Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag har ca 30 års erfarenhet av snöslungning, de första åren av en 5 hk Gilson hjulslunga som fanns i mitt barndomshem. När jag sedan skaffade eget hus försökte jag till en början klara mig med köpt snöröjning av bondgrannen. 1988 köpte jag en ny Yamaha för 14 000 kr: http://2.bp.blogspot.com/_jHa4WkUvZIY/S ... YS-828.jpg
Det är en banddriven sak med 8 japanska hästkrafter, den saknar dock elstart. Det man bör se till att ha hemma är brytpinnar det är lätt till att man får in en sten som låser inmatningsvalsen.
Förra året sålde en jobbarkompis en väldigt fräsch mindre Yardman bandslunga med 220 V elstart, ett bra system tycker jag man slipper batteriproblem. Jag slog till men är dock ganska missnöjd, den driver inte som den ska. När det blir lite motstånd drar den inte. Anledningen till inköpet vara att hustrun har problem med att snörstarta Yamahan.
En skillnad mellan band- och hjulslunga är att på bandslungan brukar man kunna reglera höjden på slunghuset. En fördel om man har grusgång som ska röjas och det inte finns någon frusen botten. Var försiktig! Spruta inte mot folk eller fönster! En hjulslunga har en tendens att klättra om du ska röja en plogkant. Inmatningsvalsens rotation gör att slungan vill klättra, motmedlet blir att lyfta uppåt i handtagen för att trycka ner framänden.
Det jag tycker är viktigt är att reglagen fungerar bra. Du vill kunna ändra mellan fram/back enkelt. Du behöver även enkelt kunna reglera i vilken riktning du skickar snön, stor fördel är det om det även enkelt går att vinkla ner snöspruten med en "flärp" upptill.
Om jag ska ersätta Yamahan så är det nog Honda som står högst på önskelistan. En ny sådan med elstart kostar dock multum.
Jag bor mitt emellan Åre och Östersund och understundom är röjningsbehoven rätt extrema.
Tyvärr är en snöslunga svår att bedöma innan man praktiskt har provat den.
Jag kan mycket väl tänka mig att den kinesiska slungan fungerar. Kineserna har dock en förmåga att tillverka prylar utan att ha satt sig in i hur dom praktiskt kommer att användas. Det jag skulle oroa mig mest för var reservdelsförsörningen.
Som en gammal snöröjare på Hedens flygplats i Boden så har man kört ett och annat.
Så kunde det se ut.

Gammal hederlig Slunga 77 i aktion?
Nån gång i slutet på 80-talet var jag med och skrev en rephandbok för elsystemet. Den var ett rätt komplicerat elsystem eftersom man kunde växla färdriktning och belysning mm då skulle skifta mellan riktningarna.
Kikat lite närmare på den som Jula säljer för ca 4000kr.
Mina egna noteringar.
a) Hjulbredden är bredare än skopdelen.
b) Skärbladen alldeles för tunna.
c) Plastkrans vid utkastet.
d) Motorn, kanske kan räcka till, Kinakvalitet eller kvantitet?
e) Överlag verkade den väldigt klen och felbyggd, i för tunnt material.
Tack allihopa för förslag, goda råd och länkar!

Efter några dagars scannande på internet blev det uppenbart att snöslungor är hårdvaluta. Och lite till!
I Sundsvall sålde flera affärer slut redan i juli och det är svårt att få tag på fler eftersom tillverkarna inte hinner få fram mer maskiner för att mätta marknaden. Detta skulle även visa sig när jag besökte Marieberg (i Örebro) och gick in på K-Rauta samt Bauhaus; det var mest tomma platser där maskinerna skulle stått. Dinglande skyltar kunde dock informera om priset men varan fanns ju inte :-(. Eller jo, det fanns såna där småslungor som är lämpliga för balkonger och dylikt.

Men så åkte jag till KeBe:s där jag alltid brukar handla gräsklippare o sånt. Trodde inte ens att det var mödan värt så därför åkte jag inte dit först. Och där fanns det bara värstingmaskiner kvar hann jag se, innan en av gubbarna fick tid till mej. Då var det så att de sålt slut på alla vanliga maskiner (i flera omgångar!) men att de får hem 12 st nästa vecka, varav 8 redan var tecknade. Så det var bara att teckna sig på en Wolf som han rekommenderade. Så nästa vecka kommer en Select SF 61 E till mej. Dock så blev priset lite högre; 9995:- (ord. 12995:-) men han lovade att jag skulle bli nöjd och att krångelindex var litet. Och eftersom gräsklippare o trimmers alltid har varit bra rekommendationer så tror jag även att denna tyska varg ska göra sitt jobb väl.

Bild

Wolf har förresten köpt upp MTD men det kanske flera av er redan visste?
Länk till Wolf: http://www.wolf-garten.se/index.php?id= ... 69e09d8b52

3,9 kW
Elektrisk/dragstart
79 kilo

M V H
---> Matz
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.