Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
800 är inga problem att köra med.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:På D80 går det ställa in om kameran får använda sig av isovärdet i P läge. Jag har det påslaget för att förhindra att slutartiderna blir för långa. Bilderna blir bättre av högre iso tal är längre slutartid, definitivt om man ska fota på frihand. Man ställer in ett preferensvärde för iso (i mitt fall 100) så försöker kameran optimera bilden och hålla isotalet så lågt det går utan att behöva använda för långa slutartider. Det funkar kalas tycker jag. Man kan naturligtvis stänga av detta så isovärdet är låst till 100 eller justera manuellt.

Angående bildnummer så finns det en funktion för detta. Kommer inte riktigt ihåg vad den heter men någonting i stil med bildnummersekvens [på] ska man ställa in. Standard för detta är [av] vilket gör att bildserien ställs till 0 när man formaterar minneskortet. Irriterande. Men detta är en inställning som bara behöver göras 1 gång så det är väl ok egentligen.
Lite invecklat ??:-/ .....men inte desto mindre intressant :) :wink: , tackar !!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
halmstaden skrev:Just det, bildnummersekvens var ordet. Bör absolut finnas i menyn.
Mitt lägsta ISO är 200, trodde alla nya Nikon var det. Men D80 kanske var den sista "gamla"..
Jag gillar att ha kontroll över vilket iso jag kör med, så jag kör det manuellt. Bara att titta i sökaren på slutartiden ju, är den för lång, typ 1/20, så får man vrida upp till 400 eller 800. 800 funkar faktiskt bra i D40, hur är det med D80?

Nu vill vi se fler bilder från V70BiFuel03 :D

Angående SB-600 från ebay, vad är priset m frakt? 350 USD? 330?

350x7,15= 2502 kr
330x7,15= 2359 kr
Går att köpa i Sverige för dryga 2300, så det kan inte vara mycket du sparar. Skulle inte ta den risken, om det nu om tullen öppnar blir dyrare än att köpa i Sverige !
Eller räknar jag fel någonstans?

frakten ca; 270 kr ($ 38 US & pris på Blixten ca $189 US)
Allt som allt; 1340 kr + 270 kr = 1610 kr

Klart att det inte är skoj om det fastnar i tullen men om tullen skulle uppskatta inköps värdet & fraktkostnaden till vad det verkligen är så skulle ett 35% Tull påslag på 1610 kr bli 563,50 kr..... allt som allt = 2173 kr....ungefär som vad det skulle kosta att köpa den hemma i Sverige... MEN, om paketet slinker igenom så blir den totala kostnaden som sagt; 1610 kr.
av Lövet
Om du kollar denna länk och läser igenom i lugn och ro så kommer det ge sig. Skrivet av en professionell fotograf som på ett mycket pedagogiskt sätt går igenom samtliga funktioner på D80 och förklarar i vilket läge man ska använda vilken inställning. Otroligt läsvärt

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... /index.htm
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
andreas_lofgren skrev:Om du kollar denna länk och läser igenom i lugn och ro så kommer det ge sig. Skrivet av en professionell fotograf som på ett mycket pedagogiskt sätt går igenom samtliga funktioner på D80 och förklarar i vilket läge man ska använda vilken inställning. Otroligt läsvärt

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... /index.htm
Tack för länken! Den ska jag traggla mig igenom :)
Användarvisningsbild
av Brainy
V70BiFuel03: Säg till när du har tragglat dig igenom den, jag har tänkt åka ner till gbg och hälsa på broder så då kan jag gå på kurs hos dig samtidigt så jag slipper läsa ;)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Brainded skrev:V70BiFuel03: Säg till när du har tragglat dig igenom den, jag har tänkt åka ner till gbg och hälsa på broder så då kan jag gå på kurs hos dig samtidigt så jag slipper läsa ;)
Ha ha ! :D :lol: :D
Användarvisningsbild
av halmstaden
Ah, nu ser jag att det inte var 280 USD utan typ 190, det förklarar mitt snedsteg gällande min beräkning !
Då sparar man ju en del.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Så, nu har man kommit hem efter att ha köpt en begagnad Lowepro Mini Trekker AW ryggsäck (450kr) i finfint skick.
Blocket kan vara bra ibland men jag förstår inte vafan vissa sätter ut annons men inte mobilnr?!? Vill de ha sålt varan eller inte? Sedan svarar idioterna inte på mail heller (hittade en annons på en SB600 blixt till ett frestande pris men inte fan hjälper det då man inte kan komma i kontakt med den som säljer).... :x Börjar starkt överväga att skicka efter från Hong Kong...

Hur som helst, ryggsäcken verkar vara bra då den har plats nog för både kamera med objektiv på + extra objektiv + Blixt osv....den har även ett regnskydd som kan dras över vid behov.

Bild

Bild
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.