Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Jag följde en polares råd och köpte riktigt bra prylar på en gång.
Jag kör med en Yamaha RXV-861 med NS 333 högtalar serien med stativ fram, sneglade först på jamo var riktigt sugen, men paket priset jag fick på Yamaha paketet var så bra att jag inte kunde låta bli.

Det landade på 13´ dyrt, men man har ett leende på läpparna varje gång man ser på film.
Visst kan "allt i ett" system låta bra, men det är hästvägar i från vad du får om du köper "lösa" bra grejor.
av metalHJ
Anders, mitt absolut största tips till dig är att sätta dig i bilen och åka runt till proffesionella hembiohandlare och lyssna dig fram med eget öra och helt enkelt skita i andras åsikter vilket förmodligen bara gör dig mer förvirrad!

Ljud är så individuellt, och vad som låter bra i mina öron kan låta skit i dina och vice versa. Genom att sitta på nätet och kolla, lär du aldrig kunna bestämma dig... Låt dina öron avgöra, då kommer du bli nöjd!

Att tillägga har oftast de mindre handlarna, betydligt mera fördjupad kunskap i ämnet och kan leda dig rätt samtidigt som de oftast är mer service minded, och har provlyssningsrum. Åker du till OnOff, Expert eller liknande får du förmodligen bara luddiga svar som inte gör dig klokare, och generellt har dom heller inget provlyssningsrum. Media Markt däremot, har jag personligen upplevt som väldigt bra på ljudfronten då de har stort sortiment på lager, och specifikt Hifirum med provlyssningsmöjligheter. För de pengar du pratar om, så skulle jag börjat på Media Markt! Vill du gå upp i pris, söker du dig till de mindre som är riktiga proffs på ämnet.

Och glöm inte, låt örat avgöra!
Användarvisningsbild
av Funk
Problemet för trådskaparen är tyvärr att det är för lite pengar för att "nå till himlen". För de 6000:- som det pratades om så får man kompromissa stenhårt. I mitt ganska trevliga system kostade bara kablarna långt mer än så... :(
I denna prisklass är faktiskt Cantons paket ovan riktigt trevligt, gärna ihop med en Onkyoreciever vilka trivs bra ihop. Yamaha gör också bra förstärkare/recievers, dock låter dom för kallt i mina öron och är också notoriskt kända för att vara strömsvaga.

Jamopaketet ovan lyssnade jag på under årets Hifimässa och det var faktiskt grymt imponerande sett till storlek och pris. Bättre finns givetvis, t.ex Mirage Nanosat eller Kef:s Egg-system men då talar vi drygt dubbla pengarna. Under 4000:- för 5 satelliter och en aktiv sub är trots allt kaffepengar i sammanhanget.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Problemet med ljud är ju precis som med datorer eller bilar, det kan bli precis hur dyrt som helst så det gäller att nöjja sig någonstans!

Högtalarkablarna som dom tillverkar på pappas jobb säljs för 5000kronor metern som ett exempel...

Farsgubben köpte 2002 sitt system för 13000kr. Då ingick dvd, en sony 5.1förstärkare och ett canton 5.1högtalarpaket.
Detta låter riktigt bra och jag hade gärna köpt det av honom.
Men nog tusan borde jag kunna få tag på lika bra grejjer för 6000kr nu 7år senare? Bara hans dvd kostade ju 4000kr på den tiden så steget ner är ju"bara" 3000kr och 7år.

Metalhj: Jag har bara dåliga erfarenheter av fackhandlar inom ljud och bild tyvärr. Så det får bli ett besök på mediamarkt i helgen!

Men jag lurar som sagt på det jag länkade till ovan. Canton samt yamaharecivern.

mvh
Anders
av metalHJ
Har du vägarna förbi Eskilstuna, känner jag till en riktigt bra handlare där i stan vilket skulle förvåna mig om du vart besviken över. Men det är också som Funk nämner, med den budget du satt är det nog knappt lönt att sätta fötterna i en sån butik då de oftast bara har saker i lite högre prisklasser.

Så kör på MediaMarkt, du får bra mycket mera inspiration av att kika på grejorna direkt i handeln, och att lyssna på dom. Åk sen hem, fundera över läget och jämför priser. MediaMarkt är ju trots allt inte billigast, trots sina jättebutiker...
Användarvisningsbild
av Ticken
Min åsikt är att LG är ett jäv*gt fint märke när det gäller hemmabio och så.

Både jag och min brorsa har sånna med rätt små högtalare och vi är supernöjda.

Ville bara säga det! Hoppas det hjälpte dig något!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Funk
Det kanske kan vara ide att kolla in senaste numret av tidningen Hemmabio, dom skall visst ha med ett test av billiga kompletta anläggningar.

/Thomas

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]