Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, jag hörde det där på radion i morse. Lite onödigt.
Jag har varit i nästan samma situation, och gasat. Det är ganska stressande att känna att någons liv hänger på att man kommer ur vägen. Det är kanske inte så troligt att just de sekunderna gör nån skillnad, men det är ju så det känns...
av Tobbev
Jag har varit med om i princip samma sak. 2-1 väg och fick en polis med blåljus bakom på "1-sträckan". Gasade på lite och körde kanske 140-150 km/h när "2-sträckan" började och polisbilen kunde köra förbi (vågade inte blåsa på fortare i fall i fall).

Polisen gav mig tummen upp när de körde förbi.
av llesrof
Det kan ju också vara så att man hindrar ambulansen genom att öka farten. Kör åt sidan så fort tillfälle ger och släpp förbi ambulansen. I det här fallet finna det ju ett antal möjligheter att ta av från vägen. Då kan den köra ännu snabbare om det behövs. Om en förare får sådan panik att han/hon trycker gasen i botten och inte fixar att köra in på en avtagsväg eller busshållplats så kanske det är på sin plats att de lämnar ifrån sig körkortet en stund. I vissa fall kan det vara så att ambulansföraren får släppa av på takten bara för att den framför inte skall köra ihjäl sig eller skada någon annan när han/hon grips av panik och trampar gasen i botten.

Ps. Jag hade nog ändå gasat på lite, men sedan hade ajg svängt av så fort jag fått möjlighet. Ds.
av Forssen
Kanske inte det bästa beslutet den polisen tog i sin karriär, som sagt bör han kunna se genom fingrarna. Hade jag legat bak i ambulansen hade jag varit väldigt glad om en person framför gasa upp till 100 på en 70väg. Man får ju tänka på att för vissa blir det väldigt mycket att hantera när stressen från blåljusen och vetskapen att någon ligger i häcken på dig.

När jag körde budbil i våras så åkte jag på en 50 väg där en bil fick plats, man kunde inte svänga åt höger eller vänster och just där fick jag en polis med blåljus bakom mig, gasa upp till 70 och 400m senare svängde jag och 2 andra bilar in på en busshållplats.
av Tobbev
Forssen skrev:Man får ju tänka på att för vissa blir det väldigt mycket att hantera när stressen från blåljusen och vetskapen att någon ligger i häcken på dig.
Precis. Jag fick nån form av panik när jag såg blåljusen bakom. "SHIT, JAG ÄR I VÄGEN!".

Jag tänkte inte ens utan gasade på tills polisbilen kunde komma om kanske 700m längre fram.
av Linqid
Enligt polisen i SVT passerade han två hållplatser, en bensinmack och fyra avfarter. Det är dessutom en väg där man som ambulans på utryckning kan köra betydligt fortfare än 100 km/h. Med andra ord, hade han väjt vid något av de lägen som fanns hade ambulansen förmodligen kommit fram fortare.

Aftonbladet och deras sensationsjournalistik.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Eftersom jag inte vet hur vägen ser ut är det svårt att säga om han borde svängt av. Är kanske inte så roligt att behöva nita heller.
Men som de flesta andra så känns det som ett dumt agerande av polisen. Jag hade säkerligen gasat på själv också.
Användarvisningsbild
av camaro69
Visst känns det tryggt att grova brottslingar jagas. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej igen, Nämen precis min tanke. Var mest in[…]

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?