Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andreas_lofgren skrev:I ärlighetens namn så har inte Volvo särskilt mycket att komma med om man jämför punkt för punkt. Volvo är billigare, that's it. Har man råd att köpa en välutrustad 5 serie så rekommenderar jag att du gör det också. Motorerna är bättre, inredningen har högre kvalitet, vägegenskaperna är bättre, styrkänslan är bättre osv.
....Men säkerheten är sämre!..du glömde det viktigaste..

Det är skamligt! Bmw 5-serie från 2004- är lika säker/mindre säker än en Volvo S80 som är från 1998!!!!!

BMW 5-serie 2004-

Vuxen 29
Barn 42
Gående 2

V70N, S602000-2008

Vuxen 28
Gående 14

V70 II 2008-

Vuxen 34
Barn 41
Gående 16

Poäng i krocktest från Euro Ncap

Jag tycker du behåller V70 IIan du har om du köper en ny BMW..

/Kalle
Användarvisningsbild
av Fraz
Brainded skrev:Jag kör en hel del 5-serie (se min signatur :lol: ) och jag tycker det finns både för och nackdelar med BMW precis som det finns med Volvo. I slutändan så ska den bilen man trivs med vara den man väljer. Jag sitter oerhört dåligt i BMW's stolar så det gör väl att jag inte kommer att välja en sådan igen men i övrigt. Vilken bil!

mvh
Anders
Vad är det med stolarna som inte passar.

Jag fick till en bra sitt ställning i el-komfortstolen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Kalle: V70N är väl till att börja med inte testad hos EuroNcap? V70II har haft stora problem och Volvo har bett om att få testa den flera ggr pga bristande sidokrockskydd.
Sen tycker jag det är konstigt att 04ans Bmw 5-serie inte har mer än 4stjärnor, å andra sidan så lyckades V50 från samma år precis komma över gränsen till 5-stjärnor mha bältesvarnaren som då inte hjälper mig ett dugg om jag krockar.

I Folksams forskning så ligger inte BMW sämre till än Volvo, den kaross som är en liten plump är 5-serien från 88a men den lär vi väl ändå kunna räkna bort?

Fraz: Har en vanlig "standardstol", dels så får jag ont i ryggen efter ett tag och jag får även ont i undersidan av låret då stolen inte ger tillräckligt med stöd. Detta tror jag till stor del beror på att jag sitter på tok för trångt. Pedalvägen i framförallt kopplingen är så pass lång så att jag måste sitta längre fram med stolen än jag egentligen vill. Sen har jag för lång överkropp som gör att jag inte ser överdelen av instrumenteringen om jag inte vinklar bak ryggstödet väldigt mycket. Det sistnämnda har jag dock problem med i flertalet andra bilar.
Jag tycker att jag testat det mesta och jag får inte till det. Tyvärr.

Jag åker bättre i Saaben, men att i förra veckan få sätta sig i en S40-stol var som en dröm!

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Anders: S60 är = V70N i krocktest

Jag anser att V50 är säkrare än BMW 2004,

S40N
Vuxen 34
Barn 40
Gående 18

S40 har 19 mer poäng än BMW 5

( V50 är inte heller testas, endast S40 (PO) :wink: )

Enligt Folksam så är Toyota Avensis Sveriges säkraste bil... :roll:

/Kalle
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag erkanner att jag slant pa tangenterna.
Men S40 ar betydligt mer samma bil som V50 an S60 och V70. Att saga det sistnamnda ar som att saga att C30 och C70 ar samma bil.

Avensis ja, vad ar konstigt med det?
Jag forstar faktiskt inte varfor du kor volvo om du bara prioriterar sakerhet :???:
Volvo har aldrig gett imponerande res. i euroncap och aldrig varit i absoluta toppen hos folksam.
Användarvisningsbild
av Fraz
~Kalle~ skrev:Volvo
Komfort
Säkerhet

/Kalle
BMW:
Komfort
Gedigen bygg kvalitet
Är den presige och premium bil som Volvo ibland vill vara?..
Är enligt mig och säkert många andra några snäpp högre än Volvo i typ allt..

Jag tycker om den senaste 5-serien, och tror att den kan vara en fin och bra bil.
Men i och med det höga nybilspriset så har man ju ett stort värderas dom första åren, tills den har kommit ner på Volvo nivå. Vad jag har kunnat se så rasar dom ca 100 - 150,000:- det först året, och det är mycke pengar.. Tror att våran v70II tappar ungefär hälften beroende på mil och vad som händer med deisel priset framöver.
av Lövet
De flesta leasingbolag räknar med ungefär 50% värdetapp på tre år på i stort sett alla märken. Förr kanske Volvo hade ett bättre andrahandsvärde men jag tror inte det gäller längre. Men eftrersom BMW är dyrare som ny så blir samma procentuella fall som Volvo i alla fall mer pengar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Så lägger vi ner diskussionen Volvo kontra BMW, tråden handlar om vad vår erfarenhet av E61 är och det kan vi diskutera vidare i form av värdetapp, akilleshälar, bra garantier, motorer osv. Att höra att Volvo är bäst var inte trådstartarens fråga så nu vill jag att samtliga, inkl jag, hamnar mer on topic igen.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Bosa
Finns pengarna att handla en 530i så tycker jag du ska slå till, du har ju uppenbart fallit för bilen ifråga så gå på känslan. Är ju riktigt fina bilar men kolla även på Autopowers sida, finns det kända fel lär det stå i deras forum. :)

Slog en snabb sökning på autopowers forum och fick fram denna tråd bland annat: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=196346

Nu är det inte så många inlägg i den men det ser ju bra ut iaf. :)
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]