Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G-kraft
Själv har jag svårt för de stora kameror om jag inte ska inrikta mig mer åt fotografiskt yrke...tycker de mindre är mer smidiga men kanske inte lika bra....

Nyligen köpte en Canon ixus modell, den senaste , gick loss på 3600:- och jag är hur nöjd som helst.....men Loners verkar vara en mer HummerH2 kamera medans min klassas som en nissan micra... :D alltså bättre än min.....lycka till med kameran och ha en skön sommar med många fina foto...
Användarvisningsbild
av Loner
_Anders_ skrev:Klockrent köpt!
Är man inte van med systemkamera finns ju "totalauto"-läget tills man lärt sig lite bättre.
6750 lät som ett bra pris med 18-55 optiken.
Vart hittade du det? Är själv spekulant på en likadan.

Jag kan även tipsa om ett batterigrepp som tillbehör. Kameran blir visserligen lite större att släpa på men otroligt mycket bättre/skönare att använda. Det gjorde iallfall stor skillnad på brorsans EOS300D.
Var Expert som hade lokal kampanj, dom skall bygga om = 20% rabatt på hela sortimentet i 2 dagar :)

Blir auto-läge ett tag frammåt tills man börjar lära sig.. sen blir det fler "gluggar" och batterigrepp mm :)

/L
Användarvisningsbild
av Loner
G-kraft skrev:Själv har jag svårt för de stora kameror om jag inte ska inrikta mig mer åt fotografiskt yrke...tycker de mindre är mer smidiga men kanske inte lika bra....
Har en Minolta G530 sen förrut, men vill prova på detta med "riktig" kamera, nu när man har både fin bil och fin son :)

/L
Användarvisningsbild
av VS60
Jag lagt öga på den kamera för längre sen, men så fort vill jag köpa den, kommer fram oönskade avgifter, vilka vill inte gå in i detaljer. Får nöja mig med min Canon Ixus 400 än så längre.

PS. det var verkligen bra pris det biligaste som jag kunde hitta kostade 7279:-
http://www.pixmania.com/se/se/88654/art ... l?srcid=85
Användarvisningsbild
av Loner
VS60 skrev: PS. det var verkligen bra pris det biligaste som jag kunde hitta kostade 7279:-
Ja därav mitt "impulsköp" varit småsugen en systemkamera, och när dom hade 20% rabatt på hela butiken, så slog jag till på kameran och lite "kom igång" tillbehör som väska mm.

/L
av V Olovsson
Loner skrev:
VolvoForLife skrev:Fin kamera. Vad får man ge för en sån ungefär?? .
Jag gav 6750 för kittet, sen tillkommer ju UV-filter, minne, väska, sen är man iaf igång.

/L
Det är en grymt bra kamera och jag kan rekommendera den stenhårt, jag kör själv med den gamla, dvs EOS 300D men den är hur bra som helst.
Köpte den på El-gigantens hemsida, otroligt, efter allt nät-letande så var El-giganten billigast av alla!!!!
Enda negativa som jag kan komma på är att den överexponerar bilderna vid blixtfotografering. (det blir alldeles för ljust, ansikten blir vita på folk osv)

Lycka till med ett bra köp!
Användarvisningsbild
av _Anders_
Följande ska inte tas som 100% sanning utan mera som en reflektion av mina personliga erfarenheter då jag är en glad amatör (men jag delar gärna med mig av de kunskaper jag (tror att jag) har). :wink:

Att bilderna blir överexponerade kan bero på kombinationen med blixten, den externa alltså. Jag har kört en del med just en EOS 300D och en Sigma-blixt (500 Super). Blixten är en helt modern blixt men är inte 100% kompatibel med de digitala systemkamerorna (Finns även piratblixtar som är det, men min är tyvärr ett år för gammal). Problemet ligger (av vad jag har förstått) i vitbalans samt TTL/ETTL mätning.

TTL är en metod där kameran först skickar en blixt och mäter det faktiska ljuset som kommer tillbaka och sedan skickar den "riktiga" blixten med rätt inställningar på exponering etc. Förloppet går så snabbt att man inte hinner se att det är två blixtar. Om det då missas lite i processen kan man just få sådan fenomen (t.ex. middagsbilder med vita dukar brukar bli rätt kass om man har såna problem...)

Fotar man i RAW format kan man tvinga kameran att underexponera och sedan justera i efterhand i datorn, men det är ju lite jobbigt om man plåtar mycket. På http://www.fotosidan.se finns mycket intressant att läsa om exponeringsproblem.

Det jag vill komma fram till är att om man ska köpa en blixt till sin nya fina digitala systemkamera så ska man absolut kontrollera att den är kompatibel med digitala hus och inte bara analoga kameror. Köper man samma märke som kameran så behöver man nog inte bekymmra sig, men vill man spara lite pengar och köpa av en "alternativ tillverkare" så ska man vara lite noga så att man får rätt grejjer!

Fota på !
av EvilEd
Rätt val! :)

Mycket kompetent kamera och kanske den bästa (pris/prestanda)
på marknaden just nu.
Kör själv en "likadan" kamera, en Canon 20D :)

Att bilderna blir överexponerade med blixt är "svagheten" i ETTL mätningen,
Canon har aldrig varit riktigt bra på det området (borde lära sig lite
från Nikon :wink: )

Ett sätt att undvika överexponerade bilder är att köra med FEC
(Flash exposure compensation) eller göra som _Anders_ säger,
köra i RAW och justera sen.
Dock blir det alltid bäst om bilden är så rätt exponerad som möjligt
redan från början.

Ha skoj och fota på :)

/ed
av NCR
Jag köpte en Konica-Minolta A200 förra året. Rätt nöjd med den också då 350D'n var lite för dyr för min plånbok. Dock har jag märkt att jag inte plåtar så ofta som jag borde eftersom det inte är en speciellt liten kamera, jag hoppas du kommer att utnyttja din mer. :)
Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]

Med tändningen på borde du ha konstant[…]

Man får skita uti busken då. :-)