Alla märken kan ha måndagsexemplar så med andra ord kan man, precis som min kompis, få en Macbook Pro som inte gör annat än krånglar och hamnar på service flera gånger. Behöver för den delen inte betyda att Macbook Pro är dålig överlag utan visar väl bara att alla tillverkare har sina så kallade Måndagsexemplar.
Brainy, om du köper en Mac ta även med kostnaden för eventuella program som du kan behöva köpa. Går iofs att köra Windows virituellt i macen men då försvinner ju lite av vitsen med det hela. Å andra sidan så är Macbook Pro nice rent hårdvarumässigt och precis som du nämner kan man alltid dunka in Win7 eller Linux. Sen får man ju betala lite extra för designen och varumärket i sig men det är de ju inte ensamma om. :)
Själv kör jag en Fujitsu Siemens Lifebook (businesserien) som är äldre än min bil som bara tuffar och går trots X antal mil på snöskoter, börjar dock bli dags för att byta upp sig till nåt snabbare. Går man på businessmaskinerna brukar det vara ganska bra prylar oavsett tillverkare, Toshiba, Dell, HP, Fujitsu, IBM osv har ju alla riktigt fina businessmaskiner med stadiga chassin. Förresten så behöver man ju inte så hiskeliga prestanda för att lyssna på musik, glo på film och surfa så frågan är om du behöver uppgradera till 4gb ram direkt.
Är batteritid viktigt har du ju bland annat Dell med sina 9-cells batterier, finns säkert att få från andra tillverkare också. Generellt tycker jag det är ganska dåliga batteritider men Macbook Pro har riktigt bra tider åtminstone på pappret, upp till 10 timmar för 13,3" skärm och 8-9 timmar med 15-17". Batteriet på Macbook Pro är inbyggt och inte löstagbart bara för att de skulle kunna få in ett så kraftigt batteri som möjligt. Vad det betyder om man behöver byta batteriet vet jag inte, förhoppningsvis kan man byta det utan att skruva isär maskinen men vad jag förstått så är det inte så enkelt. Personligen hade jag nog kikat på en maskin med 15" skärm om man ska kika på film men tappar då lite i drifttid, iofs hade jag nog inte köpt en Macbook pga att jag personligen tycker de är för dyra men fina maskiner är det.
Kolla även vad det finns för erbjudanden angående förlängning av garantin, kan vara värt endel om en tillverkare erbjuder 3-års på-platsen-garanti till vettiga pengar. Iofs har du ju alltid konsumentköplagen som gäller i 3 år så länge den köps privat. :)
Edit: Lite info om batteribyte Macbook
http://www.apple.com/se/batteries/replacements.html