försöka vara med och bilda regering. Det är mycket som bara är ändring av hans ursprungliga förslag av "taktiska" skäl som han själv har sagt. Om de rödgröna vinner så tror jag inte det tar lång tid innan vi får en regeringskris.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 49
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]