Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#734947
Krakus skrev: Nu har backsensorer eller GUD vet vad gett upp! Helt!
Peggorna är ofta välutrustade med mycket lull-lull och nyttig teknik. :wink:
Krakus skrev: Dessutom har den varnat för bromsbelägg som är hela!
Hos Petjå är alltid säkerheten prioriterad. Man måste kunna stanna för en groda eller snigel på den franska landsbygden :-)-)
#735967
Att fransk teknik är överlägsen svensk... förlåt, jag menar kinesisk är väl knappast ngn överraskning,

En snåltrimmad bensinmotor får assistans i de verkningsområden där den normalt inte är så effektiv, det vill säga vid låg till måttlig belastning.

Istället använder PSA en hydraulmotor som ensam klarar att driva bilen i låg fart och som sedan hjälper till vid acceleration. Vid inbromsning tas rörelseenergin tillvara och används för att höja trycket i den tank för komprimerad luft som ligger under mittkonsolen. Peugeot uppger att systemet förbättrar drivlinans verkningsgrad med upp till 45 procent.

Var det inte förresten Martin Fourcade som vann idag igen. Ferry kom väl typ på 20:e plats och ngn kines iddes väl inte komma till start.
Viva la france :-)-)
#736224
Nej, franskt skulle jag aldrig köra. Jag håller mig till Volvo (nej, ingen Volvo för europeiska marknaden är varken utvecklad eller monterad i Kina, så det är fortfarande en svensk bil) och om jag skulle få för mig att byta skulle jag gå över till Mercedes. Min bror hade en Reanault och det kan ha varit den sämsta bil jag någonsin sett, han var glad när motorn skar och den gick på skroten. En annan släkting hade en Cittra C5 som hon försökte pracka på mig, men den var helt hopplös, allting var tvärt om på den bilen. Och Peugeot? Ja, spartanska bilar med noll kvalitet. Nej, jag håller mig borta från grodornas bilar.
av *pettson*
#736265
Vojje skrev:Att fransk teknik är överlägsen svensk... förlåt, jag menar kinesisk är väl knappast ngn överraskning,

En snåltrimmad bensinmotor får assistans i de verkningsområden där den normalt inte är så effektiv, det vill säga vid låg till måttlig belastning.

Istället använder PSA en hydraulmotor som ensam klarar att driva bilen i låg fart och som sedan hjälper till vid acceleration. Vid inbromsning tas rörelseenergin tillvara och används för att höja trycket i den tank för komprimerad luft som ligger under mittkonsolen. Peugeot uppger att systemet förbättrar drivlinans verkningsgrad med upp till 45 procent.

Var det inte förresten Martin Fourcade som vann idag igen. Ferry kom väl typ på 20:e plats och ngn kines iddes väl inte komma till start.
Viva la france :-)-)
Du måste menat tysk teknik istället för svensk..? Det är ju inte riktigt så enkelt som volvo vill förespegla, att dom tagit fram dittan och dattan i teknikväg. I själva verket är det bosch som plockat fram 90% av tekniken och volvo har valt att köpa in den för att i likhet med dom flesta andra tillverkare säga att DOM uppfunnit det hela ioch med att dom adapterat den och döpt om tekniken till något eget klatschigt.
Bosch utvecklade ett system för att man inte ska köra på framförvarande bilar eller hinder. Mercedes anammade detta direkt utan att utveckla nåt alls. Det gick inget vidare. Volvo köpte in systemet senare och har finjusterat det ihop med bosch. Vips var ett nytt system fött av volvo.
Även blis med flera system fanns ett eller flera år hos bosch innan det kom på marknaden hos volvo. Inte ens ABS systemet på volvos bilar var *volvos* för det i likhet med allt annat var ett boschsystem som adapterades. Diverse antispinn, antisladd osv är rena boschprodukter som adapterats. Växellådsstyrningar och annat är oftast växellådstillverkaren som tagit fram som sen adapteras till biltillverkarens styrsystem på bilen.
För den som har tillgång till stora KTS maskinen med full databas så föreslår jag en rolig läsning på lunchen. Ta fram vilka kablage som finns i t.ex en 850 som är gjorda färdiga av bosch. Se vilka övriga icke volvo bilar som använder samma kablage.



Kinesisk teknik existerar ju tyvärr inte mera än som mer eller mindre bra kopior av övriga.
#736941
Idag hade vi JUL i bilen.

Alla möjliga felkoder dansade på displayen. Och bilen vägrade starta! J**la skit!
Plockade bort batt i 30 minuter (verkstadens tips). Nu fungerar den.


Ska ställa på Mercan. Orkar inte med skitet :(
#737412
Krakus skrev: Plockade bort batt i 30 minuter (verkstadens tips). Nu fungerar den.
Fransk reset :wink: . Påfallande lik en norsk :roll:

Peggan drabbades antagligen av franska nerver eftersom den vet att du ogillar den så mycket K. :lol:
#738375
Ett brittiskt försäkringsbolag har undersökt vilka bilar som upplevs som roligast att köra av ägarna. Fem i topp.

De fem roligaste bilarna enligt ägarna:
1. BMW, 82 procent
2. Aston Martin, 78 procent
3. Lexus, 78 procent
4. Seat, 76 procent
5. Peugeot , 75 procent

Antar att K. inte fick delta :mrgreen:
#739186
Vojje. Läs vad du skrver. BRITTISKT!
För mig räcker det. Jag har sett deras elinstallationer,
fruntimmer och smakat det de kallar för öl.

Deras betyg och omdömen kan vara konstiga.
Enligt Top Gear är Engelskt bäst!

Är det det? ;)


Även den egna hustrun kan vara rolig.
Och dum och tjock och... haha
#741908
Godmorgon alla.

Idag har jag glädjande nyheter. Puggan (ej Frugan!) har fått pippi. Vägrade starta. Inte ens startmotor kommer igång :)
Bara klick klick :) Och batteriet är nästan slut. Kollade med amperemeter. Något tar ca 2 Ampere!
Orkar inte felsöka mer. Ställde på en andra bil. Ska handla lite.

Fortsättning följer.

'Och Glad Påsk på Er!
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 20
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]