Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Guligan skrev:För mig som lagt ut XX antal tusen på en vettig musikanläggning så är det viktigt att det är bästa kvalitén även på den musiken jag köper. Jag har därför hittills inte köpt/laddat ner något via nätet. Även om jag antar att det går att få kvalité även där???
Visst kan du finna kvalité på nätet, men det är inte alltid säkra kort! Absolut säkraste kortet är att gå till skivbutiken och få din fysiska vara med garanti. Oftast är det MP3 som cirkulerar på nätet, och detta är ett komprimerat format av vanlig WAV fil som är det traditionella formatet på en skiva.

Men jag förstår dig helt o hållet, jag själv har kostat på tusenlappar för att få ett vettigt ljud här hemma. Ändå skulle jag gärna lägga mera... Och att spela upp en originalskiva från en vettig CD spelare kan inte mäta sig med att spela MP3 från datorn, du får aldrig samma dynamik och djup i ljudet. Även om det för många duger med MP3, så hör det kräsna örat skillnaden!
Användarvisningsbild
av Bosa
Som jag ser det så är det i regel ganska ointressant att köpa musik via nedladdning, de flesta butikerna kör ju med några sunkiga 192kbps mp3or. När det går att köpa lossless såsom flac via nätet, och ett bra utbud, så börjar det bli intressant. Minimum i mina öron är mp3 @ 320kbps men är nog inget jag vill betala pengar för, 320 kan vara händigt om man vill rippa ner en skiva för att t ex köra i mobilen. Såg förresten att CDON kör med mycket 320 men vette sjutton om det är värt 100:- för en skiva i mp3 även om det är 320, personligen lägger jag nog hellre på 50:- och får den fysiska skivan.
av metalHJ
Nej att betala för musiken via nätet, känns fortfarande lite överskattat. Betalar jag, ska jag också ha originalskivan i handen!

När de börjar få bukt med den enorma fildelningen, kanske det är mer intressant att pröjsa för en MP3. Men många av oss diggar musiken, och vill således ha kvalité! MP3 är inte kvalité, det är helt enkelt komprimerat för att det snabbt och enkelt ska gå att få hem till datorn... Vidare krävs både bra ljudkort och kablage, för att erhålla vettig ljudkvalité i jämförelse med en bra stationär CD-Spelare! Dagens "svenssondatorer" håller inte måttet för den ljudkvalitén, tyvärr...

Så personligen förespråkar jag för skivan i handen, än att betala för MP3. MP3'ns styrka i sammanhanget är tillgänligheten, och att det snabbt och enkelt går att få musiken... Och då rekomenderar jag återigen iTunes-Store. Enkelt och överskådligt, med stort utbud!
Användarvisningsbild
av Guligan
By the way, talböcker köper jag gärna på nätet, och då i mp3-format, det duger det till :)
Användarvisningsbild
av pv!
A80TD skrev:Ja, har ni tips på nätbutiker där man kan ladda hem musik? Jag har ingen koll på sånt.

Gärna de som har mycket äldre musik: 50- t.o.m. 90-talet.

Jag vill ha högsta möjliga ljudkvalitet. Mp3 är väl inte önskvärt om man vill ha bra ljud? Går det få tag på okomprimerade filer? Tänkte bränna skivor för hemmastereon i 1:a hand & bilen i 2:a.
Är liksom du inte så imponerad av mp3:s ljudkvalitet, det duger att scannra av en artist med, sedan går jag som regel vidare och köper skivan eller laddar hem i FLAC (lossless, dvs förlustfri codec).
Gjorde en sökning på thepiratebay, skrev Genesis flac.
26 träffar, några användbara t.ex A trick of the tail ifrån det magiska året 1976. En SACD ifrån 2007.
FLAC bränner jag och kör i CD-spelare. Låter betydligt bättre än mp3.

Hoppas detta kan hjälpa dig att få upp ljudkvaliteten, samt hitta den musik du söker!
Användarvisningsbild
av cybermunk
Köper musik gör jag på Ginza och då är det hela album.
av Cicaro
Jag köper en hel del musik via nätet och det är främst för att vinyl inte finns i vanliga affärer(ja jag älskar ljudet av vinyl och ska så fort jag får en ledig semester(utan något jag måste göra) bygga om en vinylspelare till bilen bara för att).

Dock finns det inte så många affärer som säljer vinyl på nätet men om någon av er är på jakt efter ny vinyl så kan följande länkar rekkomenderas:
http://www.megastore.se - funkar om man inte har krav på leveranstid, kan vara svårt att få tag i kundtjänst, mycket importskivor
http://www.ginza.se - bra leveranstider och snabb handläggning vid reklamationer
http://www.hotstuff.se - faktiskt aldrig beställt där..

Finns även att få tag i via amazon.com, en del affärer på ebay och dyl men då riskerar man tull på sakerna.

Köper jag CDskivor blir det oftast i billiga stället på coop forum eller via ginza :)

Jag vet att vinyl kanske inte direkt var det trådskaparen syftade på men eftersom jag vet hur svårt det är att få tag i ny vinyl och det kanske finns någon likasinnad ute på forumet ville jag dela med mig av mina erfarenheter :)
av Cicaro
Gratis är gott så länge som det är lagligt ;)

Spotify är bra bortsett från att man inte kan ta med det ut i bilen :)

Skriv upp er på väntelistan, det gjorde jag, tog väl strax över en månad sen kom en invite så det finns hopp även utan invite:)
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]