Vojje skrev:Att fransk teknik är överlägsen svensk... förlåt, jag menar kinesisk är väl knappast ngn överraskning,
En snåltrimmad bensinmotor får assistans i de verkningsområden där den normalt inte är så effektiv, det vill säga vid låg till måttlig belastning.
Istället använder PSA en hydraulmotor som ensam klarar att driva bilen i låg fart och som sedan hjälper till vid acceleration. Vid inbromsning tas rörelseenergin tillvara och används för att höja trycket i den tank för komprimerad luft som ligger under mittkonsolen. Peugeot uppger att systemet förbättrar drivlinans verkningsgrad med upp till 45 procent.
Var det inte förresten Martin Fourcade som vann idag igen. Ferry kom väl typ på 20:e plats och ngn kines iddes väl inte komma till start.
Viva la france
-)
Du måste menat tysk teknik istället för svensk..? Det är ju inte riktigt så enkelt som volvo vill förespegla, att dom tagit fram dittan och dattan i teknikväg. I själva verket är det bosch som plockat fram 90% av tekniken och volvo har valt att köpa in den för att i likhet med dom flesta andra tillverkare säga att DOM uppfunnit det hela ioch med att dom adapterat den och döpt om tekniken till något eget klatschigt.
Bosch utvecklade ett system för att man inte ska köra på framförvarande bilar eller hinder. Mercedes anammade detta direkt utan att utveckla nåt alls. Det gick inget vidare. Volvo köpte in systemet senare och har finjusterat det ihop med bosch. Vips var ett nytt system fött av volvo.
Även blis med flera system fanns ett eller flera år hos bosch innan det kom på marknaden hos volvo. Inte ens ABS systemet på volvos bilar var *volvos* för det i likhet med allt annat var ett boschsystem som adapterades. Diverse antispinn, antisladd osv är rena boschprodukter som adapterats. Växellådsstyrningar och annat är oftast växellådstillverkaren som tagit fram som sen adapteras till biltillverkarens styrsystem på bilen.
För den som har tillgång till stora KTS maskinen med full databas så föreslår jag en rolig läsning på lunchen. Ta fram vilka kablage som finns i t.ex en 850 som är gjorda färdiga av bosch. Se vilka övriga icke volvo bilar som använder samma kablage.
Kinesisk teknik existerar ju tyvärr inte mera än som mer eller mindre bra kopior av övriga.