Svart revansch. Färgen svart, den färg som kräver flest tvättar av sin brukare, har fått ett stort uppsving i trafiken. Framför allt är Stockholmarna aktivast när det gäller att köra mörkt.
Grönt ljus för svart
2006-04-15 | Publicerad kl. 08:41
|
Lögn, förbannad lögn och statistik är inte sant, i alla fall inte i dag när vi låter SCB djupgranska vad som händer i svensk trafik. Det är kvinnor och svart som är på frammarsch.
Ni kan få den i vilken färg ni vill, bara ni väljer svart. Ett klassiskt besked från Henry Ford om de första T-Fordarna. Men nu händer det saker på svenska vägar: svart är på väg tillbaks. Stort. Fast fortfarande är det silver som regerar.
Statistiska Centralbyrån (SCB) har tittat på hur personbilarna bytt färg mellan 1990 och 2005.
Rött har minskat rejält mellan de här åren, vitt har sjunkit till en sjätteplats 2005 och har praktiskt taget försvunnit som färg på nyregistrerade bilar i Stockholms län. Silver (hos bilregistret även känt som ”grå”) hamnade på över 40 procent av bilarna förra året. Men raketen är ändå svart, den färg som kräver flest tvättar av sin brukare …
Stockholmarna är allra aktivast när det gäller att köra svart, visar SCB:s statistik fördelat på län.
Den visar också att allt fler kvinnor äger bil. 1972 ägde de en femtedel, 1990 registrerades en fjärdedel av de nya bilarna på kvinnor, 2005 hade andelen stigit till nästan 33 procent.
Ytterligare resultat från (förvånade) statistiker är att manligt ägda bilar blir äldre i genomsnitt, medan de som ägs av kvinnor blir allt yngre. Ålderskurvorna korsade varann redan år 2000.
Bilparken växer inte bara i antal utan även i vikt. De lätta bilarna blir färre och färre och de lätta bilarna blir tyngre. Den kategori som ökar mest är bilarna med tjänstevikt mellan 1,5 och 2 ton.
Svenskarna är ett kombiåkande folk och den trenden har förstärkts sedan 1990. Bland privatägda bilar utgjorde kombibilarna det året 29 procent men har stigit till 39 procent år 2005. Det som minskar är alltså den traditionella sedanen. Cabrioleter och coupéer har ökat sin andel till 9 procent sett över riket.
Fram till 1997 var genomsnittsåldern för alla svenska personbilar 9,4 år och har sedan dess legat vid nio jämt. I Stockholm är bilens genomsnittliga ålder nere i sju år.
Körsträckorna sjönk under 2005, förmodligen har ökade drivmedelspriser slagit igenom. Körkortsdebuten försenas också, upp till 40 år är det färre som tar körkort numera.
anders hultman
Näringsliv
[email protected]