Apropå minnen av kriget, eller vad som kunde ha blivit ett riktigt kärnvapenkrig under kalla kriget, som kunde utplånat stora delar av södra Sverige, så har jag precis tittat på alla avsnitt av ”Whiskey on the rocks” som går på svtplay nu. Har ni hunnit se den ännu? Om U 137, en sovjetisk ubåt som går på grund i Karlskronas skärgård 1981.
Den kan nog mest beskrivas som en satir, för i filmen så är det klantighet, felnavigering och fylla som gör att ubåten går på grund.
Jag hoppas att ingen tror att det är en faktafilm bara för att det står att den är inspirerad av en verklig händelse. Men alla förstår ju inte satir. Undrar varför de gjorde satir av det hela?
Alla som gjort lumpen vet att "sups" ganska ordentligt det militära. Jag var i flottan och många av dom äldre befälen var ganska "skadade". Var säkert inte bättre på ryska båtar.
Min svåger var värnpliktig "maskinare" på isbrytaren som som spärrade inloppet till fjärden. Han har berättat en hel del om detta, men han hade tystnadsplikt i många år. Men det han berättat stämmer bra med vad som visas på TV nu. Jag har inte sett mer än 3 avsnitt än men jag känner igen personer som han berättat om. Bl.a hade att dom skarpa vapen även på isbrytaren, och dom tvingades låsa in ett högre befäl då dom var rädda att han skulle börja skjuta skarpt mot folk på ubåten. Får se om detta också kommer med i handlingen......
Men att det som visas är en satir går ju inte att missa, men då kan man ju ta ut "svängarna" ordentligt utan att behöva överdriva.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Allinug skrev: ↑lör 28 dec 2024, 09:34
En riktig rövarhistoria är det, men du säger alltså att verkligheten överträffar dikten?
I detta fall ja, har ingen anledning att misstro min svåger. Han var ju där, i verkligheten. Ska verkligen bli spännande om just den delen kommer med
Jag har träffat mannen som "står som en klippa" mitt i allt i satiren (Anders Karlsson) . Det är han som "samlat ihop" allt matreal om "till budet" med U137 till utställningen på Stumholmen utanför Karlskrona. Där det finns (fanns?) en utställning om vad som hände på Gåsefjärden. Ovan nämda näms inte där.....
Vi var där, på museet för några år sedan. Även ubåten Neptun och och robotbåten Västervik som var med i Gåsefjärden ligger vid kaj där. Isbrytaren Thule finns inte kvar, skrotades på 90-talet. Det var i kabyssen på Västervik som förhören av ryska befälhavaren hölls.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Hoppsan, var det verkligen en oljetanker som finnarna bordade..?
Märkliga rykten på nätet antyder att det snarare var ett spionfartyg. Hoppas finnarna berättar snart.
Lloyds List fick tydligen denna information tidigare, i Juni. Inte självklart att den utrustningen fanns kvar nu förstås.
"The vessel however is reported to be “loaded with spying equipment,” according to a report published by Lloyd’s List. Lloyds Intelligence is saying that hi-tech equipment was found which its sources termed “abnormal for a merchant ship.” The outlet says that it was told there are transmitting and receiving devices installed that turned the aging tanker into a “spy ship.” They believe the vessel was monitoring and recording transmissions from NATO ships and aircraft and placed sensors in the English Channel. They report there are Russian, Turkish, and Indian radio officers on the vessel.
The Finnish authorities confirmed that they had boarded the tanker which is being detained about nine miles offshore. Customs seized the fuel cargo aboard for an investigation reported Director of Supervision at Customs Hannu Sinkkonen. Customs is looking for an “aggravated regulatory offence.”""
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Har passerat 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande med många krokiga omvägar