Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Brainded skrev:V70BiFuel03: Filtret låg kvar i kameraväskan hela tiden :( Har inte en aning om vad det är för något egentligen, säljaren som prackade på mig det vid inköpstillfället, hade tänkt testa det för första gången idag. Har tyvärr inte alls haft så mycket tid för att använda kameran som jag hade hoppats på.

Tyvärr så gick jag bet på 18-135objektivet som jag hade bestämt mig för så jag har ett 18-55, likadant som ditt väl?

~Kalle~: Civilpolis, hehe i ett så gammalt härke? Jag är 6e ägaren, köpte den 2006 med en i princip rasad motor. Men den typen av frågor tar jag gärna i min garagettråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 39#p227839
Jo, då är det ju samma (18-55).
Apropå filter.... är det samma med filter som allt annat...att man får det man betalar för? Kollat på lite olika & hittat allt från ett 3 kombo kitet med 3st olika typer av filter (noname) som är billigt...till Hoya filter där 1st kostar lika mycket eller mycket mer än kombo kitet...
av Lövet
V70BiFuel03: Mina två första bilder är tagna i kvällsljus på sommaren vilket är ett mkt tacksamt ljus att fotografera i. De två sista är tagna i solsken vilket gör att bilderna blir ganska platta och tråkiga.

Höstljus som Brainded fotade i är svårt, riktigt svårt att få till bra.

Angående filter: Stopp och belägg nu pojkar innan ni blir fattiga i onödan. Förutom polariserande filter (för att ta bort reflexer) eller UV-filter (för att skydda linserna) så behövs nästan aldrig filter med digitalkameror. Det var helt annorlunda med film då man inte kunde justera något i efterhand. Alla färgförändringar som man kan tänkas vilja göra går att ordna i efterhand med digitala kameror. Stoppar du på ett färgat filter har du inget original längre utan endast en färgad bild, dvs du har ingen möjlighet att ångra dig. Ta ett neutralt original och förändra färgerna efteråt i Photoshop el likn, det är ju en av huvudanledningarna till att man kör digitalt.

Polariserande filter kan ge riktigt häftiga bilder men dessa filter är svindyra. UV-filter kostar mkt lite och har främst som funktion att skydda linsen. Numera har alla objektiv nämligen UV-behandling inbyggt (vilket inte gällde förut). Jag har ett UV filter som alltid sitter på, uteslutande för att skydda kameran.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:V70BiFuel03: Mina två första bilder är tagna i kvällsljus på sommaren vilket är ett mkt tacksamt ljus att fotografera i. De två sista är tagna i solsken vilket gör att bilderna blir ganska platta och tråkiga.

Höstljus som Brainded fotade i är svårt, riktigt svårt att få till bra.

Angående filter: Stopp och belägg nu pojkar innan ni blir fattiga i onödan. Förutom polariserande filter (för att ta bort reflexer) eller UV-filter (för att skydda linserna) så behövs nästan aldrig filter med digitalkameror. Det var helt annorlunda med film då man inte kunde justera något i efterhand. Alla färgförändringar som man kan tänkas vilja göra går att ordna i efterhand med digitala kameror. Stoppar du på ett färgat filter har du inget original längre utan endast en färgad bild, dvs du har ingen möjlighet att ångra dig. Ta ett neutralt original och förändra färgerna efteråt i Photoshop el likn, det är ju en av huvudanledningarna till att man kör digitalt.

Polariserande filter kan ge riktigt häftiga bilder men dessa filter är svindyra. UV-filter kostar mkt lite och har främst som funktion att skydda linsen. Numera har alla objektiv nämligen UV-behandling inbyggt (vilket inte gällde förut). Jag har ett UV filter som alltid sitter på, uteslutande för att skydda kameran.
Tackar för förklaringen Andreas !
Då blir det att beställa ett UV filter & ett prisvärt Pol filter :) .
av Lövet
Tyvärr använder jag inte polfilter själv så jag kan inte ge några rekommendationer:

Här finns lite tips dock: http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:Tyvärr använder jag inte polfilter själv så jag kan inte ge några rekommendationer:

Här finns lite tips dock: http://www.kenrockwell.com/tech/filters.htm
Tackar!

He he.. Ken Rockwell´s site ÄR väldigt intressant men ju mer man läser ju mer förstår man att detta är en liten vetenskap i sig...jisses vad invecklat en del av detta är.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Då har man precis lagt in en beställning på 2st klon batterier till Nikon D80 samt bil laddare från Honk Kong :) :

http://cgi.ebay.com/2x-Battery-Charger- ... m153.l1262

Pris? = ca 252kr (inklusive frakt!) :D

Postar igen då jag fått paketet.

För de som har Nikon D40 & D60 så kostar den kombon (2st batterier + bil laddare) ännu mindre (ca $22 inklusive frakt) !!! :-)-)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Då har man hämtat paketet som skickades från Hong Kong. Laddare (fungerar dels som en vanlig laddare & även med cigg propp för bilen) & 2st batterier på vardera 1800mAh passande Nikon D80.

Bild

det följde även med en lös kontakt passande svenska vägguttag & först tänkte jag...."men vad fan?! följer ju inte med någon sladd ju?!" tills jag vände på ladd enheten & såg:

Bild

Bild

Aha ! fan vad smart man är :) borde ju bli ingenjör eller nått :D

Riktigt smidigt med de amerikanska flat stiften då man nu har en laddare man kan använda när man åker över till USA.
Tycker att det var en helt ok deal till ett väldigt billigt pris.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag blir bara mer och mer imponerad av kameran.
Ta detta foto som damen tog inne i bilen, vilken skärpa på detaljerna innanför de saltstänkta rutorna!

BildBild

Bifuel: Jag är lite sugen på att köpa det där paketet jag med, ingen risk att något så "billigt" fastnar i tullen?

mvh
Anders
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5