Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: fre 14 jan 2022, 15:53
VolvoB20 skrev:Det måste vara din altan med golvvärme och värmefläkt som slukar el i enorma mängder. Vi klarar lika stort hus byggt 1921 på 900 kWh och så går det några hundra i stall, verkstad, sadelkammaren och ladugården så vi landade på 1300 totalt. Och då har jag bara eldat någon enstaka natt.

Det verkar vara ett extremt kostsamt intresse för medelhavsvöxter. Värmefläktar o golvvärme är skönt meöän slukar el som ett svart hål.
Nää, där är nästan ingen värme på, fläkten går till nästan 100 % utan värme på för att annars immar fönstetpartiet igen. Lika så golvvärmen, värmen "går på" vid c:a 5°. Det är bra isolerat. Det gick betydligt mer kW när döttarna bodde hemma. Har legat på 25 - 30000 kW när dom bodde hemma och jag jobbade med bilar hemmaifrån. Senaste 10 åren har det legat på 18-22000kW om året. Totalt 2021 blew 20557kW och då har jag värme och extra belysning i växthuset (c:a 5 m²) tidig vår och sen höst. Så jag tycker inte att där går åt så förskräckligt mycket ström, det är bara det att priset blivit (i mitt tycke) fruktansvärt högt... :-( :-(
En bild på altanen inifrån tvättstugan. Vindruvor i taker (25 - 30 kg om året. Citroner, Avokado diverse ollka vindruvor, Yucca palmer valnöt, oliver, fikon mm. IMG_20220114_155805.jpg
Visst, men om du eldar för fullt och det ändå går åt en massa el som du säger så måste den ju ta vägen någostans.

Om det inte är golvvärmen och fläkten så är det ju något annat som konsumerar elen.

Eldar jag slår ju värmepumpen ifrån och huset drar ju knappt något alls då det ju är LED i lampor och nya TV och datorer är snåla.. Förr lyste jag upp gårdsplanen med 500 watt halogen, Nu gör en LED på 10 watt jobbet.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Visst, men om du eldar för fullt och det ändå går åt en massa el som du säger så måste den ju ta vägen någostans.

Om det inte är golvvärmen och fläkten så är det ju något annat som konsumerar elen.

Eldar jag slår ju värmepumpen ifrån och huset drar ju knappt något alls då.
Joo, men jag har ju ett problem, när det är som kallast här i södra Halland, så kan jag inte elda i kaminen. Det är då oftast SO vind och då får jag inte elda för kommunen (grannen har klagat) och då (en och en halv vecka i december) går värmepumpen och elelementen i sovrumsdelen stora delar av dygnet. Det har sina sidor att bo i ett villaområde.
Användarvisningsbild
av joel80
lennarte

Måste bara säga att jag tyckte det såg skitmysigt ut med alla växter sådär på altanen och kul med så mycket odling!
:)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Med bergvärme bör man kunna komma ner långt under hälften av den förbrukningen men den kostar rejält i installation, särskilt om man inte har vattenburen värme.. Att ha en värmekamera för att jaga fel i isoleringen är i alla fall inte dumt.
Vi får nog vänja oss med elprischocker vintertid; solpaneler ger inget i december- januari och köldknäppar hänger ihop med högtryck och då blåser det inte.. sådana väderlägen kan täcka stor del av Europa samtidigt. Eventuell kärnkraftsatsning i SE ligger många år bort om nu våra politiker ens kan enas om sådant.
Det kanske inte ens går att välja fastprisavtal framöver om elbolagen inser att de förlorar för mycket på det..
av Lövet
VolvoB20 skrev:Det är ingen hemlig info, den finns överallt, Självklart borde bidraget anpassa per område. Men som sagt, detta är ju inte genomtänkt för 5 öre
Äh, låt oss se det som glesbygdsstöd. Det är ju inte så att infrastrukturinvesteringarna är spridda jämnt över landet så södra delen går knappast förlorande i det stora hela. ;-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Alla ni som fått dessa höga elräkningar har väl rörligt elpris? Då tar man väl en risk, precis som med rörlig ränta på huslån?
Jag har tagit fast elpris och då jag har min mesta förbrukning på vintern så har det blivit lite dyrare, men inte mycket! Har två luft-luft pumpar med tre innomhusenheter, återvinning på varmvatten och frånluft. Värmer 220 m2 till 21-22 grader, plus 50 m2 garage till 17-18 grader. Huset är från 1958 med tillbyggnad på 75m2 som gjordes 2000. Förbrukning på 10-11000 kWh/år plus 1m3 ved i en Contura braskamin. Så för min del är 1,50 kr/kWh fortfarande billigt. Nu kommer det tillkomma lite mer elförbrukning då tanten köpt en helelbil.
Glad som bara den att jag i sensommras tecknade ett treårs avtal. Priset 1,50 kr/kWh är inklusive förbrukning, överföringsavgift och moms.
Användarvisningsbild
av joel80

EbbevonVolvo skrev: Glad som bara den att jag i sensommras tecknade ett treårs avtal. Priset 1,50 kr/kWh är inklusive förbrukning, överföringsavgift och moms.
1:50 låter ju lite dyrt?
Är det kanske även inklusive energiskatten?

Trots en väldigt dyr december och halvdyr november så landade jag på 76öre/kWh för el ink moms plus 58,5öre/kWh i överföringsavgift samt energiskatt.
Räknar jag med årsavgiften så får jag lägga på 10öre/kWh ytterligare.

Det här är i SE3, så i SE4 hade det blivit lite mer. SE3 har dock haft ungefär lika höga kostnader under december.

Att du låst och alltså säkrat mot extrema kostnader har över året kostat ungefär lika mycket som för någon med rörligt pris. Det gör ju att det känns ännu mer vettigt att även de med fast pris faktiskt får ta del av den här återbetalningen. Hela återbetalningen finansieras ju som jag förstår dessutom av de extra inkomster som staten fått p.g.a så höga elpriser och SVKs inkomster för överföring mellan billiga till dyra områden.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev: Glad som bara den att jag i sensommras tecknade ett treårs avtal. Priset 1,50 kr/kWh är inklusive förbrukning, överföringsavgift och moms.
1:50 låter ju lite dyrt?
Är det kanske även inklusive energiskatten?

Trots en väldigt dyr december och halvdyr november så landade jag på 76öre/kWh för el ink moms plus 58,5öre/kWh i överföringsavgift samt energiskatt.
Räknar jag med årsavgiften så får jag lägga på 10öre/kWh ytterligare.

Det här är i SE3, så i SE4 hade det blivit lite mer. SE3 har dock haft ungefär lika höga kostnader under december.

Att du låst och alltså säkrat mot extrema kostnader har över året kostat ungefär lika mycket som för någon med rörligt pris. Det gör ju att det känns ännu mer vettigt att även de med fast pris faktiskt får ta del av den här återbetalningen. Hela återbetalningen finansieras ju som jag förstår dessutom av de extra inkomster som staten fått p.g.a så höga elpriser och SVKs inkomster för överföring mellan billiga till dyra områden.
Jag skrev ett långt och mycket beskrivande inlägg om allt och vad som gjort mina val. Helt plötsligt var jag utloggad och all text var borta. :-( :mad:
Får se om jag någon gång orkar skriva det igen.

Jo alla priser är inklusive allt!! Jag bor i elområde 4, som du vet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fisch skrev: fre 14 jan 2022, 08:38 Igår var det bra med timpris. Medelpriset för el var igår 19 öre/kWh. Idag 56 öre/kWh.
Det slutade visst blåsa så priset steg med 580% här....
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 279

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]