Michaelvecel skrev:Kör en rovdjursatrapp! Kommunen kör det där fåglarna häcklat. I form av Uggla som suttit lite smågömd.. funkar klockrent
-)
När jag googlade om dessa atrapper fann jag så olika resultat att jag slog det ur hågen. Mest eftersom det kostar kring 5-800:-.
MEN idag pratade jag med svågern som jobbar på fiske o jaktaffär och han tyckte nog att det var värt att pröva, trots allt. Så jag beställde en uv/uggla för knappt 300:- (rabatterad) och ska prova det. Den modellen hade aldrig kommit tillbaka från kund så den verkar ju bra. Ska lägga upp bild på den när jag får den.
Trolig förklaring till att det inte skulle funka beror på att
man måste flytta den ganska ofta! En detalj som jag inte hade tänkt på (och uppenbarligen inte flera andra som skriver på nätet heller). Så den här uven/ugglan har en pinne i röven så det är bara att flytta den var dag till en ny position så att måsarna inte vänjer sig. Hoppas bara att ekorrarna och minken inte har något emot att få en ny plast-granne! Men det lär väl märkas.
Om inte ugglan funkar har jag raggat upp ett trimmat luftgevär med spetsammunition.
Bonusinfo: Vanliga luftgevär håller ca: 200 km/h i mynningshastighet enligt svenska lagar. I många delar av Europa får de hålla upp till 350 km/h i mynningshastighet. Skillnaden består i fjäderns grovlek vilken alltså är utbytbar. Med ca: 3-350 km/h blir utgångshastigheten likvärdigt med .22 gevär, om jag förstod det rätt.
Ja, kulorna skiljer förståss men i utgångshastighet alltså. Om man parar ett trimmat luftgevär med spetsammunition så bör träffsäkerheten bli bättre på lite längre avstånd samt penetreringen bli bättre = mindre risk för skadeskjutning.
Men först ugglan! Och jag hoppas den funkar för jag är ganska blödig när det kommer till att avliva djur..
//Matz
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com