Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
OK, en ”påverkanskampanj” som kan påverka vår framtida energiförsörjning. Påverkanskampanjen är att försvaret upplever ett hot och att försvaret upplever att energiförsörjningsutbyggnaden kan försvåra försvaret.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... -ostersjon

Innebär inte försvaret att vi ska vara motståndskraftiga mot främmande makts önskan att påverka hur vi vill leva och hur vi vill att vårt land ska utvecklas?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Allinug skrev: fre 01 nov 2024, 06:37 ..Innebär inte försvaret att vi ska vara motståndskraftiga mot främmande makts önskan att påverka hur vi vill leva och hur vi vill att vårt land ska utvecklas?
Jag tror att försvaret försöker säga att de inte kan utföra sin uppgift när vindkraftsparkerna växer. Kall enkel fakta så att säga. Det kan säkert finnas lösningar som kombinerar försvar och vindkraft på ett fungerande sätt men det måste diskuteras.
Putins plan är ett storryssland som sträcker sig från Vladivostok till Lissabon, vindkraftparker eller inte i Sverige har förmodligen ingen betydelse. Kolla upp Andrei Illarionov, han jobbade som personlig rådgivare åt Putin runt millenieskiftet men lever nu i exil i USA och ger intervjuer åt västmedia. Han ger ett tydligt budskap, Putin måste stoppas till varje pris. Jag tror dessvärre Illarionov har en poäng där, finns inte många som har sådan insikt i Kremls innersta krets.. :oops:
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:OK, en ”påverkanskampanj” som kan påverka vår framtida energiförsörjning.
Tänker man att "påverkansoperation" är rätt ordval, när Försvarsmakten informerar kring försvårandet att försvara landet vid byggnation av möllor till havs, ja då får man kanske tänka om.
Användarvisningsbild
av Allinug
Cotag skrev: fre 01 nov 2024, 19:40
Allinug skrev:OK, en ”påverkanskampanj” som kan påverka vår framtida energiförsörjning.
Tänker man att "påverkansoperation" är rätt ordval, när Försvarsmakten informerar kring försvårandet att försvara landet vid byggnation av möllor till havs, ja då får man kanske tänka om.
Nej, du får tänka till lite! Försvaret vill agera på ett hot som inte ens är uttryckt. Det finns ju en massa samhällsutvecklade saker som Sverige inte skulle genomföra, ifall man tror att ryssen ska anfalla när som helst. Då har ryssen gjort ett bra påverkansarbete.

Dessutom röjer försvaret tillkortakommanden i tekniken, som de egentligen borde lösa. Andra länder klarar ju att lösa detta.

Lite Don Quijote-varning från försvarets sida att slåss mot ett antal väderkvarnar, som han tror är ryssar…
Användarvisningsbild
av Allinug
Erik Å skrev: fre 01 nov 2024, 17:54
Allinug skrev: fre 01 nov 2024, 06:37 ..Innebär inte försvaret att vi ska vara motståndskraftiga mot främmande makts önskan att påverka hur vi vill leva och hur vi vill att vårt land ska utvecklas?
Jag tror att försvaret försöker säga att de inte kan utföra sin uppgift när vindkraftsparkerna växer. Kall enkel fakta så att säga. Det kan säkert finnas lösningar som kombinerar försvar och vindkraft på ett fungerande sätt men det måste diskuteras.
Putins plan är ett storryssland som sträcker sig från Vladivostok till Lissabon, vindkraftparker eller inte i Sverige har förmodligen ingen betydelse. Kolla upp Andrei Illarionov, han jobbade som personlig rådgivare åt Putin runt millenieskiftet men lever nu i exil i USA och ger intervjuer åt västmedia. Han ger ett tydligt budskap, Putin måste stoppas till varje pris. Jag tror dessvärre Illarionov har en poäng där, finns inte många som har sådan insikt i Kremls innersta krets.. :oops:
Han säger ju i princip att han inte vill diskutera lösningar. Nu ska regeringen titta på detta istället.

Om man låter sig påverkas av vad man tror är Putins planer då måste man nog ställa in SMR-bygget på Simpevarpsudden (Oskarshamn) också, för den kommer att ligga så att den är lätt att ta kontroll över eller förstöra av ryssen (och inom ”skotthåll” för kärnvapen från Kaliningrad).

Ja, vi kan nog lägga ner all samhällsutveckling ifall vi ska låta oss påverkas av Putin.
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:Lite Don Quijote-varning från försvarets sida att slåss mot ett antal väderkvarnar, som han tror är ryssar…
Ditt försök att likna Don Quijotes väderkvarnar med hur Försvarsmakten ser på Ryssland, det visar bara hur fredsskadad du är.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Cotag skrev:
Allinug skrev:Lite Don Quijote-varning från försvarets sida att slåss mot ett antal väderkvarnar, som han tror är ryssar…
Ditt försök att likna Don Quijotes väderkvarnar med hur Försvarsmakten ser på Ryssland, det visar bara hur fredsskadad du är.
Jag oroar mig inte så mycket för Ryssen. Sanningsförnekare och mytomaner som sitter fast i historin oroar mig mer.

Skrev som svar till en journalist på
EXPRESSEN för ett tag sedan.
--------------------
● Med risk att missuppfattas
------
Hej.

Jag går rakt på sak.

I en väpnad konflikt monterar den ena parten i konflikten kanoner på ett sjukhus.

Den andra parten bombar kanonerna.

Att stora delar av sjukhuset fortfarande va i bruk är ju olyckligt.

När det monterats kanoner som är tänkta att användas i konflikten på sjukhuset så är sjukhuset enligt min mening oavsett vilken part som monterat kanoner nu att betraktas som militär anläggning. I en militär konflikt står man inte och tittar på kanoner riktade mot sig. Man förstör dom. OAVSETT om de monterats på ett sjukhus.

Detta gäller all direkt inblandad verksamhet i konflikten.

Frågor på det?

/Stefan

#############################

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Allinug
Regeringen har idag tagit ett snabbt och lättvindigt beslut att stoppa 13 havsbaserade vindkraftsparker:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... aftsparker

Man passar också på att sprida information vind för våg om vår bristande signalspaningsförmåga, i stället för att ta chansen att lösa de tekniska problem som finns med föråldrad teknik.
  • 1
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 146

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]