Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
bjompa skrev:
Ozonlagret har väl aldrig vart så tjockt som de är nu, -20 varje jävla dag.. "Växthuseffekten gör att de bara blir varmare å varmare." Kyss mej i arslet.

Tack för mej.

Nu är väl egentligen jag egentligen fel persson att predika om miljö efterssom jag anser att de flesta saker man gör för miljlön gör man (mest) för att minska sina kostnader.

Men i alla fall. De som kan det här med växthuseffekten bättre än du å jag säger såhär (rätt eller fel) om varför temperaturen hamnar lägre här i Sverige på grund av växthuseffekten:

Anledningen till att vi har ett så varmt klimat som vi ändå har om man jämför med andra länder lika långt från ekvatorn är på grund av golfströmmen!
Och det som händer nu är att golfströmmen rubbas och på grund av det minskar temperaturen här.
Sen är det ju som så med växthuseffekten att det inte är några ynka få veckor i lilla landet Sverige som räknas, utan den totala genomsnittstemperaturen på jordklotet över lite längre tid sett..
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Tycker det är omöjligt att skapa mig en egen uppfattning pga all propaganda ang miljö och miljöhot.
Tex så finns det de som säger sig hittat bevis i borrkärnor från glaciärer för att växthusgasernas halter var större för massa år sedan.
För att inte tala om när korna pruttar, det kanske går på ettut nu när dinosaurierna har dött ut :lol:

Men naturligtvis ska vi vara försiktiga med våra resurser.

/Micke
Användarvisningsbild
av StringerBell
• Kör DIESEL = hög verkningsgrad
• Har EN bil = den som har störst behov tar bilen, den andre tar buss/går till fots
• Köper dyr eko-mat
• Soppsorterar omsorgsfullt
Användarvisningsbild
av Scania
• Bytt från oljeeldning till naturgas
• Försöker hålla max 19-20 grader inomhus
• Använder lågenergilampor till 90%
• Sopsorterar
• Stänger av så många apparater dom möjligt, inte stand by
• Drar ur laddare när de inte används
• Komposterar trädgårdsavfall
• Åker med allmänna kommunikationsmedel när det är möjligt
• Bytt ut tvåglasfönstren mot moderna treglas
• Tillägsisolerat vinden

...det skulle ju gå att göra mycket mer, så jag är nog en miljöbov ändå... :oops:
Användarvisningsbild
av cybermunk
Jag tar och reviderar min lista till en +- lista :)

+ Väldigt lite belysning på i det rum jag håller till i och det ljus som är är LED
+ Kör gammal bil :)
+ Återanvänder gammal elektronik tills den inte går att använda mer.
+ Använder gärna laddningsbara batterier där det går.

- Kör bil även korta sträckor
- finns inget uttag för motorvärmare annars hade det använts
- På tok för mycket på Standby CRT-TV VCR och lite till
- Källsorterar inte särskilt noga.

Sen en sak som inte jag kan påverka är den vattenburna värmen i lägenheten, fasta termostater.
av llesrof
bjompa skrev:Å ja tankar bara bensin i mina bilar, en me 95, den andra me 98 å den tredje me 98 + oktanbooster (stora förgasare å ingen katalysator)
På jobbet kör ja ju lastbil å där är man ju knappast nån miljöaktivist heller, tar mina raster när ja lossar/lastar vilket betyder att motorn alltid är igång. :-)-) (Få undantag)
Hemma drar ja ur tvn för att min elräning inte ska bli för överdriven.

Varför bry sej så mycke om miljön?
Ozonlagret har väl aldrig vart så tjockt som de är nu, -20 varje jävla dag.. "Växthuseffekten gör att de bara blir varmare å varmare." Kyss mej i arslet.

Tack för mej.
2006 hade vi ett gigantiskt ozonhäl över Antarktis. 6 år innan dess hade det aldrig vart större. Ozonskiktet är långt ifrån återställt. Om hundra år kan det kanske vara återställ. Sedan begår du det vanliga misstaget att blanda ihop väder med klimat. Det är inte samma sak.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag bor i en skokartong = inte mycket uppvärmningsenergi. Dock har jag haft på högsta på alla element nu när det är kallt och jävligt.

Bor på bottenvåningen rakt ut mot en väg så tända lampor = mitt hem blir en bioduk. Således har jag SÄLLAN ljus tända över huvud taget (utom en rosa ljusslinga som säkert äter ett halvt barsebäck så det kanske jämnar ut sig :lol: )

Köper sågott som bara ekologisk och helst närproducerad mat. Ingen aning om det är bra/dåligt ur co2synvinkel men det är en nagel i ögat på alla gnälliga fittor som inte vill betala 2kr extra för sina tomater för att slippa spridandet av gödningsmedel och gifter på planeten, som om vi inte hade nog av det redan.

Bilen har jag ju inte råd att ha påställd nu heller så det blir mest promenerande och lite bussåkande för min del. (Vilket i sig är ett lidande. Kollektivtrafiken i alla delar av landet jag provat den utom stockholm är verkligen under all kritik, 40minuterstrafik när jag ska ta mig hem en söndag...)

Hursomhelst så är det inget jag tänker på särskilt mycket i min vardag, jag försöker att källsortera lite men bor man så förbannat trångt som jag tyvärr gör just nu är det sågott som omöjligt att ha för många separata sopbyttor.
Överlag är jag inte särskilt starkt riktad åt något av hållen, men något jag tänder till på är folks idiotiska argument som de drar ur arslet för att de är för lata för att ändra sin livsstil och för ohederliga för att bara erkänna att de väl skadar planeten.

Det är jag övertygad om att jag gör, men inte kan man väl gå och hänga läpp över det? Bara att stå för det.
av Cicaro
bjompa skrev: Ozonlagret har väl aldrig vart så tjockt som de är nu, -20 varje jävla dag.. "Växthuseffekten gör att de bara blir varmare å varmare." Kyss mej i arslet.
Nja, medeltemperaturen blir högre på jorden men här i norden får vi antagligen kallare då eftersom golfströmmen på grund av detta håller på att ändra riktning och då får vi samma klimat i sverige som de har i norra kanada, sibirien och grönland...

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]