Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Tänk på att gummiblandningen i sommardäck inte är den bästa för temperaturer runt nollan även om vägbanan är torr.

Hörde även i veckan att sommardäck slits snabbare i kyla, så om det stämmer så kanske det dessutom blir billigare eller lika "dyrt" i slutändan att låta vintersulorna nötas en stund till.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Gizz skrev:Sen är det ju snart lagligt att ha sommardäcken även om det är halt. Mina åker med stor sannolikhet på till helgen.
Det är från och med 31 mars det är lagligt med sommardäck även vid halka va?
Användarvisningsbild
av Ticken
Nja, har för mig att man ska ha vinterdäck tillochmed 31 mars "OM VINTERVÄGLAG RÅDER".. annars gör man som vill lixom, om det nu skulle vara så att naturen har fått för sig att ha sommar i januari lixom..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag hittade en regel som jag inte tycker om.

•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre behövs ej vinterdäck.

Definitionen för vinterväg

•Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
Användarvisningsbild
av sura56
Sommarhjulen åkte på idag :D
av Cicaro
jag lägger på sommarsulorna på fredag nästa vecka, hade tänkt lägga på dom idag men kom på att dom står längst in i källaren och då hinner jag inte eftersom det krävs en timmes jobb att få fram dom...(förstår inte hur dom kan ha hamnat underst och längst in i år igen....)

Appropå däck, funderar på vad som är bäst för däcken under ickesäsong; travade utomhus med en liten gummiduk över översta fälgen så det inte samlas vatten eller ståendes inne i en uppvärmd källare vad mår dom bäst av?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Citerat från en däckfirma:
Hur ska jag bäst förvara mina däck?
Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. Däckens livslängd förkortas av direkt solljus och alltför varm förvaring. Monterade däck (med fälg) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Stående monterade däck bör ha ett lufttryck på 0,5 bar.
Sök på forumet: förvara däck så hittar du en bra tråd om detta

/Kalle
Användarvisningsbild
av falcon
Du ska väl ha vinterdäck tom 31mars sedan om det är snö efter det så ska du ha vinterdäck då? det är väl polismannen/kvinnan som avgör om det är vinterväglag eller inte.
jag behåller mina vinterdäck på till mitten av april, tycker inte att det är värt att chansa på fruns eller barnens liv för den korta tiden.
fick min gamla bil skrotad pga av att en person hade sommar däck sedan en morgon var det kallt och halt så i en korsning så fick han inte stopp och plöjde rakt in i siden på bilen min, den blev som ett U.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]