- fre 14 jan 2022, 17:05
Om det inte är golvvärmen och fläkten så är det ju något annat som konsumerar elen.
Eldar jag slår ju värmepumpen ifrån och huset drar ju knappt något alls då det ju är LED i lampor och nya TV och datorer är snåla.. Förr lyste jag upp gårdsplanen med 500 watt halogen, Nu gör en LED på 10 watt jobbet.
lennarte skrev: ↑fre 14 jan 2022, 15:53Visst, men om du eldar för fullt och det ändå går åt en massa el som du säger så måste den ju ta vägen någostans.VolvoB20 skrev:Det måste vara din altan med golvvärme och värmefläkt som slukar el i enorma mängder. Vi klarar lika stort hus byggt 1921 på 900 kWh och så går det några hundra i stall, verkstad, sadelkammaren och ladugården så vi landade på 1300 totalt. Och då har jag bara eldat någon enstaka natt.Nää, där är nästan ingen värme på, fläkten går till nästan 100 % utan värme på för att annars immar fönstetpartiet igen. Lika så golvvärmen, värmen "går på" vid c:a 5°. Det är bra isolerat. Det gick betydligt mer kW när döttarna bodde hemma. Har legat på 25 - 30000 kW när dom bodde hemma och jag jobbade med bilar hemmaifrån. Senaste 10 åren har det legat på 18-22000kW om året. Totalt 2021 blew 20557kW och då har jag värme och extra belysning i växthuset (c:a 5 m²) tidig vår och sen höst. Så jag tycker inte att där går åt så förskräckligt mycket ström, det är bara det att priset blivit (i mitt tycke) fruktansvärt högt...
Det verkar vara ett extremt kostsamt intresse för medelhavsvöxter. Värmefläktar o golvvärme är skönt meöän slukar el som ett svart hål.![]()
En bild på altanen inifrån tvättstugan. Vindruvor i taker (25 - 30 kg om året. Citroner, Avokado diverse ollka vindruvor, Yucca palmer valnöt, oliver, fikon mm. IMG_20220114_155805.jpg
Om det inte är golvvärmen och fläkten så är det ju något annat som konsumerar elen.
Eldar jag slår ju värmepumpen ifrån och huset drar ju knappt något alls då det ju är LED i lampor och nya TV och datorer är snåla.. Förr lyste jag upp gårdsplanen med 500 watt halogen, Nu gör en LED på 10 watt jobbet.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.