Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag säljer bland annat system som tillåter resurshantering och optimering för just servicetekniker och liknande typer av jobb. Alla system kan förstås användas på fel sätt men rätt använt finns det en god potential att använda tillgängliga resurser på ett bättre sätt och det gäller personal både i fält och på kontoret. Om det i ett specifikt fall inte går att optimera verksamheten i fält (vilket sällan är sant) så finns det säkerligen stora vinster att göra på kontoret där arbeten planeras. Detta är ju ett natuligt steg i processen att automatisera denna typ av ärende hantering.

Det är i praktien inga problem att automatiskt fördela de uppdrag som finns på tillgänglig fältpersonal. Man tar hänsyn till geografisk position, kompetens, arbetsscheman etc vid denna optimering. När optimeringen och allokeringen är gjord görs information om uppdraget tillgängligt för fältteknikern ink integration med navigationsprogramvara.

Även återrapportering och kvittens från kund är enkelt att sköta elektroniskt idag.

Ovanstående kräver förstås en positionsangivelse.

Jag säger som föregående talare - har man något att dölja för sin arbetsgivare under arbetstid kanske man ska ta sig en funderare. Självklart bör arbetsgivaren hantera detta "problem" på ett smidigt sätt....

Till dig som inte tycker att detta är ok - vad är problemet med att din arbetsgivare vet var du är under arbetstid? Det är arbetstid vi pratar om, inte fritid. Detta har mer med arbetsmoral att göra än personlig integritet.
av anp
Varför ifrågasätts arbetsmoral, och moral i stort, om man ogillar att bli övervakad på ett obefogat sätt?
Kan man inte kombinera god moral, och ogillande av en obefogad övervakning?

Och varför hävda en ökad säkerhet för den anställde, om inget i systemet tillåter den anställde att larma arbetsgivaren om en sådan situation uppstår?

Hur många skulle önska att ha en övervakningskamera riktad mot sin arbetsplats om verkligt skäl ej finnes?
De flesta stänger dörren till toaletten, även fast de är ensamma hemma. Många låser också toalettdörren trots vetskapen att omgivningen vet om att toaletten är upptagen. Varför, vad döljer de?

Edit:
Svd skriver om GPS övervakning http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1553599.svd
Norskt blogginlägg angående svd´s artikel http://altamagazin.norblogg.net/2008/08 ... -medlurer/

Texten nedan, hämtad från http://www.fria.nu/artikel/73112 beskriver något som Funk var inne på. Nämligen att övervakningen kan leda till en ökad försiktighet och självcensur.
Hur reagerar arbetsgivaren ifall övervakningssystemet visar att en anställd befinner sig vid en konkurents lokaler? Är arbetstagaren illojal, eller har han ärende hos konkurentens granne. Kanske hämtar h*n sambon eller barnen, köper lunchmat eller hämtar en reparerad tv...

Men, den som har rent mjöl i påsen...

"Ett argument mot övervakning som sällan hörs i den debatt som ändå existerar (till exempel talas det ibland, men alltför sällan och alltför sent, om FRA-förslaget och EU:s datalagringsförslag) är att vi av rädsla för risken att bli övervakade och eventuellt dömda kan komma att bedriva självcensur i sökandet efter information. Att vi exempelvis drar oss för att besöka vissa sajter, skriva vissa sökord, mejla vissa personer. Pär Ström menar att en sådan självcensur redan i viss utsträckning har börjat göra sig gällande bland befolkningen.
Faran är naturligtvis att demokratin urholkas när medborgarna upplever rädsla för svartlistning, registrering eller straff. Vilket passar myndigheterna alldeles utmärkt. Rädda medborgare strejkar inte, kallar inte till demonstrationer, flyger inte till USA med subversiv litteratur i bagaget. De knyter näven i fickan."
Funk skrev:
gundj skrev:Som med alla skrik om hot mot "personliga integriteten" sâ brukar det vara myglarna som skriker högst.
Likadant med övervakningskameror, FRA eller DNA-register.
Herregud, sköt er o uppför er som folk sâ är det ingen som bryr sig.
Bryt mot lagar och regler och ta pâföljden.
Plättlätt.
Jag har saker att dölja, och det har nästan alla...
Det behöver inte vara olagligheter, men ingen har rätt eller skall ha möjlighet att kolla om någon tar företagsbilen till lunch på den lokala gaybaren (under förutsättning att man får bruka bilen till lunchen). All övervakning kan missbrukas och det har ofta visat sig att den gör det.

Alla som säger att dom inte har något att dölja bör hädanefter skita med dassdörren öppen åtminstone på jobbet !!

/Thomas
Vilken underbar nivå på diskussionen. :roll: :wink:

Jag är väldigt tacksam att folk stänger toalettdörren så man slipper stanken från avträdet.

Om någon sedan åker till lokala baren, och är där tillsammans med kompisarna i 2 timmar, så måste det vara arbetsgivarens självklara rätt att veta var den anställde håller hus och hur länge.

Arbetsgivaren har ju ett principalansvar för sin personal under arbetstid.
Användarvisningsbild
av gundj
anp skrev: Kanske hämtar h*n sambon eller barnen, köper lunchmat eller hämtar en reparerad tv...
"
Vilken av dessa aktiviteter är tillâten av arbetsgivaren under betald arbetstid?
Du har en generös chef om du fâr använda firmans fordon för att skjutsa ikring familjen o fixa privata ärenden när du ska sköta arbetet.
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:Så du ser inget problem med ännu ett övervakningssystem lanseras med hänvisning till säkerhet mm?
I vårt fall handlar det om servicebilar som sällan rör sig på ströjobb eller kortare jobb som snabbt kan avlösas med annat jobb på annan närbelägen plats då servicekillen ej har erfoderliga delar med sig.
Alla jobb måste också godkännas av beställaren via signatur på arbetskort/följesedel, varför inga tider kan försvinna från en arbetsdag. Arbetsgivaren har för övrigt tät kontakt med de anställda via telefon stora delar av dagen, varför det kan vara svårt att "smita" undan.
Och än på alla år vi haft mobiltelefon, har jag inte varit med om att någon servicekille efterlysts då han ej svarat i telefon på hela dagen. Trasig telefon, skadad, död ( har inträffat )...?

I vårt fall handlar det enbart om övervakning från arbetsgivarens sida, därav de kommentarer som fällts.
Arbetsgivarens förklaring var att det var för de anställdas säkerhet, men då servicekillarna oftast arbetar tillsammans med kund, eller i undantagsfall ensamma. Vad för nytta gör en gps-prick på en dataskärm säkerhetsmässigt?
Om servicekillen blir överfallen av kunden, eller skadar sig då han är ensam. Hur och när går då "larmet" som ger servicekillen den säkerhet som nämns?
Inga larmknappar finns kopplade till övervakningssystemet, endast sändaren som anger fordonets nuvarande läge. Servicekillen kan ju t.o.m befinna sig långt från fordonet då han skadar sig.

Vid stöld av fordonet kan jag se och förstå nyttan av en gps-positionering, men inte som en säkerhet för den anställde.
Jag ser inte problemet förutom något att gnälla på.
Du skriver ju att dom redan vet allt ni gör så det lär ju inte vara någon skillnad...

mvh
Anders
av anp
gundj skrev:
anp skrev: Kanske hämtar h*n sambon eller barnen, köper lunchmat eller hämtar en reparerad tv...
"
Vilken av dessa aktiviteter är tillâten av arbetsgivaren under betald arbetstid?
Du har en generös chef om du fâr använda firmans fordon för att skjutsa ikring familjen o fixa privata ärenden när du ska sköta arbetet.
Våra firmabilar är skrivna på servicekillens hemadress av försäkrings och arbetstidsskäl. Så den anställde kan, och har rätt/möjlighet att utnyttja firmabilen till vissa privata ärenden på väg till eller från arbetet. Några längre utflykter är naturligtvis ej tillåtna.
Firmatelefonerna är också utdelade med villkoren att de får användas privat under normala samtalsförhållanden.
Brainded skrev:
anp skrev:Så du ser inget problem med ännu ett övervakningssystem lanseras med hänvisning till säkerhet mm?
I vårt fall handlar det om servicebilar som sällan rör sig på ströjobb eller kortare jobb som snabbt kan avlösas med annat jobb på annan närbelägen plats då servicekillen ej har erfoderliga delar med sig.
Alla jobb måste också godkännas av beställaren via signatur på arbetskort/följesedel, varför inga tider kan försvinna från en arbetsdag. Arbetsgivaren har för övrigt tät kontakt med de anställda via telefon stora delar av dagen, varför det kan vara svårt att "smita" undan.
Och än på alla år vi haft mobiltelefon, har jag inte varit med om att någon servicekille efterlysts då han ej svarat i telefon på hela dagen. Trasig telefon, skadad, död ( har inträffat )...?

I vårt fall handlar det enbart om övervakning från arbetsgivarens sida, därav de kommentarer som fällts.
Arbetsgivarens förklaring var att det var för de anställdas säkerhet, men då servicekillarna oftast arbetar tillsammans med kund, eller i undantagsfall ensamma. Vad för nytta gör en gps-prick på en dataskärm säkerhetsmässigt?
Om servicekillen blir överfallen av kunden, eller skadar sig då han är ensam. Hur och när går då "larmet" som ger servicekillen den säkerhet som nämns?
Inga larmknappar finns kopplade till övervakningssystemet, endast sändaren som anger fordonets nuvarande läge. Servicekillen kan ju t.o.m befinna sig långt från fordonet då han skadar sig.

Vid stöld av fordonet kan jag se och förstå nyttan av en gps-positionering, men inte som en säkerhet för den anställde.
Jag ser inte problemet förutom något att gnälla på.
Du skriver ju att dom redan vet allt ni gör så det lär ju inte vara någon skillnad...

mvh
Anders
Men det är ju det som retar de inblandade.
Att de redan har god kontroll på vad de anställda befinner sig och gör, så varför införa något som ursäktas som säkerhetshöjande då det uppfattas som ett intrång i privat och arbetslivet?

Alla vet ju vad man gör inne på toaletten, varför finns då dörrar att stänga?
Besöker man en offentlig toalett med både pissränna och enskilda toaletter, föredrar de flesta de enskilda toaletterna. Varför?
Användarvisningsbild
av gundj
Du verkar väldigt fixerad vid toalettbestyr.
Jag har svârt att förstâ kopplingen mellan hygientekniska skäl och det vi talar om.

Om firmabilarna är OK att använda för vissa privata bestyr sâ ser jag ingen anledning att oroa sig över ev spârning, det är ju tillâtet.
Du skriver att längre utflykter inte är tillâtna, sâ det kanske förekommer och skall stävjas?
av anp
Du kan alltså inte se någon risk alls med en ökad övervakning av något som inte behöver övervakas?
Det som redan skett är att ett flertal anställda är upprörda över att de övervakas, hur deras arbete påverkas av detta vet jag inte. Men kan tänka mig att en viss oro finns där kring hur arbetsgivaren tolkar uppgifterna som kommer av övervakningen. Och hur påverkas arbetet och arbetsgivaren av oro hos personalen?

Och finns inte också en risk för att personalen uppfattar en sådan här övervakning som att arbetsgivaren misstror de anställda trots att inga sådana åsikter/tankar tidigare framförts?
Användarvisningsbild
av gundj
Se mitt första inlägg i trâden.
Denna diskussionen fördes på min arbetsplats oxå för några år sedan när kameror skulle in i lokalerna, som användare av dessa system så kan jag tala om att titta på dessa bilder och jaga försvunna prylar är det tråkigaste och mest tidsödande som finns på detta halvklotet och inte något man gör om man kan slippa.
än idag har kamerorna inte använts till något annat än att få reda på försvunna sändningar och på 5 år så har 2 st fått sparken för stöld i samma härva och detta var precis i början.
idag är det ingen som bryr sig om att kamerorna finns inte heller de största motståndarna.
skulle tro att syftet med gps är att veta var ni befinner er för att kunna skicka närmaste bil till jobbet och slippa massa onödiga körningar.

återigen, har man rent mjöl i påsen så finns inget att oroa sig för.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]