Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ett tips är att skippa golvvärmen i garaget. Det är alltid skönt att kunna ha varmt golv och att vattnet från bilen torkar direkt på golvet osv. I själva verket är du aldrig i garaget i strumplästen och då har du egentligen ingen nytta av att just ha värmen nedifrån golvet. Det gör det bara dyrt. Satsa istället på en bra isolerad platta som inte läcker ut mängder med värme, och några rejäla element som håller värmen uppe utan problem, det kostar dej betydligt mindre.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag har funderat på värmepump Luft/Luft till garaget istället. Om det skulle bli
svinkallt så det inte räcker så är det ju inte värre än att man har ett element som stöttar
de få dagarna det gäller i de flesta fall, kanske inte i inre Norrland då.
Användarvisningsbild
av wendtan
*pettson* skrev:Ett tips är att skippa golvvärmen i garaget. Det är alltid skönt att kunna ha varmt golv och att vattnet från bilen torkar direkt på golvet osv. I själva verket är du aldrig i garaget i strumplästen och då har du egentligen ingen nytta av att just ha värmen nedifrån golvet. Det gör det bara dyrt. Satsa istället på en bra isolerad platta som inte läcker ut mängder med värme, och några rejäla element som håller värmen uppe utan problem, det kostar dej betydligt mindre.
På vilket sätt är det dyrare att värma upp ett utrymme med golvvärme kontra radiatorer? Du behöver en högre framledningstempertur med radiatorerna och får inte alls lika jämn värme som med golvvärme.
Användarvisningsbild
av Dalmans
mickemicke skrev:Till Moderator - ledsen för att jag lade i fel kategori (men som jag ser det syns den fortfarande i Garage - ska jag flytta den?)

Ingen fara, det är inte lätt när man är ny, nej du behöver inte göra något... jag lämnade en såkallad "skuggtråd" för att du skulle hitta på den igen så den inte bara försvann från garagedelen!
av *pettson*
Visst är det så wendtan. Men bilar droppar när det regnar och släpper ifrån sej snö och liknande som hamnar på just golvet och kyler av uppvärmningen helt i onödan, det kostar extra i slutändan, det sker inte med elementen i samma utsträckning.
För min egen del använder jag en bra luftpump istället. I vintras ställde jag den på 10grader underhållsvärme när jag inte var i verkstan. När det var minus 20 ute så hade jag 8,8 grader i verkstan i själva hallen. 10 meter bort från värmekällan var det 6,8 grader. (precis vid porten). Då är det bara en panasonic på drygt 4,5kw.
Utan större problem så fick jag mina önskade 16grader i hallen när jag höjt tempen över natten. Utetempen var densamma. (man skruvar inte i varmare temperatur än 16-18 grader i verkstan, eftersom man svettas som en gris då).
av Noodles
En uppvärmd betongplatta får ju ett visst tröghetsmoment och kyls inte lika snabbt.
Är det sen inte varmt på golvet så bör ju smältvatten och slask ligga kvar längre och kyla, än om det torkar upp.
Så jag tvivlar på att det blir dyrare. :)

Satsa på golvvärme är mitt råd, om du har någon vettig värmekälla till det, själv kör jag kulvert från huset och bergvärme.
Användarvisningsbild
av wendtan
Just det här med liggande smältvatten har jag svårt o tro om nu garaget har en golvbrunn och ett fungerande fall mot denna. Det beror förvisso lite vad man skall ha för ytskikt i garaget med. Rå betongplatta är ganska törstig av sig. Golvvärmen lär skicka fukten rakt uppåt igen. Lär vara all idé att sätta in en liten avfuktare vintertid för att plocka detta.
Användarvisningsbild
av Honke
wendtan skrev:Just det här med liggande smältvatten har jag svårt o tro om nu garaget har en golvbrunn och ett fungerande fall mot denna. Det beror förvisso lite vad man skall ha för ytskikt i garaget med. Rå betongplatta är ganska törstig av sig. Golvvärmen lär skicka fukten rakt uppåt igen. Lär vara all idé att sätta in en liten avfuktare vintertid för att plocka detta.
Men om man nu ska ha golbrunn i garaget så tillkommer ju kravet på oljeavskiljare och då börjar det ju kosta lite mer.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det är från kommun till kommun och krävs iregel bara när garaget överstiger 60 kvadrat. När jag fick vår oljeavskiljare insatt kostade materialet ca 12 kkr.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]