Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 09 feb 2024, 20:07 Tucker Carlsons intervju med Putin är ganska intressant:
https://tuckercarlson.com/the-vladimir-putin-interview/
Mycket intressant, och sätter verkligen fokus på läget.

Vi lever i frihet i demokrati i väst. En journalist kan resa till Ryssland, intervjua Putin, publicera materialet, du kan länka till det och vi kan båda ta del av det.

I det förtryckande totalitära diktaturen i Ryssland kan inte en Journalist åka och intervjua Zilenski tex. Journalisten hade dömts till livstid för omstörtande verksamhet, materialet censurerats bort. Vi hade inte kunnat se materialet, och du hade förmodligen riskerat 5 års straffarbete för du länkade till det. Just nu hade du kanske suttit blåslagen i en kall och skitig poliscell i väntan på.skenrättegång utan försvar för du delat materialet, och jag hade kanske varit där med för jag kommenterat ditt inlägg.

Ändå verkar många här inte tycka det är något värt alls det vi har eller något att försvarara.

Och många kommer inte se det uppenbara utan bara svälja Putins propaganda med hull och hår.
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev: fre 09 feb 2024, 20:07 Tucker Carlsons intervju med Putin är ganska intressant:

Vi lever i frihet i demokrati i väst. En journalist kan resa till Ryssland, intervjua Putin, publicera materialet, du kan länka till det och vi kan båda ta del av det.

I det förtryckande totalitära diktaturen i Ryssland kan inte en Journalist åka och intervjua Zilenski tex. Journalisten hade dömts till livstid för omstörtande verksamhet, materialet censurerats bort. Vi hade inte kunnat se materialet, och du hade förmodligen riskerat 5 års straffarbete för du länkade till det. Just nu hade du kanske suttit blåslagen i en kall och skitig poliscell i väntan på.skenrättegång utan försvar för du delat materialet, och jag hade kanske varit där med för jag kommenterat ditt inlägg.

Ändå verkar många här inte tycka det är något värt alls det vi har eller något att försvarara.

Och många kommer inte se det uppenbara utan bara svälja Putins propaganda med hull och hår.
Kan bara summera ditt inlägg med en tumme upp !!

/Thomas
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:

Ja, intressant att se men tragiskt. Inget rimligt resonerande för fem öre. Helt klart är att frågorna måste ha varit kända (och godkända) av Putin i förväg. Den stora frånvaron av relevanta kritiska följdfrågor är talande. De få följdfrågor som fanns var så tydligt konstlat framkrystade att det var pinsamt. Men, en dålig intervju kanske ändå är bättre än ingen alls?

När man hör hur Putin resonerar så borde det ju framstå som ännu mera klart för var och en att vår egen tillvaro och de värderingar som vi har är värda att försvara. Tyvärr lutar det åt att Ukraina förlorar. I valet mellan att gå "all in" eller att fega ur så väljer nog väst att fega ur. Det kanske är ett frestande val i ett kort perspektiv ur väst:s synvinkel och det kanske kortsiktigt t.o.m. sparar liv. Men i det långa perspektivet blir det än värre.

Putin svarar hånfullt i intervjun på frågan om han ska skicka trupper in i Polen: "bara i ett fall, om vi blir attackerade". Före Ukrainakriget så bedyrade Putin att han inte skulle anfalla Ukraina. Putins ord väger mycket lätt.

Vad än väst väljer så måste vi omedelbart förstärka vårt försvar och beredskap men samtidigt lita på våra egna värderingar och inte använda vår ökade militära styrka offensivt om vi inte blir attackerade. Detta ställer stora krav på både folket och makthavarna. En uppbyggd styrka ska endast tala maktens språk och vara starkt återhållande för andra att vilja attackera oss. Vi har max några år på oss innan Ryssland "laddat" om tillräckligt. Tyvärr lyssnar inte grabbar som Putin på något man säger. De lyssnar enbart på vilka maktmedel man har till förfogande att underbygga och försvara det man säger.
av Lövet
l
Camel skrev:Putin svarar hånfullt i intervjun på frågan om han ska skicka trupper in i Polen: "bara i ett fall, om vi blir attackerade". Före Ukrainakriget så bedyrade Putin att han inte skulle anfalla Ukraina. Putins ord väger mycket lätt.
Precis och man blev inte attackerade utan man attackerade först "i självförsvar". Detsamma skulle kunna användas mot Polen...
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag höll på att tappa telefonen när Tucker frågade Putin ifall han hade pratat med Orban om att dela upp Ukraina så att Transkarpatiens oblast återigen skulle bli ungerskt (som det varit i hundratals år). Putin svarade att de hade de inte gjort…
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: sön 11 feb 2024, 07:28 Jag höll på att tappa telefonen när Tucker frågade Putin ifall han hade pratat med Orban om att dela upp Ukraina så att Transkarpatiens oblast återigen skulle bli ungerskt (som det varit i hundratals år). Putin svarade att de hade de inte gjort…
Självklart inte! Vad blev du förvånad över??? Putin vill ha hela Ukraina för sig själv. Sedan Moldavien, Estland, Lettland, Litauen. Därefter Polen.

Det är Nationalisterna i Ungern och Rumänien som vill kapa åt sig en egrn bit av Ukraina om Ryssdland inte har kraft nog att ockupera hela.

Glömmer aldrig glömma när Vladimir Zjirinovskij sade till Helmut Kohl när det möttes " Du Helmut, vad ska vi göra med Polen och Baltikum, är det inte lika bra vi delar upp det mellans oss" .....
av Lövet
VolvoB20 skrev: Vladimir Zjirinovskij
Sjuka är ju att man tyckte att han var en komplett galning på sin tid. I dagsläget skulle han nog ses som ganska försiktig av sig med ryska mått mätt :/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Uppvaknandet i Europa kan bli tufft, vaknar vi i tid?

Från SVT.SE

"Donald Trump hotade allierade länder med att ge Ryssland fria händer under sin tid som president. Det sade Trump själv under ett valmöte i South Carolina på lördagen.

– Nej, jag skulle inte skydda dig. Faktum är att jag skulle uppmuntra dem att göra vad f-n de vill. Du måste betala dina räkningar, sade Trump enligt nyhetsbyrån AP.

Frågan gällde Natoländer som inte når upp till Natos mål för försvarssatsningarna. Trump, som kan bli president igen efter valet i höst, menar att dessa länder snyltar på USA."
Användarvisningsbild
av Camel
Är detta ett sätt för Putin att skaffa sig ursäkt för att spela apa med baltstaterna?

TextTV_240213_130.jpg
TextTV_240213_130.jpg (252.8 KiB) Visad 326 gånger
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 147
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt