Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Allinug skrev: lör 03 dec 2022, 21:00 Detta finns ju faktiskt:
https://www.energimyndigheten.se/varje- ... me-raknas/

Men när jag cyklade hem från jobbet tidigare i veckan, så lyste det lika mycket som tidigare år i husen som jag passerade.
Det finns inget som helst incitament att flytta förbrukning från topplasttimmarna till låglasttid för de som har fast elprisavtal. Inte heller för dem som har vattenfalls vanliga "rörliga" avtal dvs dygnsmedelpris. Möjligen att tvätta på helgerna..
Att flytta förbrukning kräver att man anstränger sig. Finns det inget att vinna på det så blir det inte gjort.

LED-belysning drar väldigt lite effekt. För de villor som fortfarande har uppvärmning med direktel så är det i princip sak samma om värmen kommer från lampor eller element under uppvärmningssäsongen..
Användarvisningsbild
av Allinug
Incitamentet är ju solidaritet med de som nu får betala mycket för elen. Den kWh som jag sparar i höglasttid, blir billigare för någon annan.

Sedan tar skriften ovan upp att det är viktigt att vi kan exportera el till Europa. Man förstår ju att det är för att andra länder i Europa ska kunna minska oljeanvändningen, dels för klimatets skull och dels för att olja som köps dyrt från Ryssland finansierar kriget i Ukraina. Och tar det kriget aldrig slut, så kommer allt att gå utför… Man kan säga att det också skulle kunna vara ett incitament.
Användarvisningsbild
av Allinug
Cotag skrev: lör 03 dec 2022, 21:36 Intressant att samma personer i tråden, som vurmar för väderberoende oplanerbar elproduktion, nu oroar sig över eventuellt kommande beredskapsplaner för att mildra kaoset av den samma.
Vi har ju vindkraft och solenergi som ger ett gott tillskott i energipotten. Tänker du att man skulle avstå från den för att mildra kaoset?

Den planerbara kärnkraften i Europa har ju heller inte visat sig på styva linan. Det är inte bara i Sverige som den har fallerat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Allinug skrev: lör 03 dec 2022, 22:11 Incitamentet är ju solidaritet med de som nu får betala mycket för elen.
Dessvärre tror jag det är rätt få som ser detta som tillräcklig motivation för att tvätta mitt i natten eller sänka inomhustemperaturen :-D
Här ligger frigolitskivor på vardagsrumsgolvet förresten, tänkte ju kapa till bitar att ha mellan de kopplade garagefönstren men det har ju inte varit kallt än plus att jag har några veckor kvar på fastprisavtalet så det har liksom inte blivit gjort :-D
Har eldat i braskaminen men egentligen kanske man borde spara på veden till jan-februari då det kan bli riktigt krisigt..
av Lövet
Tror de funnits i många år men de har fått mer uppmärksamhet nu. Hur ska schweiziska energimyndigheten övervaka folks innetemperatur eller när de kör tvättmaskinen kan man ju också fundera på.
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:Vi har ju vindkraft och solenergi som ger ett gott tillskott i energipotten.
När det blåser och är soligt ja, se tidigare diagram i tråden hur spretigt dessa levererar.

Allinug skrev:Tänker du att man skulle avstå från den för att mildra kaoset?
Planerbar energi måste på ena eller andra sättet premieras. Vi ser att det börjar sakta vända, vindparker får stå för sin infrastruktur kring kostnad kabeldragning själva medan olika former av subventioner diskuteras på regeringsnivå för planerbar energi.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Intressant att Kärnkraftomröstnigen kom upp innan i tråden

Den hölls ju för över 40 år sedan. Ingen hade hört talas om någon klimatkris. Elektrifiering av allt från bilar till masugnar som fördubblar elbehovet var okänt. Norge, USA, Venezuela, Ryssland mfl hade fått fart på oljeproduktionen så oljekrisen från 1973 var som bortblåst. Elen var billig för både vatten och kärnkraft gick för fullt. Vi exporterade knappt någon el.

Sen är ju opinionen extremt svängig. Håller du en ny omröstning nu en solig sommardag då det blåser och elpriset är lågt röstar majoriteten mot kärnkraft. Håller du den en kall vinterdag med skyhöga priser som får företag att lägga ned, folk förlorar jobbet och får gå från hus och hem för man har inte råd att värma upp huset, jag då röstar man för kärnkraft. Valet av tidpunkt för när man lägger en omröstning är extremt viktig.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är ändå ett intressant spår att göra el av väder, för med väder kommer energi som vi alltid kommer att ha i överflöd av. Det gäller bara att kunna begränsa inflödet så att det passar de elsystem vi har, eller så får vi förändra elsystemet.

Där jag bor är det t ex ett problem med att kablage är föråldrat/för klent. Det är nog ett problem på många håll i Sverige. Det har gjort att stan missat stora nyetableringar, men det begränsar nu även möjligheten till snabb elbilsladdning i bostadsområden, även där laddare finns installerade. Kablaget klarar inte att leverera, helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Allinug
Men man undrar ju hur de kom undan med att bara ha alternativ för nej? Tyckte folk att det var OK att beslutet redan var taget?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: sön 04 dec 2022, 09:10 Det är ändå ett intressant spår att göra el av väder, för med väder kommer energi som vi alltid kommer att ha i överflöd av. Det gäller bara att kunna begränsa inflödet så att det passar de elsystem vi har, eller så får vi förändra elsystemet.
Hur tänker du då. Överflöd? Kikade i statistiken och det finns perioder när vindkraften ger 6%av installerad effekt mätt över hela landet. Vad ska täcka vindkraftrns 94% bortfall?.
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 280

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]