Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ska jag ge min syn på det hela så är Macbooken det mest prisvärda köpet trots att den är dyrare i inköp så håller den sig fräsch längre. Fick en HP Elitebook på jobbet som var dyrare än motsvarande Macbook pro men den har inte annat än strulat. Skulle gladeligen kasta burken i golvet. Varit inne på service 2 gånger men den är fortfarande inte bra.
Alla märken kan ha måndagsexemplar så med andra ord kan man, precis som min kompis, få en Macbook Pro som inte gör annat än krånglar och hamnar på service flera gånger. Behöver för den delen inte betyda att Macbook Pro är dålig överlag utan visar väl bara att alla tillverkare har sina så kallade Måndagsexemplar.

Brainy, om du köper en Mac ta även med kostnaden för eventuella program som du kan behöva köpa. Går iofs att köra Windows virituellt i macen men då försvinner ju lite av vitsen med det hela. Å andra sidan så är Macbook Pro nice rent hårdvarumässigt och precis som du nämner kan man alltid dunka in Win7 eller Linux. Sen får man ju betala lite extra för designen och varumärket i sig men det är de ju inte ensamma om. :)

Själv kör jag en Fujitsu Siemens Lifebook (businesserien) som är äldre än min bil som bara tuffar och går trots X antal mil på snöskoter, börjar dock bli dags för att byta upp sig till nåt snabbare. Går man på businessmaskinerna brukar det vara ganska bra prylar oavsett tillverkare, Toshiba, Dell, HP, Fujitsu, IBM osv har ju alla riktigt fina businessmaskiner med stadiga chassin. Förresten så behöver man ju inte så hiskeliga prestanda för att lyssna på musik, glo på film och surfa så frågan är om du behöver uppgradera till 4gb ram direkt.

Är batteritid viktigt har du ju bland annat Dell med sina 9-cells batterier, finns säkert att få från andra tillverkare också. Generellt tycker jag det är ganska dåliga batteritider men Macbook Pro har riktigt bra tider åtminstone på pappret, upp till 10 timmar för 13,3" skärm och 8-9 timmar med 15-17". Batteriet på Macbook Pro är inbyggt och inte löstagbart bara för att de skulle kunna få in ett så kraftigt batteri som möjligt. Vad det betyder om man behöver byta batteriet vet jag inte, förhoppningsvis kan man byta det utan att skruva isär maskinen men vad jag förstått så är det inte så enkelt. Personligen hade jag nog kikat på en maskin med 15" skärm om man ska kika på film men tappar då lite i drifttid, iofs hade jag nog inte köpt en Macbook pga att jag personligen tycker de är för dyra men fina maskiner är det.

Kolla även vad det finns för erbjudanden angående förlängning av garantin, kan vara värt endel om en tillverkare erbjuder 3-års på-platsen-garanti till vettiga pengar. Iofs har du ju alltid konsumentköplagen som gäller i 3 år så länge den köps privat. :)

Edit: Lite info om batteribyte Macbook http://www.apple.com/se/batteries/replacements.html
aaah det har jag ju inte ens tänkt på. Mitt office 2007 fungerar såklart inte på en mac utan jag behöver en särskild mac-version?
Helt klart det bästa argumenten mot mac hittills!

Jag tittar inte på film på skärmen speciellt ofta, så hdmi-utgång är större krav än stor skärm. (En del streamar jag via digitalburken men det mesta kör jag idag genom att koppla in datorn direkt i hembion)
Ju mer jag tvingas använda PC på jobbet, desto mer värdesätter jag min Mac...

Köper du Office samtidigt med en Mac betalar du bara 999 kr har jag för mig.

För bildhantering är Mac helt klart vida överlägsen. Och installerar du även Windows kan du ju använda ditt gamla Office-paket.

Du får två maskiner i en kan man säga. Trots att jag använt PC mycket i jobbet skulle jag aldrig överväga en sekund att köpa en sådan privat. Har inte lust med onödigt strul på fritiden...
Ja just ja, du kan ju köra boot camp för att dual boota Mac OS X och Win7.

http://www.simplehelp.net/2009/01/15/us ... lkthrough/

Frågan du får ställa dig är väl helt enkelt om det är värt de extra pengarna och att sätta sig in i ett nytt operativ. Har själv kört med bägge operativen och nyttjar väl iofs inte Mac längre men å andra sidan har jag inte en massa strul med PC:n eller har behov av någon våldsam bildhantering heller så jag kör på med Win7 och jag kan köra på med mina program som jag redan har utan att behöva köra dubbla OS. Just bildhantering verkar iofs Windows ha plockat in på om man ser till tryckerier och liknande som jag kommer i kontakt med via mitt arbete, för några år sedan var det betydligt fler mac-användare än vad jag kommer i kontakt med idag. Kan ju vara en kostnadsfråga också iofs. :)

Finns både för och nackdelar med bägge operativen men för en normalanvändare tycker jag att det helt enkelt är tycke och smak som får välja, inget av operativen är dåliga. Tycker det ibland blir lite väl mycket "pajkastning" när det diskuteras Win vs Mac och det överdrivs från båda lägrena så vad gäller Mac vs Windows är mitt råd att helt enkelt ta och provköra en Mac för att se om man gillar upplägget, gillar man det så är det bara att köra på. :)
opA skrev:Ska du köpa laptop så är det en Asus du ska titta efter.. HP och alla dessa budget-märken är inget att ha, inte deras support heller.

Asus levererar kvalité, prestanda, bra prissättning och deras support är fantastisk. Dessutom vinner Asus priser tipp som tätt för bästa hårdvara :)
Jag har bara erfarenhet av HP:s support mot företag. Jag har ganska stor erfarenhet av detta och det har fungerat klockrent varje gång. Vad är det som är dåligt med HP:s support?
Jag insåg att jag inte kunde köpa en mac bara på andrahandsinformation så jag tog mig tid att använda en för att se om det var någonting för mig. Tog förvisso lite tid att lära mig nya saker, men jag tyckte inte ens att det var roligt under tiden samt att den inte imponerade på mig (möjligt att den hade gjort det om jag köpt en och gett det mer tid) så nu har jag beställt en Thinkpad.
Min 2a, hoppas jag blir lika nöjd som med den förra.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]