Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad äter (eller åt) ni till nyår 09-10?

Oxfilé
9
43%
Fläskfilé
3
14%
Vegetariskt
Inga röster
0%
Typ Nobelmiddan
1
5%
Tacos
1
5%
Lamm
Inga röster
0%
Kycklingfilé
2
10%
Soppa
1
5%
BurgerKing/McDonalds/Max/Wendys
1
5%
Vadå fast föda..?? Idiot..
2
10%
Inget speciellt (eller jag/vi firar inte nyår)
1
5%
av Cicaro
Här blir det oxfilé med tomatiserad ädelostsås och ugnsrostade grönsaker :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Smörgåstårta här men min röst gick till fläskfile eftersom det är en favorit 8)
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag ska dinera med en underbar fisksoppa i goda vänners lag. (F-n vet hur soppan stavas på franska)

Kanske blir det "biff" framåt småtimmarna. :wink:
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Här ska vi äta plankstek på biff, så min röst hamnade på oxfilé (nöt som nöt :wink: ).

Blir en pava av julmusten som är kvar för min del till maten (firar in det nya året med att jobba nattskift).
Användarvisningsbild
av Funk
Fick kryssa i "typ Nobelmiddagen" för det blir i alla fall minst tre rätter. Det är inte jag som lagar i år, men gissar på att det blir Toast Skagen eller gratinerad hummer till förrätt, någon form av ox- eller viltfile till huvudrätt följt av Panacotta till dessert. Till detta blir det väl ett par väl valda viner och/eller pilsner. Efter att tolvslaget med kindpussar och skumpa är överstökat så drar sig värden och jag undan ut på verandan, lindar in oss i filtar och tänder en god cigarr och sippar god maltwhisky och filosofierar ett tag.

/Thomas
av matzen10
eccy243 skrev:Hur gick de matzen? :)
:oops:
Hehe..Jo..det blev fyr i grillen! Körde med tändvätska + 5 tändblock av paraffin. Dock så härdade jag bara ut i 10 minuters kyla. Vågade inte lämna köttet helt ensamt o de vart för kallt med -15. Så det blev fin yta på köttet. Sedan så fick det "gå färdigt" i stekgrytan på spisen.

Tips för vintergrillning i klotgrill:
*Ha gärna en stoor klotgrill; det går åt en hel del briketter.. (troligen p.g.a. luften är mkt syrerik, eller torr, på vintern?)
*Vid tändning så använd gärna något komplement till tändvätskan, typ tändblock av paraffin. Tändvätskan gav ifrån sig ett lite blåaktigt sken och brann ut väldigt fort (inte alls som på sommaren alltså). Därav komplementet.

Alternativ till klotgrill:
*Sopa undan en fläck på backen och lägg dit ett gäng torra vedträn. Tänd med en liten skvätt diesel. Denna brasa lämpar sig för korvgrillning eller annat som går fort när det är kylslaget väder. Coca-Colan ställs med fördel i snön för en iskall upplevelse :-)

/M10
Användarvisningsbild
av camaro69
Ett annat alternativ för oss lite mer moderna människor är gasolgrillen.

Vrid på gaskranen och tänd. Som ett självspelande piano.

:wink:

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]