Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag redan börjat så nu får 5e duga. Igår hade jag kunnat tänka mig att omvärdera.

Vi kör vismas ekonomiprogram, så förutom domänhanteringen så används servern endast för att dela vismas ms-sqldatabas. Med max 3 personer som kan vilja nå den samtidigt så bör inte en CAT 5e vara någon flaskhals oavsett.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av crumpets
Insåg nu att jag började plugga nätverk såpass långt efter att 5e släpptes att jag helt enkelt utgått ifrån den som standard för 5 :lol:
Kan tamejfan även vara så att det är redan vid 100mbit alla paren börjar användas, när jag tänker efter.

Lite intressant det där ang. sköldningen. Vi fick alltid lära oss att ge fan i STP om det inte fanns ordentlig jord.
av llesrof
Jag hade kört en Cat-7ex-kabel med inbyggd routing. Du stoppat in en IP-adress och får ut en annan. Man kan förladda med upp till 255 IP-adresser. Hur fränt som helst.
av Marbas
llesrof skrev:Jag hade kört en Cat-7ex-kabel med inbyggd routing. Du stoppat in en IP-adress och får ut en annan. Man kan förladda med upp till 255 IP-adresser. Hur fränt som helst.
Japp, och rullar man upp den 3,7 varv innan kontakten i datorn så kan inte FRA piraterna se vem som använder den då du får en anonym IP adress... ?:-/
av llesrof
Marbas skrev:
llesrof skrev:Jag hade kört en Cat-7ex-kabel med inbyggd routing. Du stoppat in en IP-adress och får ut en annan. Man kan förladda med upp till 255 IP-adresser. Hur fränt som helst.
Japp, och rullar man upp den 3,7 varv innan kontakten i datorn så kan inte FRA piraterna se vem som använder den då du får en anonym IP adress... ?:-/
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Man måste förkonfigurera den med en fejkad IP-adress. :D
av llesrof
crumpets skrev:Måste vara en flashig kabel som lurar ISPns router och dhcpserver :lol:
Jepp, den är avancerad. Den är utvecklad av amerikanska försvaret och har varit hemlig fram tills för ett halvår sedan då den började säljas till konsumenter. Jänkarna använde den i Irak och Långtbortistan för att förvilla al qaidas switchar. De blev så förvirrade att de slog ut sig själva. Switcharna alltså. De hade byggt upp sin routingtabell och när jänkarna bytte till Cat 7ex-kablar så kom det andra IP-adresser än de som stod i routingtabellerna och switharna hann inte med att uppdatera tabellerna. Jänkarna hade speciellt konfigurerade kablar så IP-adressen ändrades för varje datapaket som skickades. Switcharna brann helt enkelt upp eftersom processorn gick varm. Operativsystemet för switcharna var inte skrivet för att hantera detta. Jag skall inte gå in på exakt hur den fungerar, det är för avancerat och ingen kommer att förstå de tekniska termerna. :mrgreen:

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]