Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

camaro69 skrev:
Nybbe_gefle skrev:Ja undrar hur det skulle bli om de tog ut avgift för att köra med dubbdäck i Sthlm. De kan ju inte ens köra med dubbdäck så......(och så hukar jag mej för alla storstadsbor som kommer med armarna svingandes :) )
:lol: :lol:
Problemen uppstår när lantisarna kommer till stan. Kom ner till stan och visa din kompetens och bjud oss på ett garv.:wink:
När jag flyttade till Sthlm så lovade jag mig själv att aldrig mer köra utan dubbdäck, det var värre att köra dubbfritt där än hemma och jag förstår att det blev stopp ofta! Själv fick jag alltid köra upp högerhjulen i plogvallen i uppförsbacken precis före trafikljusen utanför där jag bodde, annars fanns det inte en chans att komma iväg. Varenda bil blankslipade där, ingen ruggade ytan med dubbdäck.

mvh
Anders
Ytterligare ett svepskäl för staten att krama bilägare på stålar.

Hade det varit upp till mig så hade bilägaren själv fått bestämma.... dubbar/friktion/sommardäck. Det hela ger sig självt beroende på var man bor.

Drog för första gången på friktions däck denna säsongen iom att vi i Gbg området sällan har snö längre & overall så fungerar de utmärkt.... MEN, skulle svänga in till jobbet för någon vecka sedan (ingen snö men kallt) & kände helt plötsligt (svag neförsbacke) hur bilen bara glider sidledes & jag ser trottoarkantjäveln närma sig mer & mer :shock: men som tur var så stannade bilen en halvmeter ifrån kanten. Så, jag kan bara föreställa mig hur det vore att köra med friktionsdäck uppe i Norrland.... he he :) .
cobrajet skrev:Jag kommer alltid att köra på dubbdäck,att dubbfritt skulle vara lika bra som dubbdäck är bullshit, om det nu skulle vara det varför saltas då vägarna? :roll:
Få säger väl egentligen att det är precis lika bra, men det är absolut inte den avgrundsdjupa skillnad som många vill hävda.
Jag vill påstå att den största skillnaden i hur dubb och friktionsdäck upplevs, skapas i användarens sinne.
Dubbfria vinterdäck är fortfarande relativt nytt, trots kanske 15-20 år på marknaden. Och människan är ofta ovillig att ta till sig nyheter de inte litar eller förstår sig på.

Datorer och mobiltelefoner ser yngre personer som enkelt och naturligt idag, vilket inte är lika enkelt eller naturligt för våra äldre släktingar kanske bara en generation bort.
camaro69 skrev: :lol: :lol:
Problemen uppstår när lantisarna kommer till stan. Kom ner till stan och visa din kompetens och bjud oss på ett garv.:wink:
Åjo!! Har varit i Sthlm bra många gånger (har ju inte så långt dit, dessutom bor svärmor där.......) så jag har faktiskt belägg för mina observationer. Visst...rusningstrafik är Sthlm:are helt outstanding, men att köra i vinterföre kan de banne mej faen int! ;) Ligger det 3cm snö på vägen blir det trafikkaos. En liten anekdot tagen ur verkliga livet: På väg från Sthlm norrut en januarikväll, det snöar medelmycket (inte snöstorm men heller inte bara lätt snöfall) och det ligger i höger körfält ca 2-3 cm pudersnö. Precis alla kör då i vänsterfil där det är två uppkörda hjulspår och hastigheten varierar mellan 25 och 40km/h. Var inga som helst problem att ligga på 70-80 i högra köfältet. Fram mot arlanda lättade trafiken!

Apropå Pravda....de basunerar ju ut att det är trafikkaos i Sthlm så fort det kommer 1 cm snö....med inställda bussar och allt!! Tacka vet jag Gävle -98. Det var snökaos 3,3m snö på två mindre än två dygn!!

//David
det blir väl att ha tre eller fler uppsättningar däck hemma. :roll:
ett för sommarväglag.
ett för vinter/stockholms väglag (slask)
ett för vinterbesök till svärmor i Norrland och fjällen
ett för race'n ;-//
Jag vill påstå att den största skillnaden i hur dubb och friktionsdäck upplevs, skapas i användarens sinne.
Dubbfria vinterdäck är fortfarande relativt nytt, trots kanske 15-20 år på marknaden. Och människan är ofta ovillig att ta till sig nyheter de inte litar eller förstår sig på.

??:-/ ??:-/ ??:-/

På min firmabil sitter det dubbfria däck,på min privata bil sitter dubbdäck,oavsett mitt sinne så slirar eller sladdar min firmabil mycket mer än min privata bil.
Om alla hade din förmåga att skapa ett sinne så att det inte slirar med dubbfritt,eller din unika förmåga att förstå nyheter,ja då kanske allt skulle fungera bättre.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]