Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Ynot skrev:...även om det är dyrt att resa dit så tycker jag att denna ö har allt man kan önska sig
Utom bro!

Kostnaden är ju en sak, men att inte kunna resa dit eller hem p.g.a. fullbokade färjor eller hårt väder är ju duktigt irriterande.

Otroligt korkat av regeringarna att flytta Riksutställningar dit, en verksamhet som går ut på att bygga utställningar som skall turnera runt om i landet. Jag hade möjlighet att flytta med, men det kändes ju inte aktuellt.....
av Lazy
En bro till Gotland finns med i Vägverkets visioner för planperioden 2014-2025 och den tänkta finansieringsmodellen innehåller både vägavgifter och EU-stöd.

Om ett par decennier ska alltså gotlänningarna - och turisterna - kunna köra bil direkt mellan Gotland och fastlandet på någon timme.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Men "allt" finns ju på Gotland. Har man verkligen behov av att lämna ön om man bara har semester?
Aldrig i livet att jag skulle bosätta mig på en ö utan bro....
Jag har länge undrat hur ö-folk på mindre öar i skärgårdar står ut med att jobbpendla till fastlandet. Anledningen till att det överhuvudtaget bor folk på öar är ju att man förr helt enkelt levde av sjön och förflyttade sig mellan platserna sjövägen. Bohuslän är ett bra exempel på det, där det blir väldiga omvägar landvägen mellan kuststäderna.
av Lazy
Fy fan, när vi köpte vårt sommarhus på Gotland för 7 år sen så betalade vi för en resa tur o retur 2pers o bil= 1450:-
Idag när jag bokade en likadan resa så hamnade fakturan på = 2860:-

Nä nu får man börja tänka på flyg o hyrbil.
av Andis
Ynot skrev:Fy fan, när vi köpte vårt sommarhus på Gotland för 7 år sen så betalade vi för en resa tur o retur 2pers o bil= 1450:-

Fick en fundering hade inte en veteran bil (30år eller äldre) varit en grej att ha stationerad där. med billig försäkring och ingen skatt, besiktning vart annat år ingen fast månad utan bara att besiktiga så är den godkänd 2 år igen. För att slippa köra bilen på färgarn över gissar att dom tar en rejäl slant för att köra bilen på färjan.

Kanske en sak du redan funderat på och kommit fram till att det inte var någon bra ide. Eller kanske missat?

Önskar trevlig sommar.
Andis
Användarvisningsbild
av Guligan
Ynot skrev:Fy fan, när vi köpte vårt sommarhus på Gotland för 7 år sen så betalade vi för en resa tur o retur 2pers o bil= 1450:-

Det har du råd med om du köpte sommarhus på Gotland för 7 år sedan... :wink:

http://www.maklarstatistik.se/maeklarst ... hus&Ant=73
av mikebike
Det var fullt på båten, hundratals Porschar och Audi -med Finska nummerplåtar!
Gotland ring?
av Lazy
Jo tanken att ha en gammal bil stående på Gotland finns, men oftast är det alltid saker som ska med på resan och då behövs bilen, sen att huset har stigit i värde de sju åren stämmer, men dom pengarna blir det barnen eller barnbarnen som får glädje av om dom säljer, jag tänker bara njuta av stunderna vi är där och hoppas att de i framtiden blir en bro mellan fastlandet och ön.
Användarvisningsbild
av Brainy
mikebike skrev:3200:- gick vår räkning på, vi åker på torsdag...
Vi som ska ha över tre bilar i juli kom inte billigt undan :(

2900kr för oss som är 3 pers och en bil. Funderade både länge och väl på att parkera en bil i Nynäshamn, men kom fram till att vi inte vill behöva böka med transporter när vi väl är framme, det är ändå semester!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]