Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Kanske inte. Men de är ju inte överens de heller. Hade det varit enkelt att avgöra vilket som var bäst hade det troligtvis inte blivit någon omröstning.
Nu valde man att ha en omröstning där folket får väga för och nackdelar mot varandra och rösta om vilket man tror är bäst.
Tyvärr så är det nog ganska många som inte bryr sig om att sätta sig in i frågan.
Användarvisningsbild
av Brainy
Ja, om inte ens dom kan avgöra vilket som är bäst, hur ska då vi kunna göra det?
Jag är emot folkomröstningar i sådanahär frågor just för att folk röstar utan att ens ha satt sig in i frågorna det minsta lilla och istället röstar utifrån hörsägen.

Samt att jag tyvärr har jag annat att göra på dagarna än att sätta mig in i frågan lika mycket som dom jag avlönar att göra det. Är dom för fega för att ta beslutet själva så ska dom inte sitta där.
Sen skulle jag vilja påstå att jag har mer koll i frågan än snittpersonen som röstade, ändå så valde jag att rösta blankt eftersom frågan var för komplicerad.

Skulle vi haft folkomröstning varje gång det kommer upp en fråga som kan ge lite blåsväder så skulle vi få gå till folkomröstningar väldigt ofta.
Det finns en anledning till att demokratin har vidareutvecklats och inte längre fungerar som i Antikens grekland där männen i Sparta, Rom och Aten varje gång ett politiskt beslut skulle tas fick komma och rösta om saken.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag förstår helt och hållet ditt resonemang och kan delvis hålla med.
Men det är ju egentligen samma sak när man skall välja vilket parti man vill rösta på i riksdagsvalet. De flesta bryr sig nog inte om att undersöka de olika partiernas ståndpunkter så noga där heller. Men vi måste ju ändå ha val.

Att ha fler folkomröstningar tror jag kan göra att folk känner att de får mer att säga till om och därmed sätter sig in i politiken mer.
Användarvisningsbild
av Brainy
Helt klart, finns det folk som inte orkar sätta sig in i riksdagsvalet. Att de ändå går och röstar på ett parti tycker jag är riktigt dåligt. Låt dem som har en vilja bestämma då istället för att rösta på ett parti som du tror stödjer dina åsikter bäst men egentligen inte har en aning utan bara röstar på dem för att pappa och farmor och ja vem det nu kan vara har röstat så sen urminnes tider.

Det tror jag inte en sekund på :)
Användarvisningsbild
av mrEasywin
andreas_lofgren skrev:Nuvarande finanskris visar tydligt hur mycket Sverige förlorar på att stå utanför Euron. Någon som har koll på exakt hur mycket kronan sjunkit senaste tiden? 20-30%?

Förstöra svensk ekonomi bara för att man vill ha svenska mynt i plånboken - då har man inte fattat mycket! :evil:
Fast en svag krona gynnar exporten, vilket är bra i dåliga tider. Import tjänar ett land inte så mycket på...
Vidare så kan Sverige styra över inflationen med styrräntan. Hur gör vi om vi har Euro?
Att man slipper växla när man ska utomlands tycker jag inte hör hemma i diskussionen.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Brainy skrev:Tomas88: Så du anser att du är lika lämpad att avgöra eurons vara eller icke vara än ett gäng nationalekonomer plus övriga rådgivare som i år har fått betalt för att utreda hurvida euron är bra för sverige eller ej?
Vad som är bra för ett gäng nationalekonomer behöver inte vara bra för mig. På samma sätt som att det som är bra för en VD(i form av skyhög bonus) behöver inte alls vara bra för företaget och dess anställda.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ska vi köra en egen EMU-omröstning här på jagrullar.se ??
Någon som kan lägga upp en?
Användarvisningsbild
av Guligan
Guligan skrev:Ska vi köra en egen EMU-omröstning här på jagrullar.se ??
Någon som kan lägga upp en?
Lyckades fixa en själv, varsågoda!
Användarvisningsbild
av halmstaden
andreas_lofgren skrev:Nuvarande finanskris visar tydligt hur mycket Sverige förlorar på att stå utanför Euron. Någon som har koll på exakt hur mycket kronan sjunkit senaste tiden? 20-30%?

Förstöra svensk ekonomi bara för att man vill ha svenska mynt i plånboken - då har man inte fattat mycket! :evil:
Hur mycket beror givetvis på vilken valuta du jämför med. Gentemot SEK har dollarn iallafall stigit mer än vad den gjort gentemot €, dåligt för kronan dvs.
mrEasywin skrev: Fast en svag krona gynnar exporten, vilket är bra i dåliga tider. Import tjänar ett land inte så mycket på...
Vidare så kan Sverige styra över inflationen med styrräntan. Hur gör vi om vi har Euro?
Att man slipper växla när man ska utomlands tycker jag inte hör hemma i diskussionen.
Hehe ja hur tror du de 15 EMU-länderna styr över inflationen?
En stark krona är ju - som andra sidan av myntet - dåligt för exporten. Se bara på volvo och saab. Men att industrin får lägga ner kanske är ett lågt pris för EMU-motståndarna? Att vi förlorar 23 miljarder bara i turistnäringen är väl också ett väldigt lågt pris?
Användarvisningsbild
av Brainy
mrEasywin skrev:
Brainy skrev:Tomas88: Så du anser att du är lika lämpad att avgöra eurons vara eller icke vara än ett gäng nationalekonomer plus övriga rådgivare som i år har fått betalt för att utreda hurvida euron är bra för sverige eller ej?
Vad som är bra för ett gäng nationalekonomer behöver inte vara bra för mig. På samma sätt som att det som är bra för en VD(i form av skyhög bonus) behöver inte alls vara bra för företaget och dess anställda.
Nu hade dom ju knappast i uppdrag att utreda om det var bra för han eller hon själv. Utan ur ett brett perspektiv för hela landet.

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]