Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
En trevlig man i en C30 försökte hjälpa till putta...
En hantverkare fråga om jag behövde hjälp men då var svågern redan på väg.
Och så skriver du att folk inte vill hjälpa till? :mrgreen:

De flesta har en mobiltelefon och kan ringa assistans om de bara vill. Visst, det kostar pengar, men hjälp finns alltid att tillgå. Själv har jar ringt polis då jag fick stopp och stod trafikfarligt men de kunde inte hjälpa mig med mer än att ge mig numret till bärgare. Men det var ändå något. Att folk inte stannat behöver inte bero på att de skiter i en. Det kan vara så enkelt att de inte sett en förend de mer ller mindre passerat och omständigheterna inte tillåter att man gör en u-sväng. Men det är ju olika från fall till fall. Över lag borde folk bli varmare och mer hjälpsamma.
Användarvisningsbild
av ketto
Ja frågar iaf folk om de behöver hjälp!

Ännu har ja inte klantat till mig me avåkning så ja behöver ringa nån men vintern är inte slut ännu!

Kommer ihåg en kille som låg i lumpen som hade övning här i byn, stressad som fan va han med! Han körde en Ford Transvestit (buss)
och ja frågade han om han ville ha hjälp upp, han va lite tveksam över att min bil inte skulle orka, men de va inga problem...

Och de va vinter kanske man skulle tillägga!

AWD är bra! :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
llesrof skrev:
En trevlig man i en C30 försökte hjälpa till putta...
En hantverkare fråga om jag behövde hjälp men då var svågern redan på väg.
Och så skriver du att folk inte vill hjälpa till? :mrgreen:
.
Nu har jag ändrat rubriken,visst kan man ringa bärgare men jag har inga 1500 kasta ut.Det behöves ju bara lite draghjälp.Hade säkert en bil med dubbdäck lätt klarat av.Jag stod inte så jätte illa till det fanns gott om platts stanna bakom.Men fan vad sura folk såg ut när de var tvungna vänta hela 1 minut när vi backa till och drog upp.

Men det känns bra att det finns folk som är redo rycka in och hjälpa till :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Draghjälp kan jag alltid ställa upp med. Men starthjälp med kablar är jag restrektiv med om jag inte känner den hjälpbehövande. Har vid ett tillfälle för ett antal år sedan blivit framringd (taxi) till en adress där det stod en person med kablar och behövde "hjälp". På med kablar och "pang" så small generatorn och taxidatorn. Killen hade kortis i bilen. Det kostade mig betydligt mer än vad han betalade.
KKR skrev:Draghjälp kan jag alltid ställa upp med. Men starthjälp med kablar är jag restrektiv med om jag inte känner den hjälpbehövande. Har vid ett tillfälle för ett antal år sedan blivit framringd (taxi) till en adress där det stod en person med kablar och behövde "hjälp". På med kablar och "pang" så small generatorn och taxidatorn. Killen hade kortis i bilen. Det kostade mig betydligt mer än vad han betalade.
Jag har också tänkt på det där.

Finns det inget sätt att skydda sig mot liknande?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kopplar ni startkablarna rätt? Man ska koppla + från hjälpbilens batteri till + på döda bilen. - från hjälpbilen till jordpunkt på döda bilen
Tror att fenomenet (människor på landsbygden är mycket mer hjälpsamma) hänger ihop med att de helt enkelt lärt sig att de är tvungna... man är mycket mer sårbar & beroende av varandra ute på landet än inne i storstan.

Något som kan irritera mig är att många människor är så jävla ego... ta emot hjälp går jävligt bra & det tvekar de inte en sekund att göra...men att själv ge eller återgälda sitter så in i helvete långt inne....Så, av den anledningen kan jag (cynisk som man blivit) känna: Nä, varför skall jag hjälpa den snubben.... han är säkert en sådan som aldrig hade hjälpt mig.
av llesrof
V70BiFuel03 skrev:
Något som kan irritera mig är att många människor är så jävla ego... ta emot hjälp går jävligt bra & det tvekar de inte en sekund att göra...men att själv ge eller återgälda sitter så in i helvete långt inne....Så, av den anledningen kan jag (cynisk som man blivit) känna: Nä, varför skall jag hjälpa den snubben.... han är säkert en sådan som aldrig hade hjälpt mig.
Jag har vart med om motstasen också. För några veckor sedan körde jag förbi en bil som stod med motorhuven öppen och en snubbe grejade med något. Jag vände och stannade till på andra sidan vägen och frågade om han behövde hjälp med något. Han tittade upp och muttrade något i stil med "näa, jag byter en lampa" och sedan vände han mig ryggen till igen fort som fan. "Ja ja, jag ville bara kolla, jag vet själv hur det är att bli stående..." fick jag säga till hans rygg. Inte ens ett "Tack i alla fall" fick jag. Hoppas den lampan pajade också.
llesrof skrev:
V70BiFuel03 skrev:
Jag har vart med om motstasen också. För några veckor sedan körde jag förbi en bil som stod med motorhuven öppen och en snubbe grejade med något. Jag vände och stannade till på andra sidan vägen och frågade om han behövde hjälp med något. Han tittade upp och muttrade något i stil med "näa, jag byter en lampa" och sedan vände han mig ryggen till igen fort som fan. "Ja ja, jag ville bara kolla, jag vet själv hur det är att bli stående..." fick jag säga till hans rygg. Inte ens ett "Tack i alla fall" fick jag. Hoppas den lampan pajade också.
he he...vilken otacksam jävel....
av *pettson*
StringerBell skrev:
KKR skrev:Draghjälp kan jag alltid ställa upp med. Men starthjälp med kablar är jag restrektiv med om jag inte känner den hjälpbehövande. Har vid ett tillfälle för ett antal år sedan blivit framringd (taxi) till en adress där det stod en person med kablar och behövde "hjälp". På med kablar och "pang" så small generatorn och taxidatorn. Killen hade kortis i bilen. Det kostade mig betydligt mer än vad han betalade.
Jag har också tänkt på det där.

Finns det inget sätt att skydda sig mot liknande?
Det finns ett antal procedurer för att skydda sej. En av dom är att inte koppla ihop bilarna medans din donatorbil är igång. Stäng av donatorbilen. Koppla in den. Starta den sen direkt. På så sätt kan ingen strömspik flyta i ditt system. När du sen starta ska ni vänta minst 10 minuter för att mottagaren ska få sin bil såpass uppladdad att inte all ström tas i ditt system. Detta förutsätter bra startkablar. Tydligen säljs det väldigt dåliga sådana också på marknaden. En bra startkabel har verkligen en tjock kabelarea. Dom dåliga kablarna SER lika tjocka ut. Men dom har bara runt 4-6mm kabelarea. Resten är kabelhölje som är värdigt en dinosaurie. Kika i klämmorna hur tjock kabelarea det är i dom innan du handlar. Tunnare kablar kräver naturligtvis betydligt längre väntetid innan mottagaren kan starta.
Armens procedur är betydligt längre för att undvika spikar och problem.
Dock utgår deras ifrån att donatorbilen är igång och då lär inget skydda mot ett kortslutet batteri i mottagarbilen.

*Bilen som skall hjälpa skall vara igång. Bilarna skall stå och föra över ström i ca 15 minuter innan man försöker starta. Alldeles innan startförsök skall den mottagande bilen slå på alla fläktar och strömförbrukare och låta dessa stå på i ytterligare 15 minuter efter start. Detta för att undvika en ev. spänningsspik som kan förstöra elektroniken när bilen väl startar. Att hjälpstarta bilen tar alltså minst ca 30 minuter om man följer reglerna.*

Det enda riktigt säkra är egentligen att köpa sej en startbox av bättre kvalitet. På så sätt kopplar man aldrig in sin egen bil mot någonannans. :-)-)

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]