Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:Håller med om allt du skriver Camel.

Men om man ser till att ha oskarvad ledning fram och schuko kontakten fastskruvad på en betong/plåt/brandsäker yta händer ju inget mer än att kontakten smälter och så får man köpa en ny på biltema för 29.90

Monterad på en trävägg är ju en helt annan sak.
Jag hade det så fram till helt nyligen. Laddade med en 400v "lös" laddare ur CEE uttag på egen grupp (nåja, jag har fuskat in ett uttag till på samma) och det uppstod exakt 0 skador eller nån som helst värmeutveckling (fisljummet blev det) under 2 år. Sen skruvade jag upp en laddbox bara för att jag blev av med den andra laddaren då den tillhörde bilen. Ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Håller med om allt du skriver Camel.

Men om man ser till att ha oskarvad ledning fram och schuko kontakten fastskruvad på en betong/plåt/brandsäker yta händer ju inget mer än att kontakten smälter och så får man köpa en ny på biltema för 29.90

Monterad på en trävägg är ju en helt annan sak.
Jag hade det så fram till helt nyligen. Laddade med en 400v "lös" laddare ur CEE uttag på egen grupp (nåja, jag har fuskat in ett uttag till på samma) och det uppstod exakt 0 skador eller nån som helst värmeutveckling (fisljummet blev det) under 2 år. Sen skruvade jag upp en laddbox bara för att jag blev av med den andra laddaren då den tillhörde bilen. Ingen skillnad.
Funkar utmärkt. Med CCE-uttag och egen gruppledning är alla risker i fasta installationen stort sett eliminerade. Även Schuko kan vara ok om det har egen gruppledning eftersom en del laddkablar för elbilar med Schuko-stickpropp har inbyggd temperaturövervakning som minskar/avbryter laddningen vid för hög temperatur i själva vägguttaget. Det är viktigt att man då inte använder en förlängningssladd eftersom man då förlorar temperaturövervakningen vid vägguttaget.
av Lövet
Camel skrev:Funkar utmärkt. Med CCE-uttag och egen gruppledning är alla risker i fasta installationen stort sett eliminerade. Även Schuko kan vara ok om det har egen gruppledning eftersom en del laddkablar för elbilar med Schuko-stickpropp har inbyggd temperaturövervakning som minskar/avbryter laddningen vid för hög temperatur i själva vägguttaget. Det är viktigt att man då inte använder en förlängningssladd eftersom man då förlorar temperaturövervakningen vid vägguttaget.
Jo det känns som om något skulle hända så borde det redan gjort det. Jag laddar också främst i 8A för att få lite mer utrymme för övrig förbrukning. Nåväl, jag tycker mest det är "intressant" att folk verkligen tror att elbilsladdning är livsfarligt men utan att tveka kör in en avfuktare av industrimodell i vilket mögligt Schukouttag som helst...
Användarvisningsbild
av Allinug
Vi har precis installerat laddboxar i samfälligheten, med lastbalansering. Men pga för klena ledningar ut till vårt 60-talsområde så kommer vi bara att kunna ladda med effekten 1,4-4 kW. Och då är det kanske bara 10% i området som har elbil idag. Men när elbolaget lägger nya kablar så kommer det att bli bättre.
Men hur fungerar det i villaområden där alla fixar laddningen själva? Räcker effekten till någon vettig laddning? 1,4-4 kW låter väl lite klent?

Överlag känns detta med klena ledningar här i stan som det som är mest begränsande för elanvändningen. Det skulle gå att producera mer el, men vi kan inte få den.
av Lövet
Allinug skrev:Men hur fungerar det i villaområden där alla fixar laddningen själva? Räcker effekten till någon vettig laddning? 1,4-4 kW låter väl lite klent?
Det är klent men det fungerar ~95% av gångerna man vill ladda. Man kommer ju inte alltid hem med tomt batteri och behöver det fullt på morgonen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: ons 28 dec 2022, 10:17
Allinug skrev:Men hur fungerar det i villaområden där alla fixar laddningen själva? Räcker effekten till någon vettig laddning? 1,4-4 kW låter väl lite klent?
Det är klent men det fungerar ~95% av gångerna man vill ladda. Man kommer ju inte alltid hem med tomt batteri och behöver det fullt på morgonen.
Jag har funderat på det där och hittar inget riktigt svar. Om det tex ligger ett område med 1000 st villor och alla har 25 Amp huvudsäkring. Är då hela området avsäkrat med 25.000 Amp eller bygger det hela på att alla aldrig kommer utnyttja sin säkring till fullo samtidgt
Användarvisningsbild
av kebabpizza
VolvoB20 skrev: Jag har funderat på det där och hittar inget riktigt svar. Om det tex ligger ett område med 1000 st villor och alla har 25 Amp huvudsäkring. Är då hela området avsäkrat med 25.000 Amp eller bygger det hela på att alla aldrig kommer utnyttja sin säkring till fullo samtidgt
Nej, långtifrån så många ligger på samma lågspänningsnät, sedan räknar man med en sammanlagringsfaktor (man räknar aldrig med att alla kommer att utnyttja sin anläggning fullt ut samtidigt).
Jag har inte jättekoll på en typisk trafo för ett villaområde men de "kiosker" som man ser är ju inte direkt skrymmande så en vild gissning är några hundra kVA (ca 150A kan man kräma ur per 100kVA).
Jag jobbar själv inom branschen men i industrisektorn och en typisk trafo där man köper högspänning för egen lågspänningsdistribution kan ligga på mellan 500kVA och 1500kVA.
Användarvisningsbild
av Camel
kebabpizza skrev:
VolvoB20 skrev: Jag har funderat på det där och hittar inget riktigt svar. Om det tex ligger ett område med 1000 st villor och alla har 25 Amp huvudsäkring. Är då hela området avsäkrat med 25.000 Amp eller bygger det hela på att alla aldrig kommer utnyttja sin säkring till fullo samtidgt
Nej, långtifrån så många ligger på samma lågspänningsnät, sedan räknar man med en sammanlagringsfaktor (man räknar aldrig med att alla kommer att utnyttja sin anläggning fullt ut samtidigt).
Jag har inte jättekoll på en typisk trafo för ett villaområde men de "kiosker" som man ser är ju inte direkt skrymmande så en vild gissning är några hundra kVA (ca 150A kan man kräma ur per 100kVA).
Jag jobbar själv inom branschen men i industrisektorn och en typisk trafo där man köper högspänning för egen lågspänningsdistribution kan ligga på mellan 500kVA och 1500kVA.

Korrekt. Man har inte räknat med 100% sammanlagring i lokalnäten. Långt därifrån. De är dimensionerade efter regelverk (schablon). Det håller dock på att ändras vid nybyggnation. Förutom schablon så kan man på transformatornivå i distributionsnät med div. beräkningsprogram t.ex. nätnyttomodellens Netben få fram en maximal sannolik effekt på transformatorstationsnivå genom sannolikheter för max. ström ihop med simuleringar. En vanlig metod för att beräkna sammanlagring av effekt i t.ex. villaområden är även Velanders metod. Beräkning utgår från husens uppskattade sammanslagna årsförbrukning och ett par empiriskt fastställda sammanlagringskonstanter.

I äldre villaområden där man från början hade direktverkande eluppvärmning, har elförbrukningen sjunkit när man konverterat till annan uppvärmning. Då finns kanske lite ökad marginal i lokalnätet. Men även typ av belastning har ändrats. T.ex. ser dagens laster helt annorlunda ut än gårdagens. Linjära laster som glödlampor och elvärme, byts ut till olinjära laster som LED, div. värmesystem med olinjära drifter, och ev. laddning av batteribilar. Detta skapar nya problem med övertoner som inte fanns innan. Det har visat sig vara ett allt större problem. I nya standarder har man därför höjt kravet på PEN-ledarens (gemensam neutralledare och skyddsledare) area i servisledningar. Men samtidigt dimensioneras dessa nya nät för bostadsbestånd med litet inslag av elvärme med mindre marginaler mot högt effektuttag. De gamla bostadsområdena med eluppvärmning har ofta inte marginal mot övertoner.

Några gamla inlägg om detta: här och här och här.

För att ansluta alla laddboxar/laddstolpar som det talas om krävs att elenergin kan distribueras ut. Hur detta ska realiseras i stor skala håller många på att försöka bilda sig en uppfattning om. Några länkar till information om man är intresserad av de tekniska frågeställningarna, hur dagens befintliga lokalnät dimensionerades, uppfattningar om vad som ryms i nuläget, prognoser, alternativ, etc. Här är några axplock:

UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT
Elnätets beredskap inför en mycket storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i Sverige
Solceller och elbilars påverkan på lokala elnätet
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:
Camel skrev:Funkar utmärkt. Med CCE-uttag och egen gruppledning är alla risker i fasta installationen stort sett eliminerade. Även Schuko kan vara ok om det har egen gruppledning eftersom en del laddkablar för elbilar med Schuko-stickpropp har inbyggd temperaturövervakning som minskar/avbryter laddningen vid för hög temperatur i själva vägguttaget. Det är viktigt att man då inte använder en förlängningssladd eftersom man då förlorar temperaturövervakningen vid vägguttaget.
Jo det känns som om något skulle hända så borde det redan gjort det. Jag laddar också främst i 8A för att få lite mer utrymme för övrig förbrukning. Nåväl, jag tycker mest det är "intressant" att folk verkligen tror att elbilsladdning är livsfarligt men utan att tveka kör in en avfuktare av industrimodell i vilket mögligt Schukouttag som helst...
Ja, 8 A medför markant mindre risk än t.ex. 10 A. Effektutvecklingen i en given övergångsresistans förhåller sig till kvadraten på strömmen. 8 A medför alltså endast 64% av effektutvecklingen i övergångsresistanserna som erhålls vid 10 A. Effektutvecklingen i övergångsresistanser vid 16 A ökar med 156% jämfört med 10 A, och 300% jämfört med 8 A. Dessutom stiger övergångsresistansen i sig med ökad temperatur. Detta leder till ännu högre effektutveckling, som leder till ytterligare temperaturökning, osv. Det hela kan sluta i en sk. termisk rusning som leder till eskalerande uppvärmning med påföljande antändning av intilliggande brännbara material.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 280
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv