Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: lör 20 jan 2024, 19:47
VolvoB20 skrev: fre 19 jan 2024, 22:52
Såg att endast 40% kan tänka sig att försvara Sverige.

Jag tycker det är väldigt enkelt, om man inte kan tänka sig att försvara vår demokrati, frihet, rättigheter och förmåner, då har man heller inga rättigheter att nyttja dessa.

https://www.svd.se/a/wAWylL/centerstude ... arnplikten
Nej, det är inte väldigt enkelt. Om man säger att demokrati och frihet enbart ska gälla vissa under vissa omständigheter - då har man ingen verklig demokrati och ingen frihet.
Ja det är exakt där den nya generationen skiljer sig från den gamla.

För oss innebär demokrati att man både har rättigheter man kan utnyttja, men också skyldigheter att man måste bidra med.

För den nya generationen innebär demokrati att man har rättigheter men det är någon annan som har skyldiget att bidra
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:
VolvoB20 skrev: fre 19 jan 2024, 22:52
Såg att endast 40% kan tänka sig att försvara Sverige.

Jag tycker det är väldigt enkelt, om man inte kan tänka sig att försvara vår demokrati, frihet, rättigheter och förmåner, då har man heller inga rättigheter att nyttja dessa.

https://www.svd.se/a/wAWylL/centerstude ... arnplikten
Nej, det är inte väldigt enkelt. Om man säger att demokrati och frihet enbart ska gälla vissa under vissa omständigheter - då har man ingen verklig demokrati och ingen frihet.
Vilka omständigheter då? Vad är verklig demokrati och frihet? Demokrati och frihet kan aldrig bara innefatta rättigheter, det är helt omöjligt. I en demokrati finns alltid skyldigheter. En demokrati där man gemensamt bestämmer hur tillvaron ska struktureras blir ju helt verkningslös om var och ändå kan göra precis som de vill och strunta i vad man gemensamt kommit överens om. Demokrati för dig är kanske en tillvaro där du helt bestämmer själv och struntar i andras behov och vad de tycker? Det är i så fall inte demokrati. Demokrati blir alltid någon form av kompromiss. För de generationer som byggt upp Sverige betyder demokrati både rättigheter och skyldigheter.

Dagens generation av unga verkar inte ha samma uppfattning om vad demokrati betyder som de äldre generationerna. Min ålder är inte högre än att jag är inte pensionerad ännu även om det börjar närma sig. Trots min i sammanhanget ringa ålder så plockade vi bär i skogarna och jordgubbar på åkrarna som unga för att tjäna ihop egna fickpengar. Att belasta föräldrar med sådant var inte att tänka på. I dag flygs det in folk från andra sidan jordklotet för att göra samma saker för att många av dagens unga inte anser att det är en värdig syssla. Samtidigt finns det gott om sysslolösa människor i landet som redan är här. Detta exempel är ganska harmlöst, men applicerbart på snart sagt vad som helst i samhället. I min generation hade alla pojkar värnplikt och i stort sett alla gjorde den. Skälet hymlade man inte med, det kalla kriget pågick och var och en kunde se nödvändigheten i att ha ett försvar. I min generation kunde man höra berättelser om WW2 från hästens mun, dvs. äldre släktingar som faktiskt varit med om det i verkligheten. Trots att Sverige inte var så illa utsatt under kriget så påverkades samhället mycket och de äldre släktingarna förmedlade en äkthet i sina berättelser.

Personligen tycker jag inte om krig, vilken normal människa gör det? Men i min generation ansåg inte särskilt många att man bara hade rättigheter. De allra flesta förstod också att göra sina skyldigheter på ett helt annat sätt än dagens unga. Jag gjorde min militärtjänst med viss stolthet även om det naturligtvis kunde kännas som ett avbräck på andra sätt. Jag hade ganska många repetitionsövningar efteråt och fick då chansen att utbyta nya erfarenheter och åsikter med gamla lumparkompisar som man träffade igen. Vi såg militärtjänst som både riktigt och nödvändigt. Vi hade absolut inte uppfattningen att någon annan skulle försvara vårt land och den frihet vi har än vi själva. Dagens unga verkar tro att antingen är försvar inte nödvändigt eller så kan någon annan försvara oss. De unga idag kanske inte bryr sig om ifall det är vi själva, Nato eller varför inte Putin som ska försvara oss och "vår" frihet? Vems "frihet" blir det då?

Även idag har jag känslan kvar att det är vi själva som ska försvara oss och det vi tror på. Ingen annan. Nu har vi lagt ner vårt försvar till stora delar och kan inte försvara oss själva på samma sätt som förut. Innan vi lade ner försvaret så kunde vi bjuda en angripare på stort motstånd. Så stort att ett angrepp kanske inte var värt insatsen för en angripare även om vi naturligtvis i förlängningen ändå inte kunde ha vunnit över t.ex. ett angrepp från Sovjet. Idag kan vi inte bjuda på ett sådant motstånd alls. Att gå med i Nato anser jag därför är klokt. Men allra helst skulle jag vilja att vi själva hade ett mycket starkt försvar. Men det är en utopi. Dagens unga har inte försvarsviljan och en del av dem som kommit hit från andra länder känner sannolikt inte tillräckligt med lojalitet. Många av dagens unga saknar även insikt i hur världen kan se ut även i vår absoluta närhet. Situationen kan ändra sig fortare än man anar. Men priset av att tillsammans med Nato försvara vår frihet är ju att det delvis blir en frihet som Nato definierar den. Men så blir det om vi inte själva orkar med eller vill försvara oss. Men det är ju i alla fall bättre än den frihet som skulle råda enligt Putins definition. Om gör oss beroende av andra för vårt försvar så kan vi inte längre definiera vår frihet själva. Den kommer att behöva definieras ihop med andra.

Personligen är min försvarsvilja ytterst närvarande. Om någon (särskilt Ryssland) angriper oss så kommer jag självklart ställa upp med det lilla jag kan bidra med. Ensam betyder jag inget alls. Men om alla hjälps åt blir det mycket betydelsefullt. Då duger det inte med inställningen att någon annan ska göra det. En angripare ska inte bara kunna klampa in på vårt territorium utan att bjudas på motstånd. De rättigheter jag åtnjuter som medborgare i vårt demokratiska samhälle är inte gratis och självklara. De rättigheterna måste man tyvärr vara beredd att försvara. Både mot en ev. extern angripare, men som samhällsutvecklingen har blivit de senaste decennierna snart även mot interna hot mot demokratin. Här är skillnaden uppenbar hur den unga generationen tänker (eller inte tänker) jämfört med de som är äldre.

Utspelet från centerstudenterna är sällsynt ointelligent och naivt. Enligt min mening också ett hot mot vår demokrati.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bra skrivet
Synd att dom som mest behöver läsa detta aldrig kommer att se det
Användarvisningsbild
av Allinug
Cotag skrev: lör 20 jan 2024, 20:08 Ja, verkligen synd att man skrotat bort
Allinug skrev:Nej, det är inte väldigt enkelt. Om man säger att demokrati och frihet enbart ska gälla vissa under vissa omständigheter - då har man ingen verklig demokrati och ingen frihet.
Vill du utveckla?
Ja, det är enkelt. Om staten skulle säga att rösträtten skulle fråntas dem som inte vill kriga, då har vi inte allmän rösträtt och inte någon demokrati längre.

Samma gällande t ex yttrandefrihet, om staten skulle säga vad man fick säga och inte säga, så har vi ingen yttrandefrihet.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:
Allinug skrev:Nej, det är inte väldigt enkelt. Om man säger att demokrati och frihet enbart ska gälla vissa under vissa omständigheter - då har man ingen verklig demokrati och ingen frihet.
Vill du utveckla?
Ja, det är enkelt. Om staten skulle säga att rösträtten skulle fråntas dem som inte vill kriga, då har vi inte allmän rösträtt och inte någon demokrati längre.

Samma gällande t ex yttrandefrihet, om staten skulle säga vad man fick säga och inte säga, så har vi ingen yttrandefrihet.
Vad jag vet har vi ingen regel i samhället som säger att man kan bli fråntagen sin rösträtt om man inte ställer upp och försvarar andras rösträtt, demokrati och frihet. Men vi kanske borde fundera på det? Att skita i om någon angripare, t.ex. Putin skulle klampa in på vårt territorium och definera vilken frihet och demokrati som skulle gälla för dig, vad säger du då? Skulle du passivt hoppas på att någon annan slåss för din sak, din frihet och dina demokratiska rättigheter? Det fina med vårt system är faktiskt att vi andra skulle slåss även för din sak. Men om jag vore som du skulle jag skämmas. Djupt.

Vad gäller yttrandefrihet så finns redan idag (ganska vettiga) inskränkningar. Du får inte kräka ur dig precis vad du vill. Inget konstigt alls om vi ska ha ett någorlunda anständigt samhälle.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 07:44
Vill du utveckla?

Viket land pratar du om nu ???? Du blandar ihop Sverige och Ryssland, där stämmer det du säger att man kan vägras rösträtt och yttrandefrihet. Men Ryssland är ingen demokrati.

I Sverige får du till och med rösta om du är dömd och internerad. Vi har också haft alternativet, vapenfri tjänst. Du behöver alltså inte ligga längst fram och skjuta, du kan laga mat, sköta förrådet osc och på så sätt uppfylla dina skyldigheter i demokratin

Yttrandefrihet har vi också, så länge du inte publicerar sekretessklassad information eller kränkande. Menar du att vi borde ändra det och göra det lagligt att publicera sådan som försvarshemligheter och folks sjukjournaler och tillåta grova kränkningar för vi skulle vara en sann demokrati? :crying:
Användarvisningsbild
av Allinug
Det var en replik på VolvoB20:s påstående:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 10:20 Det var en replik på VolvoB20:s påstående:
Och det står jag för till 100% Om jag absolut inte kan tänka mig att ställa upp för andra eller hjälpa andra, varför ska jag då förvänta mig att andra ska ställa upp för mig eller hjälpa mig? Solidaritet och demokrati går i båda riktningar med rättigheter och skyldigheter. Man jag är är väl alldeles för gammalmodig och en utdöende art.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev: mån 22 jan 2024, 10:20 Det var en replik på VolvoB20:s påstående:
Och det står jag för till 100% Om jag absolut inte kan tänka mig att ställa upp för andra eller hjälpa andra, varför ska jag då förvänta mig att andra ska ställa upp för mig eller hjälpa mig? Solidaritet och demokrati går i båda riktningar med rättigheter och skyldigheter. Man jag är är väl alldeles för gammalmodig och en utdöende art.
Det är inte bara enkelt, det är en ren självklarhet att demokrati innebär både rättigheter och skyldigheter. Jag håller med till 100%. Jag är väl också gammelmodig och en utdöende art. Men innan utdöendet äger rum kanske jag får vara med om att bidra till att försvara de nymodiga? Vem vet.
Användarvisningsbild
av Camel
Ifrågasättande av friheten kan komma när som helst som en blixt från klar himmel:

Det intressanta händer mellan 9:00 - 25:00 minuter i filmen. Särskilt vad en kvinna upprepat säger mellan 13:32-13:38.

Denna gång var det inget militärt försök, men....

Här är en kort uppföljning:

Påverkansoperationer pågår runt oss. Ryssland eller Kina. Spelar ingen roll för mig. Lika illa.

År vår frihet värd att försvara? Avgör själva.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 146
Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag spa[…]

960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE