Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad tycker du om skränande fåglar i din närhet?

Fåglar är fina djur oavsett, rör dom inte!
2
7%
Lite måsskit i pannan dör ingen av...
Inga röster
0%
Fåglar...ehh..jag har sett Kronfågel i ICA:s frysdisk..?
Inga röster
0%
Ett otyg! Ta kål på eländet hur som helst!
27
93%
Michaelvecel skrev:Kör en rovdjursatrapp! Kommunen kör det där fåglarna häcklat. I form av Uggla som suttit lite smågömd.. funkar klockrent :-)-)
När jag googlade om dessa atrapper fann jag så olika resultat att jag slog det ur hågen. Mest eftersom det kostar kring 5-800:-.
MEN idag pratade jag med svågern som jobbar på fiske o jaktaffär och han tyckte nog att det var värt att pröva, trots allt. Så jag beställde en uv/uggla för knappt 300:- (rabatterad) och ska prova det. Den modellen hade aldrig kommit tillbaka från kund så den verkar ju bra. Ska lägga upp bild på den när jag får den.

Trolig förklaring till att det inte skulle funka beror på att man måste flytta den ganska ofta! En detalj som jag inte hade tänkt på (och uppenbarligen inte flera andra som skriver på nätet heller). Så den här uven/ugglan har en pinne i röven så det är bara att flytta den var dag till en ny position så att måsarna inte vänjer sig. Hoppas bara att ekorrarna och minken inte har något emot att få en ny plast-granne! Men det lär väl märkas.

Om inte ugglan funkar har jag raggat upp ett trimmat luftgevär med spetsammunition.

Bonusinfo: Vanliga luftgevär håller ca: 200 km/h i mynningshastighet enligt svenska lagar. I många delar av Europa får de hålla upp till 350 km/h i mynningshastighet. Skillnaden består i fjäderns grovlek vilken alltså är utbytbar. Med ca: 3-350 km/h blir utgångshastigheten likvärdigt med .22 gevär, om jag förstod det rätt.
Ja, kulorna skiljer förståss men i utgångshastighet alltså. Om man parar ett trimmat luftgevär med spetsammunition så bör träffsäkerheten bli bättre på lite längre avstånd samt penetreringen bli bättre = mindre risk för skadeskjutning.

Men först ugglan! Och jag hoppas den funkar för jag är ganska blödig när det kommer till att avliva djur..

//Matz
Rovfågels-atrapper brukar funka ett tag sen vänjer dom sej, kan gå att flytta på den lite emellanåt så "håller den" längre.
Men dom fattar snart att den är ofarlig, dumma är dom inte!.

Tips om luftgevär!.
Använd INTE cal,177 (4.5mm) du gör bara ett smalt hål rakt genom fågeln som med lite otur missar vitala organ och låter den förblöda /pinas under timmar !, kulan är för lätt helt enkelt.

Använd istället ett cal22 (5.6mm) med trubbig spets, när dom träffar "svampar" kulan upp sej och gör en större sårkanal, vilken såklart gör större skada och dödar effektivare/snabbare.
Vid jakt utomlands (företrädesvis england, där det finns en lång tradition med luftvapen-jakt) används uteslutande cal 22 !!.

Det är dock lätt att missupfatta detta med effektiviteten mellan vapnen, det är anslagsenergin ( joule) som dödar inte kulhastigheten !.
Ett upptrimmat ,177 gevär gör en rakare kulbana vilket gör det lättare att träffa, men eftersom kulan är så lätt så fräser den bara tvärs igenom och överför inte så mycket energi till fågeln, vilken kan leva timvis efteråt.

Inte att förglömma !, det är olagligt för privatperson att använda luftvapen för jakt !!.
Kommunala godkända skyddsjägare får dock använda speciella luftgevär ( pumpgevär) för detta ändamål!.

Kanske bättre att ringa en polare med licens för en vanlig 22:a (salongsbössa) och "övningsskjuta" lite??!.
Senast redigerad av 1 blådåren, redigerad totalt 0 gånger.
Här på jobbet brukar vi leta upp boet och flytta på äggen lite, de fungerar ganska bra..

O lite längre bort sitter det en högtalare som spelar upp ett ljud som enligt sägen skall vara en skadad kaja hur det fungerar vet jag inte riktigt men det låter ganska roligt.

Kan då även säga att jag jobbar innom petrokemin på en stor fabrik så det låter gött högt!

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]