Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
Du kan känna dig helt trygg med Rinkaby Rör, jag har handlat en del både på nätet och i Jönköping.
För skojs skull så jämförde jag vad rörfirman tog för det material som behövdes vid min pann installation och vad jag hade fått betala på Rinkaby.
4200 kr mot 2600 kr så visst är de billiga och jag har inte haft något problem med kvaliteten.
Är Nibe brännaren av fallrörstyp eller undermatad?
//Björn
av KARDOX
rd350 skrev:Tackar för tipsen hittills! Ingen som känner till Nibe Alpha combi? Med den hade jag sluppit ändra skorstenen...Kommer att handla på Rinkaby rör, de har väldigt bra priser och verkar vara bra att ha och göra med.
vad ska du ha för brännare i den pannan?
av rd350
Nibebrännare, har ej modellbetäckningen här men den kostade ca 13000. Tänkte det är en fördel med samma märke på grejorna.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag Har ett småhus med bostadsyta 80 m3 och som uppvärmnig har Jag en på plats murad Finsk bakugn som är 5 tegel åt alla hållen och 1,8 meter hög, denna värmer hela huset om det inte är kallare än -20 så när det är kallare sätter jag på elvärmen. Eldar mest med rivnings virke och arbetsbördan för att såga och trava mm är ca en vecka per år.

Åtgången av ved för Mig är 15 till 20 Kubik om året, och är mycket billigt sätt att värma.
Senast redigerad av 1 Alfredo, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
Huset är 90 kvadrat, byggt 54, eldar i kamin, gör av med 1,5-2 kubik olja årligen (pannan är en "egor" från 76
av I.H.P
Varför byta panna, en pelletsbrännare borde väl passa i din befintliga?
Det blir ju enkelt att räkna hem den investeringen, även om en ny panna är mer effektiv så är det en längre återbetalningstid.
Om pannan inte är helt slut(bra stål i gammal CTC!) så kan jag rekommendera detta, då får du ju oxå prova på hur pelletseldarlivet är utan att vara låst till det i 20år framåt.
//Björn
av rd350
Det var min tanke från början men vi "hyr" huset av mina föräldrar och stabben ansåg att pannan gjort sitt! Jag svetsade den en gång för tolv år sen, då hade det rostat hål runt shunten så det är väl dags..
av I.H.P
Ja då är det nog dax, man vill ju känna sig något så när trygg att det inte rasar mitt i vintern.
Installerar du själv?
Funderat något på om Ulma skulle passa dig?
//Björn
av rd350
Då var pannan på plats och i bruk! Har lite funderingar på brännarens "gångtid" Den är fabriksinställd på12kw och går ca 7 minuter för att pannan ska komma upp i 80 grader för att sen slå ifrån. I min värld är det bättre att ställa ner den på tex 6kw så får brännaren jobba längre under jämnare temperatur? Eller har jag fel?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]