- tis 11 okt 2011, 20:36
#576031
Jag har ca 30 års erfarenhet av snöslungning, de första åren av en 5 hk Gilson hjulslunga som fanns i mitt barndomshem. När jag sedan skaffade eget hus försökte jag till en början klara mig med köpt snöröjning av bondgrannen. 1988 köpte jag en ny Yamaha för 14 000 kr: http://2.bp.blogspot.com/_jHa4WkUvZIY/S ... YS-828.jpg
Det är en banddriven sak med 8 japanska hästkrafter, den saknar dock elstart. Det man bör se till att ha hemma är brytpinnar det är lätt till att man får in en sten som låser inmatningsvalsen.
Förra året sålde en jobbarkompis en väldigt fräsch mindre Yardman bandslunga med 220 V elstart, ett bra system tycker jag man slipper batteriproblem. Jag slog till men är dock ganska missnöjd, den driver inte som den ska. När det blir lite motstånd drar den inte. Anledningen till inköpet vara att hustrun har problem med att snörstarta Yamahan.
En skillnad mellan band- och hjulslunga är att på bandslungan brukar man kunna reglera höjden på slunghuset. En fördel om man har grusgång som ska röjas och det inte finns någon frusen botten. Var försiktig! Spruta inte mot folk eller fönster! En hjulslunga har en tendens att klättra om du ska röja en plogkant. Inmatningsvalsens rotation gör att slungan vill klättra, motmedlet blir att lyfta uppåt i handtagen för att trycka ner framänden.
Det jag tycker är viktigt är att reglagen fungerar bra. Du vill kunna ändra mellan fram/back enkelt. Du behöver även enkelt kunna reglera i vilken riktning du skickar snön, stor fördel är det om det även enkelt går att vinkla ner snöspruten med en "flärp" upptill.
Om jag ska ersätta Yamahan så är det nog Honda som står högst på önskelistan. En ny sådan med elstart kostar dock multum.
Jag bor mitt emellan Åre och Östersund och understundom är röjningsbehoven rätt extrema.
Tyvärr är en snöslunga svår att bedöma innan man praktiskt har provat den.
Jag kan mycket väl tänka mig att den kinesiska slungan fungerar. Kineserna har dock en förmåga att tillverka prylar utan att ha satt sig in i hur dom praktiskt kommer att användas. Det jag skulle oroa mig mest för var reservdelsförsörningen.
Det är en banddriven sak med 8 japanska hästkrafter, den saknar dock elstart. Det man bör se till att ha hemma är brytpinnar det är lätt till att man får in en sten som låser inmatningsvalsen.
Förra året sålde en jobbarkompis en väldigt fräsch mindre Yardman bandslunga med 220 V elstart, ett bra system tycker jag man slipper batteriproblem. Jag slog till men är dock ganska missnöjd, den driver inte som den ska. När det blir lite motstånd drar den inte. Anledningen till inköpet vara att hustrun har problem med att snörstarta Yamahan.
En skillnad mellan band- och hjulslunga är att på bandslungan brukar man kunna reglera höjden på slunghuset. En fördel om man har grusgång som ska röjas och det inte finns någon frusen botten. Var försiktig! Spruta inte mot folk eller fönster! En hjulslunga har en tendens att klättra om du ska röja en plogkant. Inmatningsvalsens rotation gör att slungan vill klättra, motmedlet blir att lyfta uppåt i handtagen för att trycka ner framänden.
Det jag tycker är viktigt är att reglagen fungerar bra. Du vill kunna ändra mellan fram/back enkelt. Du behöver även enkelt kunna reglera i vilken riktning du skickar snön, stor fördel är det om det även enkelt går att vinkla ner snöspruten med en "flärp" upptill.
Om jag ska ersätta Yamahan så är det nog Honda som står högst på önskelistan. En ny sådan med elstart kostar dock multum.
Jag bor mitt emellan Åre och Östersund och understundom är röjningsbehoven rätt extrema.
Tyvärr är en snöslunga svår att bedöma innan man praktiskt har provat den.
Jag kan mycket väl tänka mig att den kinesiska slungan fungerar. Kineserna har dock en förmåga att tillverka prylar utan att ha satt sig in i hur dom praktiskt kommer att användas. Det jag skulle oroa mig mest för var reservdelsförsörningen.