- tor 05 nov 2009, 14:53
Du ÄR smittbärare oavsett om du är vaccinerad eller inte. Dock *nyser* eller snorar du inte ut din smitta, du smittar mindre som vaccinerad. Men du är alltså smittbärare oavsett. Det räcker ju med att nånannan smittar 15 sek innan dej så bär du det vidare till nästa. Det tar ingen spruta bort.
För min del kommer jag INTE att ta sprutan på den grunden att jag inte sett eller hört om en riktig pandemi ännu, bara en stor nyhetsanka. Ärligt talat är jag riktigt jävla förbannad på medias belysning av smittan. Folk har *dött i smittan* till höger och till vänster. Men dagen efter står det en liten notis: mannen som dog hade haft 2 hjärtinfarkter, varav den ena var helt färsk, man vet inte om han dog av smittan överhuvudtaget, eller så har dom som dött haft stora besvär redan innan och kanske inte ens överlevt en vanlig vinterförkylning. Övriga som dött har inte varit fullt friska och trillat av pinn. Man var likadan om fågelinfluensan. Folk skulle dö som plantor i en storm och vika sej på platsen. Inte dog det särskilt många, faktiskt inte mera än vad köld eller värme tar varje dag i vår värld.
Men jag är MYCKET nyfiken på varför dom som nu drabbats av symtom efter vaccinationen inte får sin karens makulerad och får 100% i ersättning under sjuktiden? Många har TVINGATS att ta sprutan och får nu betala för det hemma med sin egen ekonomi. Det är inte särskilt rättvist. På tjejens arbetsplats som är ett dagis har 8 tagit sprutan och 5 är nu borta ifrån jobbet däckade 2 mår inget vidare men tvingar sej kvar och EN känner ingenting av det hela. Man erbjöd hemkontroll från kommunsidan eftersom man troligen trodde att folk fejkade. Samtliga 5 är sjukskrivna från vårdcentral nu utan krusiduller. Deras symtom är äkta. Det är ju inte att göra saker och ting BÄTTRE. Snarare värre. Men det är min åsikt.
Smittskyddsinstitutet säger såhär.. och det är inte riktigt vad nyheterna basunerar..
*Kraftig ökning av anmälda fall
Antalet anmälda influensafall i Sverige ökar krafigt. Under vecka 43 nåddes den högsta noteringen någonsin med 349 fall. Det är framförallt storstadslänen och de norrländska kustlänen som står för den största ökningen. Den nya influensan ökar i samtliga åldergrupper även om ökningen fortfarande är störst i åldergruppen 5-14 år. Inga dödsfall har rapporterats men antalet sjukhusvårdade fall har dubblerats från 13 till 26. I världen ses fortsatt hög eller ökande aktivitet i Nordamerika och i delar av Europa.
Publicerad i nyhetsbrevet 2009-10-29*
Men så sneglar jag åt ett annat håll i rapporterna..det som sagt tjatas om pandemier när vi då har några dödsfall och hela 349 fall vid rapportens skrivande stund.. OM det är så hemskt med 349 fall så föreslår jag att många kastar sej utför ättestupan när jag lagt in nästa rapport. För den lär få er att kräkas och det är faktiskt allvarligare.. nu är det ju 2008 års info eftersom 2009 inte är klart ännu.
*Under 2008 anmäldes 74 230 infektioner till Smittskyddsinstitutet enligt Smittskyddslagen. Det var 3 115 färre än 2007. Klamydia minskade mest med 5 100 fall, därnäst kom sorkfeber med 1 626. Samtidigt ökade anmälningarna för de flesta andra sjukdomar.
Den mest oroande förändringen är uppgången av antibiotikaresistenta bakterier. Totalt anmäldes 3 953 fall 2007 och 5 538 fall 2008 av infektion med de fyra anmälningspliktiga, resistenta bakterievarianterna. Mest dramatisk var ökningen av vancomycinresistenta enterokocker från 53 fall 2007 till 618 under 2008.
Nå... är influensa ett problem egentligen?.. :shock: