Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Du är en öppensinnad person, och är nog inte vidare religiös.
Vad gör det betala lite till svenska kyrkan när man ändå betalar en massa skatt till annat.Jag vill ha en traditionel begravning när jag dör. Är döpt och konfirmerad.
Var på min brorsons dop och blev hans fadder ganska nylingen.
Går till kyrkogården på högtider och brukar tända ett ljus för morfar och farfar R I P saknar er båda.
av *pettson*
Som de flesta andra svenskar följer du en del traditioner som har anknytning till Gud.
Däremot är du inte religiös och verkar stödja humanisterna i tanken att samhället borde frigöra sig från regler och idéer som har tydligt religiöst ursprung.

Hmm och varför har jag traditionerna?
Har nån lyckats komma undan julen?..
Eller lucia?
Eller påsken?..
Eller.. har nån hört talaso man faktiskt FÅR begravas som en normal människa utan att vara döpt?
Eller.. har nån hört talas om att man faktiskt får gifta sej i en kyrka (för att det är vackert.. inte nåt annat) även om ingen av er är döpt eller för den delen konfirmerad?..
Nej.. det är gott om spärrar för att säkerställa att man utför ritualer utan att ens ägna det en enda tanke.
Äktenskap då?.. Ser jag det som religiöst? Inte alls.. man kan gifta sej utan präst och därmed är det inte religiöst för mej. Dock är det fortfarande VACKERT att gifta sej i en kyrka, vem som nu än viger sej.
Dör.. ja det gör jag en dag. Huruvida jag varit jord och åter bliva jord låter jag vara osagt men kompost blir vi, och om det nu finns ett högre medvetande så gör dom fruktansvärt LITE väsen av sej härnere. Så.. nope det är inget jag hoppas eller tror på.
Himmel eller helvete.. Tja.. tydligen händer inte mycket däruppe verkar det som, däremot eldar dom som fan en våning ned för att lyckas göra jorden varmare (klimathotet?).. MÖJLIGEN..
Du verkar vara en klockren Humanist!

Du tror inte på Gud och tvekar inte att gå din egen väg när det gäller traditioner. Om du inte redan är medlem i Humanisterna tycker vi att du ska bli det. Hjälp oss gärna att debattera också, dina argument kan säkert få många att tänka till.

Det ända som dom i Ex antal religiösa samfund ex Livets Ord, Jehovas Vittnen och Jesus Kristus Kyrka vill är tjäna pengar på andra människors begär att finnas till och ha en tillhörighet. Detta är vad jag ser i dessa "Terrororganisationer" i alla fall
Grammse skrev: Vad gör det betala lite till svenska kyrkan när man ändå betalar en massa skatt till annat.Jag vill ha en traditionel begravning när jag dör.
Jag har absolut inget emot att folk är medlemmar i svenska kyrkan. Det jag är emot är att man blir det utan att själv kunna välja.
Kyrkan får ju ändå skattepengar så det räcker (utan den extra kyrkoskatten).
Begravningsavgiften slipper man ju ändå inte undan. Men detta kanske är vettigt att ha kvar. Är ju inte helt gratis att ta hand om en död människa.
Firar också jul och att gifta sig i kyrkan kan man ju göra även om man inte är religös.
av *pettson*
Tomas88 skrev:
Grammse skrev: Vad gör det betala lite till svenska kyrkan när man ändå betalar en massa skatt till annat.Jag vill ha en traditionel begravning när jag dör.
Jag har absolut inget emot att folk är medlemmar i svenska kyrkan. Det jag är emot är att man blir det utan att själv kunna välja.
Kyrkan får ju ändå skattepengar så det räcker (utan den extra kyrkoskatten).
Begravningsavgiften slipper man ju ändå inte undan. Men detta kanske är vettigt att ha kvar. Är ju inte helt gratis att ta hand om en död människa.
Firar också jul och att gifta sig i kyrkan kan man ju göra även om man inte är religös.
Nej och konstigt nog räcker inte heller begravningsskatten till en normal begravning ens om du betalt den hela ditt liv. Den är verkligen meningsfull..
Användarvisningsbild
av Lilja
Trodde inte de skulle finnas någon här som var religös :P Tycker att håller man på så mycket med bilar och teknik borde man ha utvecklat en så pass bra logisk förmåga att inse att religion är påhittat :P
Gud gav oss explosionsmotorn, det vet väl alla?? Jävla hädare... :lol:

Titta på islam, där har dom inte kommit längre än kamelryttare och åsnekärror..herregud, snacka om stenålder... :wink:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]