Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

CarMan tror att politikerna vill att vi kör mindre (av miljö hänsys).... nä nä, inte en chans..politikerna vill att vi bilister konsumerar så mycket drivmedel som möjligt pga att det genererar miljarder i skatteintäkter (någon som missat att drivmedels priserna % sett mestadels består av just skatt?). Miljödravlet är bara en ursäkt att höja skatten på drivmedel...inget annat.

Finns det någon annan grupp i samhället som är så tacksam att pungslå på pengar som vi bilister?

I Göteborg så har vi gott om miljö(vänster) fanatiker som i vanlig hycklande ordning hatar allt vad bilar heter.... helst skall alla åka runt på cyklar (ju fulare & skraltigare desto bättre).

Efter att vi flyttat 5 mil utanför stan så tar det mig nu ca 45 min att köra till/från jobbet & på många av mina pass är kollektivtrafik inte ett alternativ helt enkelt för att det inte går några bussar så tidigt/sent....

Kollektivtrafiken måhända fungera bra & tillfredställande i miljömupparnas stadsdelar... men av tidigare nämnda anledningar i denna tråd fungerar den inte i praktiken för många/de flesta som bor utanför stads kärnan & speciellt inte för de som oxå har obekväma arbetstider.
Många kan åka kollektivt om de vill, men det finns väl knappast några bilgalningar på ett bilforum som skulle vilja göra det. Är man beredd att offra lite av sin bekvämlighet och tid funkar det för mig att åka kollektivt. Men... även om det går kollektivtrafik passar hyfsat så är det inte säkert att det blir billigare. Trots rabattkort blir det billigare för mig att betala bensinen. Bilen behöver jag i alla fall. Med reseavdrag sparar jag ungefär 9000:- om året på att ta bilen - en XC70 som sörplar i sig en liter per mil. Och då tycker jag inte att det är billigt att åka bil. Den som vill se hur jag räknat kan läsa det på min blogg. Skall någon få mig att åka kollektivt, klimathot eller inte, måste det bli mycket billigare än att åka bil. Och att åka bil är redan dyrt.
Larzan skrev:Skule vara intressant vad som skulle ske om alla, alla de som verkligen kan, ställer bilen en gemensam dag och tar sig till och från jobbet med kollektivtrafiken.
Går inte, kollektivtrafiken skulle braka ihop. Om jag uppfattat rätt bor du i Tumba. Tänk dig att alla skulle försöka komma på pendeln på Tumba station. Ni skulle inte få rum på perrongen till att börja med.
Fast jag är inne på samma spår som Larzan, jag har en dröm om att alla under en vecka, eller gärna en månad åker kollektivt. Dels skulle det kollektiva braka ihop, dels skulle bensinbolag få stora skälvan och skatteintäkerna skulle minska vilket kanske skulle bli en tankeställare för politikerna.

Ett alternativ skulle vara att alla bojkottar något av bensinbolagen under en månad, när/om de sänker priserna så kan man börja tanka där igen. För som det är idag är det inte konkurrens mellan dem, de kör ju samma priser allihop.
erikn skrev:Fast jag är inne på samma spår som Larzan, jag har en dröm om att alla under en vecka, eller gärna en månad åker kollektivt. Dels skulle det kollektiva braka ihop, dels skulle bensinbolag få stora skälvan och skatteintäkerna skulle minska vilket kanske skulle bli en tankeställare för politikerna.

Ett alternativ skulle vara att alla bojkottar något av bensinbolagen under en månad, när/om de sänker priserna så kan man börja tanka där igen. För som det är idag är det inte konkurrens mellan dem, de kör ju samma priser allihop.
Några reflektioner:
1: Varför skulle det vara intressant att få kollektivtrafinen till att haverera genom punktvis överbelasta den? Som jag ser det så handlar det inte om tillfälliga jippon. Skall man få folk att åka kollektivt handlar om att hitta en långsiktig lösning där fler och fler successivt växlar över till kollektivtrafik och där den byggs ut i samma takt som antalet resande ökar. Allt annat är ointressant. Jag tror inte det finns en enda politiker som tänker tanken att alla som kan skall åka kollektivt här och nu.

2: Vad har bensinbolagen med saken att göra? Även om de halvera priset på en liter bränsle hade det blivit dyrt med alla skatter. Bensinpriset är en piss i Nilen i sammanhangent anser jag. Sedan kan man tycka vad man vill om oligopol.
erikn skrev:Fast jag är inne på samma spår som Larzan, jag har en dröm om att alla under en vecka, eller gärna en månad åker kollektivt. Dels skulle det kollektiva braka ihop, dels skulle bensinbolag få stora skälvan och skatteintäkerna skulle minska vilket kanske skulle bli en tankeställare för politikerna.

Precis. :-)-)
Det handlar om att punktmarkera.
Tror dock inte skatteintäkterna skulle minska, man skulle istället snabbt som attan driva igenom andra skatteinkomstkällor, lön, matmoms, kollektivbiljett, alkohol, tobak,sjukvård m.m. Sånt som folk har alltid ett behov av m.a.o.
Om alla tar kollektivtrafiken en dag så skulle sverige kollapsa, vi pratar inte bara om kollektivtrafikens nederlag. Vi pratar mest om folk som inte kommer till jobbet förräns 3 timmar försent (även om trafiken fungerar) om folk som helt enkelt inte kan sköta sina jobb då dom helt enkelt varesej kommer till eller från jobbet i tid för jobbets öppethållande. Ta nåt enkelt som exempel, om jag jobbar i linköping på min gamla arbetsplats så skulle det se ut som följande. Vi börjar 06.50 och slutar 16.00
Min dag ser ut som följer, avresa hemifrån (närmaste busshållplats, tidigaste buss) 05,54, ankomst motala för växling mot motala 06.08 Lovande?.. Avresa motala mot linköping närmaste buss,avgång 06.25 Framme linköping central 07.23, kvarstår då att ta en ny buss till den stadsdel som gäller, avresa 08.10 restid 1 timma, sist på slingan. Klockan är 09.10 när jag har 20 min promenad kvar. Klockan är alltså 09.30 när jag står på jobbet. Restid med bil? 45 minuter.. Avresa hem.. Bussen avgår 20min bort kl 15.58, nästa buss går 17.30. Hembuss ifrån lkpg går 18.30, restid lkpg-motala 1 tim o 15 min klockan är 19.45 när jag nu ska gå på sista bussen... som inte går mera idag.. kvarstår att gå hem..
så fungerar det ? inte alls.. fungerade det om jag bodde i motala stad?.. inte alls..
Men åter igen... ingen säger att alla skall åka kollektivt. Kollektivtrafiken måste byggas ut om det skall fungera bra. Att diskutera dagens kollektivtrafik och applicera det på ett scenario är mer eller mindre alla tvingas åka kollektivt känns inte relevant. Det blir mest en massa skrockande och tävlande om vem som får svårast att ta sig till och från jobbet :wink:

Hur skulle kollektivtrafien se ut för att det skulle fungera för er?

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]