Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torbjorn_75
crumpets skrev:Roligt med nyborgerliga knegare som tror att det är de själva som tjänar på sitt arbete :lol:
De flesta av er får inte särskilt stor del av det värde ni verkligen arbetar in, det går ner i fickorna på nolltaxerande aktieägare långt, långt borta.
Vad grundar du det på?

Fördelningen av det värde som produceras i företagen var 1993 sådan att 71 % gick till de anställda och endast 7 % till aktieägarna. Såvida inte något radikalt hänt sedan dess lär proportionerna se ut på ett ungefär likadant fortfarande.

(källa: diverse debattinlägg av Samuel G Siren i swnet.politik, i sin tur statistisk årsbok. sök google grupper på "swnet.politik samuel lönekostnader" så hittar du några trådar)
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:
crumpets skrev:Roligt med nyborgerliga knegare som tror att det är de själva som tjänar på sitt arbete :lol:
De flesta av er får inte särskilt stor del av det värde ni verkligen arbetar in, det går ner i fickorna på nolltaxerande aktieägare långt, långt borta.
Vad grundar du det på?

Fördelningen av det värde som produceras i företagen var 1993 sådan att 71 % gick till de anställda och endast 7 % till aktieägarna. Såvida inte något radikalt hänt sedan dess lär proportionerna se ut på ett ungefär likadant fortfarande.

(källa: diverse debattinlägg av Samuel G Siren i swnet.politik, i sin tur statistisk årsbok. sök google grupper på "swnet.politik samuel lönekostnader" så hittar du några trådar)
Känns det uttalandet aktuellt efter diverse bonusar och aktieutdelningar i både banker och företag som fått HÖJA sina priser, för att tillgodose miljardutrullningen?
Inga av dom pengarna har gått till några vanliga anställda. Rullningen har varit densamma eller större när företagen har gått med redovisad förlust till och med.
Det är en typ av företagande som inte fanns 1993..
av PTV
Där sitter ibland den lille arbetaren i sitt miljonhus med lån upp över öronen samt en belånad bil och en belånad semesterresa med julklappar på avbetalning och tycker att denna arbetare har minsann lyckats riktigt bra så denna arbetare måste ju vara minst Moderat med alla sina fina prylar trots avbetalning och trots ett vanligt arbete.Då kan man väl inte tillhöra ett simpelt arbetareparti.Säkert många nuförtiden som simmar för långt ut i sin iver över att visa hur duktiga de är när de plötsligt upptäcker att de inte längre har kontakt med botten på sin simtur. :D
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Känns det uttalandet aktuellt efter diverse bonusar och aktieutdelningar i både banker och företag som fått HÖJA sina priser, för att tillgodose miljardutrullningen?
Det känns mer aktuellt än uttalandet att anställda skulle få mindre andel än aktieägarna... nån ordning får det ju vara i debatten.
Men jag erkänner att det är gamla siffror, så ta dom du med en nypa salt.
Användarvisningsbild
av SvenB
torbjorn_75 skrev:
Men jag erkänner att det är gamla siffror, så ta dom du med en nypa salt.
De siffrorna stämmer nog ungefär fortfarande. Jag vet sen min tid som egen företagare att personalkostnaden ligger på c:a 70% av omsättningen.
Användarvisningsbild
av camaro69

Men tror ni att ett par hundralappar mer från sänkt skatt i månaden är verkliga pengar så är det riktigt gulligt :oops:
Pinsamt inlägg, crumpets.
Man förväntar sig ett något mer nyanserat inlägg från en moderator.
Användarvisningsbild
av Ticken
Utan att ta något parti här nu, så tror jag att Crumpets skrev inlägget som Crumpets och inte som Moderator-Crumpets.
Vi försöker vara tydliga när vi skriver inlägg som moderatorer genom att tillexempel göra texten i en annan färg.
Självklart har du rätt att tycka att Crumpets skrev ett "pinsamt inlägg". Men hurvida han är moderator eller ej ser jag inte relevansen i.
Tillbaka till ämnet..

/Ticken
Användarvisningsbild
av Guligan
Alliansen satsar fortsatt på jobblinjen - helt enligt vad man utfäst före valet.
Alla svenskar tjänar på att fler arbetar, tjänar pengar och betalar skatt - såväl "arbetare" som miljardärer.
Däremot kan jag förstå kritiken mot försämringarna i t.ex. sjukförsäkringen.
av *pettson*
Jobblinje?
Eftersom blå linje skapade *riktiga jobb* och införde FAS3 för sysselsättning där man ska kunna få *referenser och arbetsvana* (för det är den officiella anledningen till FAS 3).
Dock utan att den du kontrakteras på i två år utan chans att överklaga behöver ge dej ett enda intyg, eller en enda referens, faktum är att det råder inte nåt anställningsförhållande så praktikplatsen är inte skyldig dej nånting alls nångång om du så är där i 10år. Under tiden har du inte rätt till utbildning eller rehabilitering, faktum är att du har inte ens rätt att åka på sökanderesa på arbetsintervju hursomhelst. Ska du göra det måste du ha klartecken från förmedlaren och skrifligt tillstånd, annars riskerar du faktiskt att straffas med upp till 7dagars indragen dagpenning för dådet.
Jag har svårt att se att *Riktiga jobb* har infriats.. Dom är precis lika riktiga som dom pappersjobb som röd sida presenterade.. Dock med en viktig skillnad. För blå MÅSTE du ingå ett kontrakt utan rätt till nånting för att kunna avbryta det med mindre än att du faktiskt avlider. Nåt som nu snart kommer att tas upp i lagmässig prövning på eu nivå. Det är nämligen regelvidrigt på alla nivåer det varit i hittils.
Samtidigt nyttjas detta friskt av *arbetsgivare* dom har nämligen rätt att kvittera ut 5000sek per person och månad för varje människa som blir skriven på platsen dom får sin summa oavsett hur låg summa arbetaren får. En del gör nu en månads jobb för 3200kr samtidigt som då anordnaren får 5000 för att du får gå dit. Oavsett vad man gör eller hur man behandlar folk. Praktikanordnaren står inte för några försäkringar, utbildningar, kläder, eller nånting alls under dom 2år kontrakten gäller. Kontrakt får inte skrivas på kortare tid heller.
Det är inspirerande... DET är arbetsanda det.. :cry:
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]