Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag bara gissar men nog finns spärren där för att skydda dig som kund? Dvs om det nu skulle bli nåt knas så kan inte pumpen låta fler tanka vidare på ditt kort då spärren uppnås.

Irriterande är det hursom och den borde justeras upp med tanke på att bensinen blir dyrare och dyrare (undataget nu då :) ) Jag blir alltid så less när jag råkar ut för det att jag inte ens orkar stoppa i kortet igen. Då åker jag helt sonika och får tanka tidigare nästa gång istället.
Jag inbillar mig att det vanliga bankkort går under samma regler som kontanter och att denna gräns är till för att rädda mackarna då t ex pumparna löper amok. Tänk så här, du stoppar i 100:- i automaten och sedan visar det sig att räkneverket i pumpen strular och du står plötsligt med full tank. Händer detta så är det många som lägger handtaget till sidan och ringer alla dom känner, men med en gräns på hur mycket som får lov att tankas för så stoppas detta "i tid". Nästa gång du stoppar i 100:- för att fortsätta kunna tanka polarnas bilar så kanske pumpen kommit till sans och du får endast för dom pengarna du lagt i. Alltså, utan denna gräns så hade man på några få timmar kunnat tömma tankarna på macken till stora kostnader för ägaren.
Hilmer: Jag köper inte ditt resonemang. Om räkneverket är tajkon, hur ska det då kunna nå 595kr och varför gäller inte dessa regler då även för dem som har t.ex. jetkort? Är det bara spärren att den ska stanna vid 100kr som strular så kan de väl iaf lägga den tillräckligt högt så att medelsvensson med 75liters soppatank kan tanka fullt, det är ju inte vårt fel om deras spärr inte fungerar. Använder jag bankkort så ska den ju inte ens stanna vid 100kr så det kan ju inte vara den spärren man är rädd för ska strula heller?
Dessutom så kommer de ju få pengarna som står på pumpen av mig oavsett eftersom dom ju faktiskt fått mina kortuppgifter.

Är det fel på räkneverket så blir det knappast enklare för jet att bevisa att du faktiskt tankat för 900kr och inte 800kr för att du har medlemskort hos dem.

Jag tankade f.ö. hos preem i somras. Det kostade ganska precis 13kr per liter enligt pumpen, men när jag tankat 20liter så hade kostnaden redan passerat 300kr så jag var väldigt snabb att bryta själv, varför har man då ingen spärr som slår ifrån där när det gäller att skydda oss konsumenter

mvh
Anders
Guligan skrev:Det är väl överlag ganska osmart att tanka på ett bankkort? Använd Volvokort, Shellkort, OK-kort etc. Det är inga jättesummor att spara men gör ändå något...
Oja, jag har 4.5% ränta på mitt lönekonto kan jag då skjuta på betalningen i 1månad så ger det en räntevinst på 0.375%. Tankar jag för i snitt 1500kr per månad så innebär det 5.625kr som jag tjänar.
Använder jag istället mitt betalkort där jag får 1% i bonus för varje gång jag använder det så ger det mig hela 15kr per månad ;)

Sen kan vi ju självklart räkna på de rabatter vi får från statoil mfl. När jag fick 20öre rabatt på preem så tankade jag alltid på deras obemannade stationer som hade samma pumppris som jet och hydro (dvs ungefär 25öre lägre än en bemannad station) men nu när de tagit bort så ingen längre får rabatt på obemannade preemstationer så finns det ingen vits att använda det längre. Statoil ligger så pass högt över de billigare mackarna så att tanka där med rabatt blir ändå en förlustaffär.

Är du riktig storförbrukare av bensin å tjänar du dock självklart på att ha ett medlemskort, högsta rabatten jag hade under min tjänstebilstid (~1200mil per mån) var om jag inte missminner mig 1.25kr/l diesel...

mvh
Anders

mvh
Anders
Brainded skrev:
Guligan skrev:Det är väl överlag ganska osmart att tanka på ett bankkort? Använd Volvokort, Shellkort, OK-kort etc. Det är inga jättesummor att spara men gör ändå något...
Oja, jag har 4.5% ränta på mitt lönekonto kan jag då skjuta på betalningen i 1månad så ger det en räntevinst på 0.375%. Tankar jag för i snitt 1500kr per månad så innebär det 5.625kr som jag tjänar.
Använder jag istället mitt betalkort där jag får 1% i bonus för varje gång jag använder det så ger det mig hela 15kr per månad ;)

Sen kan vi ju självklart räkna på de rabatter vi får från statoil mfl. När jag fick 20öre rabatt på preem så tankade jag alltid på deras obemannade stationer som hade samma pumppris som jet och hydro (dvs ungefär 25öre lägre än en bemannad station) men nu när de tagit bort så ingen längre får rabatt på obemannade preemstationer så finns det ingen vits att använda det längre. Statoil ligger så pass högt över de billigare mackarna så att tanka där med rabatt blir ändå en förlustaffär.

Är du riktig storförbrukare av bensin å tjänar du dock självklart på att ha ett medlemskort, högsta rabatten jag hade under min tjänstebilstid (~1200mil per mån) var om jag inte missminner mig 1.25kr/l diesel...

mvh
Anders

mvh
Anders

1200 mil per månad? :-O) Hela din arbetstid måste ju gått åt till att köra bil :roll:

Jag kör runt en 300-400 mil per månad, lite varierande då jag vissa månader kanske hälsar på vänner en bit bort mer än andra månader osv. Men i snitt runt 350 mil kan vi säga! Jag har resersättning från jobbet, inräknat alla mil till o från jobb samt mil i tjänst, som är dubbel ersättning än till o från jobb ersättningen. Så i stort sett går jag plus minus noll, varje månad med bränslekostnaden då jag kör 6'a i nuläget. När jag hade min Golf TDI, gick jag plus ungefär halva summan av ersättningen, men i gengäld hade jag betydligt högre skatt på den bilen. Och var nogrannare med att lämna in bilen på auktoriserad verkstad för service och få den magiska stämpeln, så i stort sett gjorde jag ingen större vinst, men det kändes bättre när det vart mer pengar över på lönekontot :lol: Man lurar sig själv ibland... Nog om OT! :mrgreen:

Som sagt ovan har jag aldrig märkt av denna köplimit, låt säga för en 2 år sen tankade jag alltid med bankkort och alltid full tank. Då märkte jag aldrig av någon köplimit, så detta förvånar mig lite det ni säger... Dels måste det vart något som kommit de senaste året/åren, och dels kan det bara vara en säkerhetsfråga för bolagets fördel och irritation för oss konsumenter. Jag köper idén om att det blir strul när man registrerat sitt kort för betalning, och det blir strul med tankningen/pumpen och nästkommande bilist kanske tankar på mitt konto istället. Då är ju denna limit väldigt fiffig! Men i övrigt verkar den väldigt obefogad? Framförallt på bemannade stationer, där personalen har uppsyn över bilarna som står och tankar och filmar hela tiden. Så skulle du av någon anledning bara sticka, finns ju ändå ditt fordon/regskylt på film så snart nog är farbror blå ikapp dig och ifrågasätter din handling!
Pumparna är inte uppkopplade direkt mot banken = de vet inte hur mkt pengar du har på kontot. Därför finns det en spärr att du inte kan tanka mer än för en viss summa pengar med kreditkort. Hur många personer tror ni annars skulle stoppa in kontokortet med 100kr på och sedan tanka fullt? Det enda pumpen vet är om kortet är spärrat eller inte.

Att man kan tanka flera gånger efter varandra med samma kort visste jag faktiskt inte och det motsäger en del av säkerhetstänkandet ovan. Troligen hör det (igen) ihop med den begränsade information som pumpen har tillgång till.

Faktureringskort (statoil, jet, osv) har naturligtvis inte den spärren eftersom macken då inte är beroende av att pengarna finns på kontot vid tankningstillfället. Pengarna får de in när de fakturerar dig vid månadens slut.
andreas_lofgren skrev:Pumparna är inte uppkopplade direkt mot banken = de vet inte hur mkt pengar du har på kontot. Därför finns det en spärr att du inte kan tanka mer än för en viss summa pengar med kreditkort. Hur många personer tror ni annars skulle stoppa in kontokortet med 100kr på och sedan tanka fullt? Det enda pumpen vet är om kortet är spärrat eller inte.
Å andra sidan så verkar ju denna typ av händelser, där den du betalar hos inte har direktuppkoppling och du inte har täckning på kontot, vara enda gången det går att övertrassera ett konto utan kredit så macken lär väl knappast vara den som lider av det?
I annat fall så ska jag se till att ha 10kr på kontot för jämnan och tanka för 595kr! Låter ju som en affärsidé ;)

Oavsett vilket, ska dom ha så höga soppapriser så får dom banne mig se till så att limiten ligger tillräckligt högt för full tank.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]