- lör 12 jun 2010, 20:52
Om alla tar kollektivtrafiken en dag så skulle sverige kollapsa, vi pratar inte bara om kollektivtrafikens nederlag. Vi pratar mest om folk som inte kommer till jobbet förräns 3 timmar försent (även om trafiken fungerar) om folk som helt enkelt inte kan sköta sina jobb då dom helt enkelt varesej kommer till eller från jobbet i tid för jobbets öppethållande. Ta nåt enkelt som exempel, om jag jobbar i linköping på min gamla arbetsplats så skulle det se ut som följande. Vi börjar 06.50 och slutar 16.00
Min dag ser ut som följer, avresa hemifrån (närmaste busshållplats, tidigaste buss) 05,54, ankomst motala för växling mot motala 06.08 Lovande?.. Avresa motala mot linköping närmaste buss,avgång 06.25 Framme linköping central 07.23, kvarstår då att ta en ny buss till den stadsdel som gäller, avresa 08.10 restid 1 timma, sist på slingan. Klockan är 09.10 när jag har 20 min promenad kvar. Klockan är alltså 09.30 när jag står på jobbet. Restid med bil? 45 minuter.. Avresa hem.. Bussen avgår 20min bort kl 15.58, nästa buss går 17.30. Hembuss ifrån lkpg går 18.30, restid lkpg-motala 1 tim o 15 min klockan är 19.45 när jag nu ska gå på sista bussen... som inte går mera idag.. kvarstår att gå hem..
så fungerar det ? inte alls.. fungerade det om jag bodde i motala stad?.. inte alls..