Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Ja det var inte längesen vi gnällde som fan över att gränsen var nådd när priset klev över 10kr gränsen. Eller 11kr, 12kr, 13kr osv

Vi vänjer oss. :(
Trist för mig som pendlar 8mil om dagen och verkligen älskar mitt boende och mitt jobb. Men snart får jag lov att välja. Flytta och jobba kvar. Eller söka nytt jobb på samma ort.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag förstår inte riktigt hur det är relevant att räkna med inkomstskatt och arbetsgivaravgift. Det betalas ju oavsett om jag köper bensin eller inte.
Men jag håller med Nexus. Jag kommer inte ändra mitt körmönster om bensinen rätt går upp till 20 kr/l denna sommaren. Vid 30 kr/l skulle jag nog börja fundera lite mer.
Nu har jag inga siffror på detta men jag tror nog koldioxidskatten är lite orättvist fördelad jämfört med flyg osv.
Användarvisningsbild
av Camel
Det stämmer att arbetsgivaravgift och inkomstskatt och moms ska betalas oavsett om man köper bensin eller något annat. Tänkte bara att hela beskattningssituationen kan vara bra att se jämte de särskilda skattepålagor i form av koldioxidskatt och energiskatt som en del varor beläggs med som t.ex. bensin eftersom den totala beskattningen då bättre framgår. Viktigt att veta helheten om man nu funderar på att bojkotta någon.

Flygbränsle är inte lika hårt beksattat som fordonsbärnsle. Om man tankar sin 747:a på Arlanda med JET A-1 kostar det 9,50 kr/liter hos Shell.
http://www.ppp.shell.com/prices.aspx
Detta flygbränsle kan användas för en badresa till Thailand medans arbetsresor på marken till och från jobbet sker med högre bränslebeskattning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Precis. Å när man för ett tag sedan höjde bränsleskatten så sa man att ja men vi höjer ju även reseavdraget (var väl en krona per mil eller nåt).
Vad man däremot inte talade om var att man samtidigt ändrade gränsen från över vilket belopp man fick börja göra avdrag för. Tror det var från 8000 kr till 9000 kr
av llesrof
Personligen tycker jag att det är bättre att bojkotta flygresor om de inte är nödvändiga. Och sä kan de gott lägga på lite miljöavgifter pä eländet också. Varför skall flygbränslet till nöjesresor vara lägre beskattat än bränslet till mina resor till och från jobbet?
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag håller med fullständigt. Men tyvärr är inte politik och logik samma sak... :roll:
Användarvisningsbild
av camaro69
Vadå? Dyr bensin?

Äntligen så börjar bensinen komma upp i sitt rätta pris. Höj gärna fem kronor till, så att inte Svensson har råd längre.
Det vore perfekt så minskade köerna. Att arbetslösheten skulle öka och industrin tappa tempo, är bara mindre bieffekter.
(OBS. Ironi)

Nej lite fransk irritation med elaka bönder som protesterar, kan vi snälla svenskar glömma. Nu knyter vi näven i byxfickan och hoppas att bensinen inte kostar 16 kronor nästa vecka.
av PTV
Tomas88 skrev:Jag förstår inte riktigt hur det är relevant att räkna med inkomstskatt och arbetsgivaravgift. Det betalas ju oavsett om jag köper bensin eller inte.
Men jag håller med Nexus. Jag kommer inte ändra mitt körmönster om bensinen rätt går upp till 20 kr/l denna sommaren. Vid 30 kr/l skulle jag nog börja fundera lite mer.
Nu har jag inga siffror på detta men jag tror nog koldioxidskatten är lite orättvist fördelad jämfört med flyg osv.
Då snackar man som man har vett till.För det stora flertalet lär inte kunna köra alls längre med ett literpris på trettio kronor.Det klassiska svenska mönstret i sin egen skepnad, kan jag så skiter jag väl i resten.Har redan någon arbetskollega som bytt arbete pga för höga drivmedelspriser som äter upp för mycket av deras små löner.
Användarvisningsbild
av Camel
PTV skrev:För det stora flertalet lär inte kunna köra alls längre med ett literpris på trettio kronor.
Jag tror precis som PTV att det blir mycket svårt för många om fordonsbränslet blir dyrare. Och jag ser att många i min närkrets har det svårt redan med dagens bränslepriser. Är uppväxt i en liten kommun där många var tvugna att pendla långa sträckor för att arbeta. Kollektivtrafiken var inte att tänka på pga tidsförlust eller att det inte gick att åka överhuvudtaget. Jar bor i en annan kommun sedan många år men många bekanta från hemkommunen bor fortfaranade kvar och lever med pressen att det kostar mycket att bara ta sig till och från arbetet och att det är beskattningen av bränslet som är det största skälet till att det kostar mycket. Att man samtidigt kan tanka ett flygplan med lägre bränslebeskattning för att vissa människor ska åka på badresa till Thailand blir i sammanhanget ologiskt av politikerna för att inte säga galet. Inget ont sagt om de som vill åka till Thailand. Men jag tycker att om man nu anser att det finns orsak till att beskatta fordonsbränsle för marktransporter hårdare (klimatproblem månne?) så borde man skatteväxla så att nytta går före nöje innan man beskattar en nödvändig vara som fordonsbränsle faktiskt är för många. Jag tycker helt enkelt att det är galet att man ska behöva betala hög bränsleskatt för att ta sig till/från arbetet och annan nyttokörning samtidigt som man kan åka flyg till badstranden med lågbeskattat bränsle.
En diskussion om detta finns i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av llesrof
camaro69 skrev:
Nej lite fransk irritation med elaka bönder som protesterar, kan vi snälla svenskar glömma. Nu knyter vi näven i byxfickan och hoppas att bensinen inte kostar 16 kronor nästa vecka.
Så tycker många men precis som du vill ingen kasta av första lasset med dynga utanför regeringskansliet.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]