Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Boden
Så länge som det finns en fungerande avfuktare så skall det inte vara något problem med krypgrund, om man inte byggt i en sjö.
Som kuriosa så blir den torkade luften från avfuktaren några grader varmare är blöt luft. Så energiförbrukningen till avfuktaren får man igen i minskad värmekostnad eftersom den värmen kommer upp genom golvet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
I många fall så är det ju just krypgrund i "färdighus" som man köper idag, visst är det kanske skönt med golvvärme och kanske känns det stabilare men det är även mycket dyrare. Vårat blir tillräckligt dyrt som det är...
Vi bygger just nu ett Älvbyhus med krypgrund (avfuktare) och när man ser på det jobb dom lägger ner runt grunden med dräneringar osv så tror jag det är en minimal risk att råka ut för något otrevligt. Men som sagt, det finns bra och dåliga ställen att ställa sina hus på, i vårt fall är det bra iaf.
av haxpet
Personligen så ville jag inte ha en krypgrund när vi började bygga förra året, jag ville ha gjuten betongplatta med vattenburen golvvärme, och så blev det.
Det är ofta dom där volymhusen (älvsbyhus, hjältevadshus. m.m.) som har krypgrund, och det är för att dom kommer som som hela huskroppar med både golv och tak och allt annat färdigt monterat.

När mitt försäkringsbolag var och tittade på huset för en försäkring så fick jag tummen upp för att jag hade betongplatta och inte krypgrund.

Man ska även vara försiktig med älvsbyhus, dom snålar ju så mycket dom kan och väljer man ett "standard" hus så får man inte ens isolering till mellanväggarna i huset och huset blir i sin tur väldigt lyhört.
Användarvisningsbild
av Loner
Ju mer man läser här, desto gladare blir jag att jag skall bygga själv :P

/L
av Frodda
Boden skrev:Så länge som det finns en fungerande avfuktare så skall det inte vara något problem med krypgrund, om man inte byggt i en sjö.
Som kuriosa så blir den torkade luften från avfuktaren några grader varmare är blöt luft. Så energiförbrukningen till avfuktaren får man igen i minskad värmekostnad eftersom den värmen kommer upp genom golvet.

Om man går in under förutsättningen att alla husägare inte är experter på hus.
Så kan dom här frågorna mycket väl hända.
Vad händer om avfuktaren går sönder utan att ägaren märker det?
Vad händer om huset faktiskt är byggt på sådan mark där halten fuktighet överstiger vad som anses normalt? Då går man i tron att allt är frid o fröjd att avfuktaren gör sitt jobb , men i självaverket så tar fixar den 80% av fukten..resterande 20 %?

När det gäller minskad värmekostnad har du säkert helt rätt, men i gengäld så borde du väl få högre elräkning?
så på så vis kvittar det väl sig ?
För att ta reda på vad som lönar sig måste man börja räkna siffror.
Skillanden är ochså ganska stor enligt mig själv, t.ex komfort.
Att ha slinger i golvet ger en mycket bättre värmefördelning på hela golvet/rummet än vad en avfuktare i krypgrunden gör, samt att du kan själv reglera hur varm slingan ska bli, dvs om du vill snåla in på värmen(sänka värmkostnaderna) eller ösa på varmt(höja värmekostnaderna).
Det är ju statisk när det gäller avfuktaren.

Nej återigen, är faktiskt glad jag slapp krypgrund.
föredrar betong platta även fast mitt hus är byggt 1977=)
Användarvisningsbild
av Funk
Att ha slinger i golvet ger en mycket bättre värmefördelning på hela golvet/rummet än vad en avfuktare i krypgrunden gör, samt att du kan själv reglera hur varm slingan ska bli, dvs om du vill snåla in på värmen(sänka värmkostnaderna) eller ösa på varmt(höja värmekostnaderna).
Det är ju statisk när det gäller avfuktaren.
Avfuktaren ersätts inte av golvvärme, problemet med moderna krypgrunder är att golvet är så mycket bättre isolerat i dag att temperaturen är för låg i dagens krypgrunder.. Du bör ha avfuktare oavsett om du har golvvärme eller ej..
Nej återigen, är faktiskt glad jag slapp krypgrund.
föredrar betong platta även fast mitt hus är byggt 1977=)
Visst kan det vara att föredra, problemet brukar vara att gamla betongplattor är oisolerade mot underlaget vilket skapar andra problem i form av kapillärkrypande fukt och golvreglar som inte alltid spärrisolerades mot underlaget..

/Thomas
av Amarace
En fundering, varför byggs det så sällan med källare nuförtiden? Jag skulle själv inte vilja va utan tack vare allt extrautrymme man ju får.
av matzen10
Amarace skrev:En fundering, varför byggs det så sällan med källare nuförtiden? Jag skulle själv inte vilja va utan tack vare allt extrautrymme man ju får.
Håller med! Tror det beror på en del hus som byggdes för längesedan och där kunskapen om dränering kring källargrunden inte gjordes så noga, vilket leder till omdränering på ca; 120.000:- om man lejer bort allt.

Mitt hus e byggt 1965 och har en mkt god dränering har jag upptäckt. Dels finns ingen fukt (i källaren) när man mäter och dels så har jag grävt upp lite här och var och kollat (en granne fick dränera om för några år sedan så jag lånade en minigrävare och kollade faktiskt på några ställen).

En sak som dock kan vara en nackdel på lite äldre hus med källare är att det kan bli speciell "lukt"; inte otrevligt, men lite unken. Därför är det bra att ha jämt temperatur året om och vädra ut ibland, tycker jag.
Men om jag skulle bygga mig ett nytt hus skulle det bli ett 1½ plans MED källare just för det praktiska utrymmets skull. Dessutom finns det idag bra vattenburna värmesystem som gör tillvaron bekväm(are) ur komfortsynpunkt. OCH jag skulle välja en källartrappa som var bred så att källaren kändes som en del av huset, vilket inte min gör idag ;-)
Men visst e det lyxigt att ha tvättstuga, matförråd, pannrum o bastu på ett annat plan än själva boendeplanet!?! För att inte tala om att man kan ha hobbyrum & 1-3 sovrum extra vid behov!
FMMK! (Fram Med Mer Källare)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har ett 1,5 plans Älvsbyhus byggt på egen grund, det står på en torpargrund i bergssluttning. Under drygt halva huset har jag 2,3 m i takhöjd eftersom jag sprängde lite extra, just för att få till en källare. Jag har ingen nedgång inifrån huset alls så ytan räknas inte alls in i underlaget.
Nu i höstas blev jag klar med det sista badrummet på övervåningen så nästa sommar börjar förvandlingen av "krypgrunden" till riktig källare, jag kommer att använda källaren till förvaring och hobbyutrymme tänkte jag, så kanske mitt minimala garage kanske inte längre behöver användas som förråd åt pulkor, cyklar och annan skit...

/Thomas
av Rör Ej det som funkar
En gjuten sula håller värmen i flera dygn,
vad händer vid störmavbrott tack vare eloffs dåliga ledningsarbete?

Kroppens frusenhet är kopplad till fötterna, om man har golvvärme trivs man!

I övriga värmesystem är temperaturen lägst på eller strax över golvnivå,
och högst strax under taket och hög i huvudhöjd, där man inte önskar ökad värmekänsla.

"Färdiga" hus sätts på Kryp-grunder/ Torpargrunder av olika anledningar, tidsbrist bristfällig planering, okunnighet, kortsiktighet, de flesta hus håller i tio år, sen går garantin ut.

Vad häller ihop en torpargrund när marken sätter sig?

Se även de moderna tyskputsade plockepinhusen som t o m saknar luftspalt,
folk tittar på visningshusens yta och tror sig köpa ett skånskt stenhus!

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]